Hoelang worden gegevens opgeslagen in politiedossiers?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hans Dirk
Infopolitie Gast

Hoelang worden gegevens opgeslagen in politiedossiers?

Ongelezen bericht door Hans Dirk »

Binnenkort mag ik mij melden voor een screening ivm een baan bij de politie. Hiervoor moet ik een BO formulier invullen (BO formulier. In dit formulier moet elke boete gemeld worden. Nu ben ik ben eind 40 en betwijfel of ik er wat mee opschiet om mijn boete voor wildplassen uit 1995 te melden. Heb geen strafblad, maar wil ook geen slechte sier maken met dit soort domme dingen uit het verre verleden.

Zijn deze dingen uit de vorige eeuw nog door het VIK team in te zien?
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: Hoelang worden gegevens opgeslagen in politiedossiers?

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik denk juist dat je een goede sier maakt door te melden dat je in 1995, toen je dus rond de 20 was?, een keer een boete hebt gehad voor wildplassen. Daarnaast is de sier nog veel slechter als je het niet vermeldt, maar men het wel blijkt te weten.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Klopt het is meer dan 20 jaar geleden. Zou daarom ook mooi zijn als wij het er niet meer over zouden moeten hebben :D Maar in het kader van integriteit zal ik het er bij zetten.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 62

Ongelezen bericht door SWAT »

Het is allemaal afhankelijk van de vraagstelling. Is de vraag "Bent u ooit met politie en justitie in aanraking geweest?" dan zult u het inderdaad moeten melden.
Is de vraag "Heeft u de laatste 5 jaar een boete gekregen van politie of justitie?", dan kunt u nee antwoorden.
Is de vraag "Bent u ooit in aanraking met politie en justitie gekomen vanwege een misdrijf?", dan kunt u ook nee zeggen want wildplassen is geen misdrijf.
Stay safe out there.
JDO
Lid
Lid
Agent

Ongelezen bericht door JDO »

De vragen bij een BO:
Heb je ooit contact gehad met politie of justitie in de rol van betrokkene /
getuige / aangever-benadeelde / verdachte?* Denk hierbij ook aan bijvoor-
beeld het doen van meldingen, gecontroleerd zijn door politie.
LET OP: dit gaat over ieder contact
en
Ben je ooit veroordeeld? Vermeld hier iedere veroordeling, (denk hierbij
naast een geldboete of een vrijheidsstraf, ook bijvoorbeeld aan een
taakstraf, boetes HALT of ( verplichte ) schadevergoeding?
De vragen stellen geen terugkijktermijn ("Heb je / ben je ooit") en de wettelijke grondslag (artikel 48r lid 3 sub a en b Politiewet 2012) vereist dat ook niet. Of de gegevens nog bestaan (van een overtreding van de APV uit 1995) betwijfel ik (Artikel 6 lid 1 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Artikel 8 lid 6 Wet Politiegegevens).

Je herinnert je het nog (ik kan me voorstellen dat je een keer bellen voor geluidsoverlast van je buren in 1995 echt wel vergeten bent inmiddels), dus als je het niet vermeld antwoord je niet integer (liegen). En leugens in een betrouwbaarheidsonderzoek zijn een hele goeie manier om het onderzoek niet te halen. Het zou ook zomaar kunnen dat een van je referenten zegt: "Hans is een van de braafste mensen die ik ken. Behalve een keer wildplassen toen we 20 waren heeft ie nog nooit wat gedaan", en dan heb je wel wat uit te leggen. Nou zou het in deze casus niet zo snel voorkomen, maar bedenk je ook dat liegen in je betrouwbaarheidsonderzoek je kwetsbaar maakt. Ook als later blijkt dat je gelogen hebt in een BO kan je namelijk daar nog problemen mee krijgen (en terecht). Iemand kan je dan onder druk zetten met: "Ik kan ook je baas bellen en zeggen dat jij gelogen hebt over X".

Dat allemaal gezegd hebbende vond ik het ook spannend om in mijn BO+ (toen nog AIVD-P Screening) toe te moeten geven dat ik een keer zwartgereden had. Als je namelijk de "boete" simpelweg betaald (wat dan eigenlijk gewoon een duurder kaartje is dat je achteraf koopt) komt er niets in een politie/justitie systeem te staan. Ik was ook bang dat ze daar erg over zouden vallen maar dat viel alles mee; 1 minuut over gehad en verder naar de volgende vraag. Het luchtte voor mij wel heel erg op en ben blij dat ik het gewoon eerlijk heb verteld. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je screener echt veel anders reageert dan: "Hahaha nou goed dat je het gemeld hebt, ooit nog een keer gedaan? Nee? Mooi, volgende vraag. ".
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door Frans »

Hans Dirk schreef: 19 nov 2023, 18:38Nu ben ik ben eind 40 en betwijfel of ik er wat mee opschiet om mijn boete voor wildplassen uit 1995 te melden.
Ik ben 56 en ik zou willen dat ik nog wild kon plassen... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Dorpsjurist
Lid
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Ik sluit mij helemaal bij de rest aan. In principe is het antwoord gelijk aan de vraag die langs kwam over een visum voor Japan - nooit liegen op een dergelijk formulier. Dat word je alleen maar zwaarder aangerekend.
JDO schreef: 20 nov 2023, 21:52 De vragen bij een BO:
Heb je ooit contact gehad met politie of justitie in de rol van betrokkene /
getuige / aangever-benadeelde / verdachte?* Denk hierbij ook aan bijvoor-
beeld het doen van meldingen, gecontroleerd zijn door politie.
LET OP: dit gaat over ieder contact
Is dit eigenlijk geen vreemde vraag? Ik heb onlangs nog een melding gedaan en ben twee jaar geleden getuige geweest. Maar tien jaar geleden ook en daar zou ik echt niet meer over kunnen verklaren.
Gesloten