Hoi,
De gemeente Amsterdam was nogaal onduidelijk met de toelichting, dus stel ik mijn vraag in de forum.
Kan een electriesche overdekte driewiel fiets op de stoep geplaatst worden, zonder beboet te worden en zonder iets te betalen? Kan ik zo'n voertuig bijvoorbeeld ook in Zandvoort, Bloemendaal, Ijmuiden aan Zee of elders aan de kust onbetaald op de stoep laten staan?
Ik doel op fietsen zoals Elf.
Wijkt de wetgeving af in geval van brommobielen?
Groet,
Dor
Elf en aanverwante parkeerbeleid
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Elf en aanverwante parkeerbeleid
Als ik de ELF bekijk en lees op internet, dan lees ik dat het een gezien wordt als fiets met trapondersteuning. Maar is dat wel onderbouwd, of is het een wens van de bouwer? Want ik zie ook dat er een motor in ligt van 600W. Kijk je dan in wetgeving dan lees ik: 0,25 kW is minder dan 600W, en hieruit blijkt dat het geen fiets met trapondersteuning kan zijn. Bij de technische gegevens zie ik ook staan dat er een actieradius is van 25 tot 30 km zonder mee te trappen. Ook dat is één van de eisen van een fiets met trapondersteuning. Je MOET mee trappen.
Nu is er per 1/1/24 volgens mij nieuwe wetgeving ingegaan BRON. Dit gaat over de invoering van het licht elektrisch voertuig. Maar, zoals je kunt lezen in de bekendmaking, is de maximum snelheid dan 25 km/h en uit de technische gegevens blijkt dat de ELF 45 km/h kan. Kortom, als je het over de ELF hebt, dan is dat geen fiets en mag je ook niet op een trottoir parkeren.
Maar als je een "echte" fiets hebt, al dan niet met trapondersteuning, dan mag je op het trottoir parkeren. Natuurlijk wel in de gaten houden of er geen verbodsborden staan, die verbieden dat een fiets daar geparkeerd mag worden.
Piet
Wetstekst
fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;Nu is er per 1/1/24 volgens mij nieuwe wetgeving ingegaan BRON. Dit gaat over de invoering van het licht elektrisch voertuig. Maar, zoals je kunt lezen in de bekendmaking, is de maximum snelheid dan 25 km/h en uit de technische gegevens blijkt dat de ELF 45 km/h kan. Kortom, als je het over de ELF hebt, dan is dat geen fiets en mag je ook niet op een trottoir parkeren.
Maar als je een "echte" fiets hebt, al dan niet met trapondersteuning, dan mag je op het trottoir parkeren. Natuurlijk wel in de gaten houden of er geen verbodsborden staan, die verbieden dat een fiets daar geparkeerd mag worden.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
- Skipperje
- Geslacht:
Ik had het artikel gelezen en heb daarom mijn schrijven voorzien van een onderbouwing. Laat iemand anders maar uitleggen waarom dit gezien wordt als fiets met trapondersteuning. Ik zie dat niet.
Piet
Piet
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Volgens google is het artikel op de website over de ELF al 8 jaar oud, lijkt me meer wishful thinking van “fietsaccuwinkel” dan realiteit. Ik zie niet hoe dit apparaat onder de huidige wettelijke bepalingen (of die van 8 jaar geleden) gezien zou kunnen worden als fiets.
Ook ik zie geen reden om dit als een gewone fiets te zien. Ik vind zelf de wetgeving hier duidelijk genoeg in.
-
Dor TS
- Infopolitie Gast
Kortom mag ieder driewieler met vermogen tot 0,25KW met trapondersteuning op de stoep staan, al is ie volledig ingebouwd en ziet als Elf uit, maar is ie een gewone electrische driewieler. Het gaat enkel om de vermogen en het feit dat men mee moet gaan trappen, al is het een beetje. (Het gaat om pijnlijke knieën.)
- Skipperje
- Geslacht:
Laten we zeggen dat een driewieler fiets die valt onder het begrip fiets met trapondersteuning op het trottoir mag staan.
Piet
Piet