Hallo iedereen,
KORT:
Ik zit in een rolstoel. Vastframe + elek. rolondersteuning + elek. handbike. - Ik heb een EU-GPK.
Ik wil een L2/H2 bestelbus aanschaffen. Dit wordt mijn "alles-vervoer". Maar kan ook gezien worden als een recreatievoertuig.
Mag ik langdurig voor mijn deur op een Mi-Va (minder valide) parkeerplek parkeren?
Woonsituatie: Ik woon in een woontorenpark, 5 flats en 2 ervan zorgflats, met 12 PP. 8 Mi-Va. Dus slechts 5 normale, omdat er voor bewoners beneden al een parkeergarage is. Maar die is sowieso erg laag (1.80). Daardoor wordt er elke dag dubbel geparkeerd en hier wordt nu streng op gehandhaafd. De MiVa plekken zijn daarentegen altijd vrij, op soms 1 na.
TOELICHTING:
Ik heb nu een L1/H1. Die gaat eruit en het wordt een L2/H2 omdat:
-Ik er met lange ritten ook in rust; volgt een vast 'bed'
- Een elektrisch systeem; vanwege 600Watt handbike accu (Batec)+ het opladen van mijn rol-ondersteuning (SmooV), koelbox voor sondevoeding & uiteraard verlichting.
- Afgesloten kasten.
- Water om sonde door te spuiten.
- Bankje om beenbeugels om te doen, die ik pas na de rit mag omdoen - etc etc.
Dit gaat al een goed eind richting camper-eisen van het RDW/BD. Ik weet nog niet of ik daar aan wil voldoen. Maar dat maakt voor de APV niets uit.
Als er in gerecreëerd wordt, dan valt het onder recreatievoertuigen. Dat is in Nijmegen max 3 dagen parkeren. - Maar wat als die bus (<6m <2.4M) je enige auto is? Aangepast aan jou? En je hem op een MiVa plek voor je flat zet? Mag dat dan ook niet? Waar moet ik hem anders neerzetten?
Ik kan geen 2e auto bekostigen, geen opslag en kan dat fysiek ook niet aan.
Wat als ik hem wél wil keuren en het krijgt een camper kenteken. Wat betekend het dan?
Ook speelt dat dit er eerst moet worden ingebouwd (tot die tijd sowieso geregistreerd als bedrijfsbus). Hoe werkt het in dat geval? Elders ombouwen is onmogelijk. Voornamelijk fysiek.
Materialen/machines/apparatuur en helpende handen zijn allemaal in deze flat. (Hobbyruimte in kelder).
En ik heb hem simpelweg elke dag nodig. Want het blijft mijn "alles-vervoer": Mijn ziekenhuisafspraken-vervoer (wekelijks). Mijn boodschappen-vervoer. Mijn familiebezoek-vervoer. Mijn fysiotherapie-4xperweek-vervoer. Mijn overige afspraken-vervoer & inderdaad, ook mijn reizen-vervoer.
Mag ik met een bestelbusje (wel-of-niet geregistreerd als camper: van beide wil ik het antwoord weten) -onbeperkt, maar niet 24/7 stil- voor mijn deur op een Mi-Va plek staan, met mijn GPK? - Of moet ik daar een ontheffing voor aanvragen? Krijg je dat dan wel, zeker als ik hem wel als camper keur? Ik heb de APV doorgelezen, maar ik kom hier niet uit.
Alvast bedankt.
Rolstoelbusje is ook recreatievoertuig. Parkeerregels?
Moderator: Moderatorteam
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Rolstoelbusje is ook recreatievoertuig. Parkeerregels?
Beste is hiervoor contact op te nemen met de gemeente. Mogelijk dat een van de gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken kan worden gezet (uw kenteken). Dan lijkt er mij niets aan de hand en mag u parkeren daar met uw voertuig; ongeacht de uitvoering! Het is dan dan een aangewezen parkeerplaats.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
Ik denk dat de gemiddelde agent en BOA niet kijkt naar L1 of L2 in het kentekenregister. U heeft een gehandicaptenparkeerkaart en er zijn vrije gehandicaptenparkeerplaatsen.
Dit valt onder maatwerk en is in de regel goed op te lossen met gemeenten. Als de afdelingen (sociale zaken, juridische zaken, verkeer en handhaving) hier allen vanaf weten en dit integraal goed oppakken, lijkt mij dat dit geen probleem is. Dat het voertuig ook een recreatievoertuig is, is in dit geval niet relevant. U heeft namelijk een gehandicaptenparkeerkaart en u wilt parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats.
Zie deze informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-parkeren
In de APV van gemeenten staat vaak omschreven tot welke afmetingen voertuigen geparkeerd mogen worden. Als ik zoek op L2/H2 bestelbus lijkt dat binnen de marge te vallen die vaak wordt gebruikt, maar controleer het voor de zekerheid.
Mijn advies: zorg voor een korte lijn met een medewerker van sociale zaken en leg daar de kwestie voor. Volgens mij gaat het 'recreatief parkeren' erom dat er geen langparkeerders binnen de bebouwde kom van Nijmegen de parkeerplaatsen bezet houden. Deze regel zou u niet moeten belemmeren in uw hulpvoertuig.
Zie deze informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-parkeren
In de APV van gemeenten staat vaak omschreven tot welke afmetingen voertuigen geparkeerd mogen worden. Als ik zoek op L2/H2 bestelbus lijkt dat binnen de marge te vallen die vaak wordt gebruikt, maar controleer het voor de zekerheid.
Mijn advies: zorg voor een korte lijn met een medewerker van sociale zaken en leg daar de kwestie voor. Volgens mij gaat het 'recreatief parkeren' erom dat er geen langparkeerders binnen de bebouwde kom van Nijmegen de parkeerplaatsen bezet houden. Deze regel zou u niet moeten belemmeren in uw hulpvoertuig.
Neem contact op met burgerzaken en vraag een invalide parkeerplaats op kenteken aan.
Ervaring leert dat er snel gemeld wordt over recreatievoertuigen, afhankelijk van de afmetingen zou het ook nog kunnen vallen over een "groot" voertuig en zou die afhankelijk van de APV s' avonds niet in de gemeente mag staan.
Als u contact opneemt met de gemeente weet u het zeker.
Ervaring leert dat er snel gemeld wordt over recreatievoertuigen, afhankelijk van de afmetingen zou het ook nog kunnen vallen over een "groot" voertuig en zou die afhankelijk van de APV s' avonds niet in de gemeente mag staan.
Als u contact opneemt met de gemeente weet u het zeker.