Dossier opvragen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mel.K TS
Infopolitie Gast

Dossier opvragen

Ongelezen bericht door Mel.K »

Goedemorgen,

10 jaar geleden heb aangifte gedaan, is er onderzoek geweest en uiteindelijk de zaak geseponeerd. Na lange verwerking ben ik nu wel nieuwsgierig over het waarom precies. Kan ik dit dossier ergens opvragen?
Via de gebaande paden kom ik hier niet echt uit.

Alvast bedankt!
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Dossier opvragen

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Als het nog mogelijk is (na zo'n lange tijd) kijk dan eens op https://www.slachtofferhulp.nl/strafpro ... -bekijken/
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Als het goed is heb je indertijd dan ook een brief gehad van het Ooenbaar Ministerie met daarin bepaalde uitleg waarom geseponeerd is, dan wel dat er een sepot code in staat.

Ligt er daarnaast ook aan op welk strafbare feiten de aangifte betrekking had, want afhankelijk van type feit en dergelijke is er een bepaalde bewaartermijn.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Mel.K schreef: 25 sep 2023, 10:38 Goedemorgen,

10 jaar geleden heb aangifte gedaan, is er onderzoek geweest en uiteindelijk de zaak geseponeerd. Na lange verwerking ben ik nu wel nieuwsgierig over het waarom precies. Kan ik dit dossier ergens opvragen?
Via de gebaande paden kom ik hier niet echt uit.

Alvast bedankt!
De zaak is geseponeerd dat betekent dat u alleen inzage in het dossier kan krijgen via de instantie die de sepot beslissing heeft genomen.
U moet zich dus wenden tot het arrondissementsparket dat de beslissing heeft geregistreerd.
Deze informatie kunt u terugvinden in de sepotbrief.
De politie wordt in de regel niet geïnformeerd omtrent de inhoudelijke sepot motivatie en registreert dit ook niet.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Er komt heus in een toelichting in BVH of in BOSZ (twee politiesystemen) een regel te staan waaruit blijkt wat de afloop van de zaak is. Maar vaak is dat niet meer dan 1 regel. Als ik bij een verdachte zie dat hij verdacht werd van (bijvoorbeeld) mishandeling bel ik ook niet met het OM OM te ziek wat de afloop was. Dat staat erbij.

Als het goed is heeft de behandelend rechercheur die de destijds zaak heeft besproken met een officier, of heeft ingestuurd naar het OM, een terugkoppeling gehad van het OM.

En als het goed is heeft deze de sepot-reden aan de zaak in het politiesysteem toegevoegd en daarna de zaak daarna in de politiesystemen op "afgesloten" gezet.

Neemt niet weg dat de betrokkenen voor tekst en uitleg wel echt bij het OM moet zijn. Zij zullen in hun systemen een uitgebreidere motivatie hebben vastgelegd dan 1 regel.

En alleen zij zijn de beslisser over de afhandelingswijze (seponering).
Dus je moet naar het OM met je verzoek.
Bij de politie ga je, als je wat hoort, alleen horen wat je al weet: "geseponeerd".

En ik gok dat je de behandelende rechercheur niet meer gaat vinden en dat hij na 10 jaar geen actieve herinnering meer heeft. En dat zal ook voor de officier gelden bij het OM.
Gesloten