Tuinvogels voeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ilona TS
Infopolitie Gast

Tuinvogels voeren

Ongelezen bericht door Ilona »

Ik heb een vraag Ik woon al 13 jaar met veel plezier in de zelfde woning met 15 meter tuin al 13 jaar voer ik in een voerschaal de buiten vogels van koolmees tot turkse tortel Ik voer vroeg in de ochtend en na een uur is de schaal leeg en zijn de meeste weg rest van de dag en maak ik de schaal schoon en is elke korrel weg ..Nu heb ik een nieuwe buurvrouw gekregen en die haat duiven en heeft haar beklag gedaan bij de woningbouw met een lijst van overlast die ik zou veroorzaken volgens haar met beschuldigingen en onwaarheden waar ik razend om ben .ik ben een nette huurder helpt altijd iedereen ook met snoeien bij buren maakt me niet uit ..Mijn vraag wat mag ik wel en wat mag ik niet kunnen ze me dwingen te stoppen ..en mij het plezier van mijn tuin en vogels ontnemen ??

Opmerking van moderator Frans

Ilona, we moeten berichten goedkeuren, ik heb je 2e, identieke bericht verwijderd.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Re: Tuinvogels voeren

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Dit is geen politiezaak. Het voeren van vogels is in principe toegestaan. "Een hekel hebben aan duiven" is in principe geen reden om iemand dat te verbieden, ervanuitgaande dat u, zoals u zegt te doen, geen overmatige overlast veroorzaakt en bijvoorbeeld voer laat liggen zodat het ratten en ander ongedierte aantrekt.

Dit is een civiele kwestie tussen u, de nieuwe buurvrouw en de woningbouwvereniging. Als u het doet zoals u zegt dan overtreedt u geen enkele wet.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Ik ben het niet geheel eens met mijn voorganger. Het voeren van duiven kan verboden zijn in de plaatselijke verordening en derhalve weldegelijk strafbaar. Zie bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam. Het gaat dan wel om de openbare ruimte, dus niet uw tuin of balkon.

In uw geval is het dus inderdaad een civiele kwestie. U zult moeten afwachten wat de woningbouwvereniging ervan vindt en uiteindelijk zal de rechter desnoods een oordeel moeten geven over of het voeren van vogels overlast oplevert. Deze zal kijken naar zaken als hoeveel vogels, hoeveel uitwerpselen levert dat op, het lawaai dat daarmee gemoeid is, het tijdstip, trekt het voer ook andere dieren zoals ratten aan etc. en aan de hand daarvan een beslissing nemen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik zou eerst kijken of er een goed gesprek kan plaatsvinden. Eventueel met de woningbouw en bemiddeling erbij.

Uit ervaring kan ik zeggen dat overlast van duiven echt geen pretje is. Ook dit is gekomen doordat een buurvrouw van mij de duiven heedt gevoerd waardoor zo'n 12 duiven mijn dak als thuisbasis hebben verkozen. Ik heb daardoor honderden euro's uit moeten geven om mijn zonnepanelen dicht te laten maken (woningbouw vergoedde dat niet) en nog steeds heb ik veel last van het lawaai dat ze maken en de troep en ontlasting ervan. Duiven kunnen ernstige ziektes overdragen en worden ook wel vliegende ratten genoemd.

Ik wil hiermee niet zeggen dat u helemaal moet stoppen met voeren van vogels maar ik wil u bewust maken dat er niet lichtzinnig gedacht moet worden over overlast van duiven. Dan heb ik het niet over een enkele turkste tortel die na het eten weer wegvliegt natuurlijk.

Hopelijk kan er met een goed gesprek de angel eruit gehaald worden en kunnen er afspraken gemaakt worden. Ik heb ook een paar vetbollen in mijn tuin :-)
Gesloten