Hallo, ik had een vraag
Ik zou graag een skelter met hout een frame bouwen zodat het eruit ziet als een auto, maar zou ik daar dan bijvoorbeeld wel een fietspad op mogen?
Groetjes, damian(14 jaar)
(Ik krijg helaas alleen geen voorbeeld erin)
Skelter
Moderator: Moderatorteam
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Re: Skelter
Damian, leuk dat je zelf iets probeert te bouwen. Ik hoop dat je er wel voor zorgt dat jouw skelter veilig is uiteraard.
Dat ie eruitziet als een auto maakt niets uit in principe. Je zou ook een skelter mogen bouwen die op een vliegtuig lijkt, of een boot. Desnoods een ruimteschip. Het gaat om hoe het apparaat werkt. Zo lang jij alleen met trappen vooruitkomt, is het geen motorvoertuig en gelden dezelfde verkeersregels als voor een normale skelter.
Ik zou geen "nep-nummerbord" aanbrengen maar als jij een op een auto gelijkende skelter wilt bouwen, dan is het nog steeds een skelter.
Veel plezier.
EDIT: Overigens mag je met een skelter eigenlijk niet op het fietspad als er een stoep is. Iemand op een skelter wordt niet gezien als bestuurder. Als er geen stoep is mag je uiteraard wel op het fietspad rijden. Je mag op de stoep geen voetgangers tot last zijn maar het uiterlijk van de skelter is niet relevant.
Dat ie eruitziet als een auto maakt niets uit in principe. Je zou ook een skelter mogen bouwen die op een vliegtuig lijkt, of een boot. Desnoods een ruimteschip. Het gaat om hoe het apparaat werkt. Zo lang jij alleen met trappen vooruitkomt, is het geen motorvoertuig en gelden dezelfde verkeersregels als voor een normale skelter.
Ik zou geen "nep-nummerbord" aanbrengen maar als jij een op een auto gelijkende skelter wilt bouwen, dan is het nog steeds een skelter.
Veel plezier.
EDIT: Overigens mag je met een skelter eigenlijk niet op het fietspad als er een stoep is. Iemand op een skelter wordt niet gezien als bestuurder. Als er geen stoep is mag je uiteraard wel op het fietspad rijden. Je mag op de stoep geen voetgangers tot last zijn maar het uiterlijk van de skelter is niet relevant.
Houd hierbij ook even rekening met de uiteindelijke afmetingen die je wil bereiken. Je mag hier dus geen gevaar mee op de weg vormen als de skelter heel groot en breed zou worden (zoals een echte auto). Daarbij komt nog eens het natuurkundig gegeven dat als je hem heel groot en breed zou maken, de skelter zo zwaar wordt dat je er niet meer mee vooruit komt door te trappen. Mocht je dan gaan denken, dat is zonde want ik wil er toch mee gaan rijden, ik vraag of papa meehelpt om er een oude bromfiets motor onder te sleutelen zodat ik toch vooruit kom, dat mag om veel redenen niet.
Tip: als je een dergelijk project wilt aanpakken en je bent al erg handig, kijk dan of er mogelijkheden zijn met polyester of glasvezel. Dat is een stuk lichter.
Tip: als je een dergelijk project wilt aanpakken en je bent al erg handig, kijk dan of er mogelijkheden zijn met polyester of glasvezel. Dat is een stuk lichter.
-
Damianthoen TS
- Infopolitie Gast
Even voor de duidelijkheid om het zeker te weten, een body om een skelter bouwen mag volgens de wetten in nederland?
Overigens, Damian, als jij 14 bent mag je van Karton gerust een 'nep nummerbord' op je skelter hangen hoor