Rijden zonder rijbewijs onder invloed

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast 1 TS
Infopolitie Gast

Rijden zonder rijbewijs onder invloed

Ongelezen bericht door Gast 1 »

Goedendag,
Gisteren heb ik het domste gedaan van mijn hele leven, ik heb namelijk gereden zonder rijbewijs (Niet afgepakt, ik heb het niet) en onder invloed van alcohol. Aangehouden nog geen 150 meter waarvan ik vertrok.
Mijn vraag is wat ik kan verwachten, uit de alcoholtest kwam 410.
Verwachting qua de hoogte van de boetes en zit hier een CBS cursus bij gezien ik nog helemaal geen rijbewijs heb?
Of moet ik direct een cursus doen zodra ik een rijbewijs haal?

Met vriendelijke groet.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Rijden zonder rijbewijs onder invloed

Ongelezen bericht door maestro »

De straf voor rijden zonder rijbewijs wordt voor zover ik weet door de officier van justtie bepaald en je kunt een strafbeschikking verwachten. De eerste keer rijden zonder rijbewijs kost zo'n 350 euro. Maar de officier van justtie zal meewegen dat je ook onder invloed van alcohol was, wat normaal gesproken met jouw promilage 425 Euro kost (beide bedragen plus 9 euro administratiekosten).

Reken dus minimaal op zo'n 750 euro, maar het kon wel eens hoger uitvallen omdat je ook dronken was.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik weet niet welke cursus u zou willen volgen bij het Centraal Bureau voor de Statistiek maar daar worden bestuurders onder invloed ook niet naar doorverwezen.
Aangezien u geen rijbewijs heeft kunt u ook geen CBR cursus krijgen.
Stay safe out there.
Gast 1 TS
Infopolitie Gast

Ja, het CBR inderdaad, excuus.

Is het mogelijk als ik in de toekomst ooit een keer mijn rijbewijs wilt halen dat ik alsnog deze cursus zal moeten volgen?

Verder bedankt voor de prijsindicatie.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Je zult de cursus niet alsnog moeten doen als je je rijbewijs haalt. Bedenk wel dat je nu in de systemen staat voor rijden zonder rijbewijs en rijden met alcohol. Mocht je binnen 5 jaar je rijbewijs halen dan loop je de kans extra gecontroleerd te worden op gebruik van alcohol.
Gast 1 TS
Infopolitie Gast

Is het ook mogelijk dat ik een rijverbod krijg opgelegd, en zo ja hoe hoog moet ik aan denken?
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Een rijverbod is dat je tijdelijk niet mag rijden omdat je dronken bent en eerst weer nuchter moet zijn. Jij mag nu zo ie zo niet rijden.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Gast 1 schreef: 27 nov 2023, 02:34 Is het ook mogelijk dat ik een rijverbod krijg opgelegd, en zo ja hoe hoog moet ik aan denken?
Ik ga er even vanuit dat u in een personenauto reed en dat de 410 waar u over sprak het aantal UG/L is dat u geblazen heeft op de ademanalyse.

Omdat u nog geen rijbewijs heeft wordt u gezien als beginnend bestuurder. Dat betekent dat u maximaal 88 ug/l mag blazen. Voor de door u geblazen 410 ug/l staat normaliter een geldboete van 425 euro en twee maanden ontzegging besturen motorrijtuigen (OBM). U mag in de tussentijd dus ook niet lessen. Daar komt dan de boete voor het rijden zonder rijbewijs nog bovenop. Dat is normaal € 390,- euro, mits het uw eerste keer is. U kunt geen cursus van het CBR krijgen omdat u geen rijbewijs had. U krijgt deze cursus niet met terugwerkende kracht zodra u uw rijbewijs heeft gehaald.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten