Retour apk afkeur geschorste auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Arnolduss TS
Infopolitie Gast

Retour apk afkeur geschorste auto

Ongelezen bericht door Arnolduss »

Hallo,

Ik Google me rot maar ik kan hier niks over vinden..
Volgens de rdw mag je een geschorste auto eenmalig met de kortste route en een afspraak bevestiging naar de garage rijden voor een apk.
Dit heb ik gisteren ook netjes gedaan

Maar de auto heeft nu afkeurpunten en is nog niet afgemeld.
De afkeurpunten wil ik graag zelf thuis repareren.
De afspraak was gisteren en de auto staat nu dus bij de garage.

Moet ik een officieel afkeuring rapport hebben om weer terug naar huis te rijden?
Of mag ik er helemaal niet mee naar huis rijden?
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Retour apk afkeur geschorste auto

Ongelezen bericht door Pim »

Je hebt toch het afkeurrapport meteen ontvangen?
Arnolduss TS
Infopolitie Gast

Nee geen rapport want de auto is wel nagelopen als een soort van voorkeuring.
Dus ook niet afgemeld

Moet ik hem eerst laten afkeuren en laten afmelden en dan op een later moment laten herkeuren?

Mag ik met het afkeur rapport met een geschorste auto weer op de kortste route naar huis rijden?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik denk dat TS de auto een "voor" keuring heeft laten onder gaan en al direct te horen heeft gekregen dat hij niet door de APK komt.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Bij mijn weten, uit mijn hoofd, mag je alleen zonder geldige APK rijden, als je op weg bent naar garage, via de kortste weg, voor een APK-keuring.

Nu komt de vraag of de auto ook na APK-afkeur van de garage naar huis gereden mag worden.

Dat staat volgens mij niet in de regelgeving.
Maar opvallend is wel dat TS zich expliciet zorgen maakt om met een auto zonder geldige APK naar huis te moeten rijden.
Terwijl het naar de garage rijden geen verband hield met een APK-keuring maar een, noem het, schouw of inventarisatie.

Maar hoe is de auto dan voor die schouw of inventarisatie bij de garage gekomen? Op een autoambulance?
Arnolduss TS
Infopolitie Gast

Auto is netjes met een keuringsafdpraak van de garage op papier naar de garage gereden zoals de rdw het verlangd.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Het ligt er ook aan wat er met de auto mis is. Waarom komt hij niet door de keuring? Met een onveilige auto mag je de weg niet op, APK gekeurd of niet.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Het probleem ligt aan het feit dat de auto geschorst is ,ik zou aan de garage vragen of ze vandaag even in hun agenda zetten dat je een apk afspraak heb dan kan je gerust naar huis rijden :idea: :idea: :wink:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Volgens mij zijn er hier twee dingen aan de hand:
  • de auto is geschorst (belastingdienst)
  • de auto heeft geen geldige APK
In beiden gevallen mag je niet op de openbare weg rijden en enkel in het APK geval heb je een eenmalige uitzondering om naar de garage te rijden.

Aangezien de garage hem nu beoordeeld heeft als zijnde niet in voldoende technische staat dat hij ook niet door de keuring komt, is er iets goed mis. Met dit gebrek mag je dan ook niet op de weg rijden, ook al heb je geen afmelding. Als je staande gehouden wordt of nog erger, een ongeval krijgt, kun je hier een boete voor krijgen of volledig aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen in geval van een ongeval.

Daarnaast hebben we nog het schorsing deel. Als je staande gehouden wordt gaat er op zeker een brief naar de belastingdienst uit. Zij kunnen niet controleren hoe vaak of wanneer je met deze schorsing allemaal rond gereden hebt. Dit ga je ook niet kunnen bewijzen dus de belastingdienst legt je een naheffingsaanslag op voor de gehele periode dat het voertuig geschorst is geweest. Dat wil zeggen dat je dus alsnog mag gaan betalen alsof het voertuig de hele tijd op de weg had (kunnen) rijden.

Je kan nog steeds gewoon de keuze maken om de garage het gebrek te laten repareren en dan opnieuw te keuren. Daar zijn ze immers voor. Anders kun je ook een autoambulance organiseren om je auto te vervoeren.

In beiden gevallen ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan dat wij je staande gaan houden of je een ongeval maakt.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Even een kleine aanvulling op @Proost:
Proost schreef: Volgens mij zijn er hier twee dingen aan de hand:
de auto is geschorst (belastingdienst)
de auto heeft geen geldige APK In beiden gevallen mag je niet op de openbare weg rijden
Met een geschorst kenteken kun je niet op de openbare weg rijden.
De schorsing vervalt namelijk, als je gebruik maakt van de openbare weg (waardoor je weer aan alle wettelijke verplichtingen zoals APK en WAM moet voldoen).

Wetstekst

Artikel 68 WVW
1 De schorsing eindigt:
a. door opheffing als bedoeld in artikel 69,
b. door verloop van een bij ministeriële regeling bepaalde termijn vanaf het tijdstip waarop de schorsing is verleend, welke termijn per bij ministeriële regeling aan te wijzen categorieën van voertuigen kan verschillen,
c. door het verval van de tenaamstelling in het kentekenregister, of
d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Arnolduss TS
Infopolitie Gast

Alles bovenstaand klopt
Maar er is dus wel een uitzondering dat je met een geschorste auto zonder apk, maar met een apk afspraak naar de garage mag rijden.

Op het moment van goedkeuren zou je de auto dan ook direct uit de schorsing moeten halen om bij de garage weg te rijden.

Maar bij afkeur staat je auto dus vast bij de garage omdat je zonder apk en met schorsing niet mag rijden.

Blijkbaar is er dus geen uitzondering om de auto ook weer dezelfde weg eenmalig naar huis te rijden net als de heenweg?

De auto is overigens afgekeurd op minimale punten welke absoluut geen gevaar vormen.
Maar deze zou ik wel graag zelf thuis willen repareren.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Bedoeld Arnolduss wellicht dat er een WOK status op de auto berust ( = wachten op keuren) en nu gekeurd moet worden voordat de auto weer op de weg mag. Dit kan gecombineerd worden met een APK keuring.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

@MotoRon dat klopt. Maar anderzijds kan het natuurlijk wél. Het gaat natuurlijk alleen op als je daadwerkelijk staande gehouden wordt.
@Arnolduss als hij op minimale punten is afgekeurd, laat hem dan lekker bij de garage maken en gun die mensen hun bestaansrecht. Ze zien je al aan komen met je geklus.
Ik zou zeggen in dezen: "you can't have your cake and eat it too"

@maestro waarschijnlijk niet. Dat kan namelijk alleen bij een officieel keuringsstation van de Rijksdienst (RDW). Ik heb hier sterk het vermoeden dat het om een particuliere garage gaat met RDW erkenning (apk2 erkenning)
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Daarnaast is de APK keurmeester ook nog eens verplicht dit te melden bij de RDW.

Ook de weigering voor afgifte van het keuringsbewijs dient gemeld te worden.

Met andere woorden, het is leuk dat er een afspraak staat om te laten keuren, maar als het nu fout gaat heb je geen poot om op te staan, want ook van afkeur dient namelijk een rapport opgemaakt te worden met afkeur punten.

Klinkt dus als onderhandse afspraken, waarbij gegokt wordt en hopen dat iemand erin trapt dat het voldoet aan wettelijke eisen.

Want @TS, welk bewijs heb je nu dat je op en neer naar de garage was, behalve een afspraak, want de garagehouder zal waarschijnlijk ook wel goed uitkijken door te bevestigen dat je de auto daar voor een keuring gebracht hebt, terwijl hij weet dat hij ook niet helemaal volgens de regels handelt.
Bart12345
Lid
Roepnaam: Bart

Ongelezen bericht door Bart12345 »

Op de site van RDW staat alleen 'naar de keuring rijden' met een geschorste auto, maar in het kentekenreglement wordt de terugweg naar de keuring wel degelijk toegestaan:

Wetstekst

Art 23
1) Gedurende de tijd dat de tenaamstelling van een voertuig is geschorst ingevolge artikel 67 van de wet, mag:

a.op de dag waarop het voertuig, naar aanleiding van de aanvraag van een keuringsrapport als bedoeld in artikel 75 van de wet dan wel naar aanleiding van de aanvraag van een keuring als bedoeld in artikel 99 of artikel 106 van de wet aan een zodanige keuring wordt onderworpen, met dat voertuig via de kortste route naar en van de plaats van keuring worden gereden;
Gesloten