Heeft een tram voorrang op een vertrekkende bus van halte
Moderator: Moderatorteam
-
Paul R TS
- Infopolitie Gast
Heeft een tram voorrang op een vertrekkende bus van halte
Heeft een tram voorrang wanneer hij een vertrekkende bus nadert(van halte)?
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Heeft een tram voorrang op een vertrekkende bus van halte
In het RVV 1990 staat in artikel 56: Ook kun je vinden in deze wet dat en .
Kort samengevat, wordt een tram bestuurd door een bestuurder en die moet op grond van artikel 56 de autobus gelegenheid geven om weg te rijden.
Piet
Wetstekst
Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.Wetstekst
bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;Wetstekst
weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;Kort samengevat, wordt een tram bestuurd door een bestuurder en die moet op grond van artikel 56 de autobus gelegenheid geven om weg te rijden.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Dan mis ik nog wel de uitzondering, voor de militaire kolonne en uitvaartstoet, die hoeven een bus die bij de halte wegrijdt namelijk niet voor te laten gaan.
Net als natuurlijk voorrangsvoertuigen.
Net als natuurlijk voorrangsvoertuigen.
Weet een buschauffeur dat ook @Dusty ?
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Ik neem aan van wel toch? Het was in ieder geval wel deel van mijn rijexamen.
Dat mag ik toch hopen, @Frans
Maar voor de volledigheid én dat het alleen om motorvoertuigen gaat, nog even het hele artikel 56; @Skipperje had lid 2 vergeten om te vermelden:
Wetstekst
RVV artikel 561 Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
2 Het eerste lid geldt niet voor bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire colonne of een uitvaartstoet van motorvoertuigen.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Nee, bewust het 2e lid niet genoemd. De vraag was ten 1e of een tram voorrang heeft, dus noem ik geen uitzondering van militaire colonne of uitvaartstoet. Ten 2e, mocht iemand vinden dat een tram daar deel van uit kan maken, dan is de uitzondering, in tegenstelling tot lid 1, alleen voor bestuurders van motorvoertuigen, en een tram is dat niet.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit