Baldadigheid VOG

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Synopsis TS
Infopolitie Gast

Baldadigheid VOG

Ongelezen bericht door Synopsis »

Hoi, ik ben vannacht staande gehouden vanwege het plegen van baldadigheid.

Ik en een vriend liepen terug vanuit de stad. Voor de 4de keer heeft iemand zijn of haar fiets met de trappen tussen de spaken geduwd van zijn fiets, be het bedoeld of onbedoeld. Hij heeft al 1 keer zijn voorband moeten vervangen hierdoor. Ik werd er een beetje pissig van, ik heb een keer een trapje zonder schade tegen de achterband van een andere fiets gegeven. Dit is genoeg voor baldadigheid daar ben ik me van bewust, stom, gaat ook nooit meer gebeuren.

Vervolgens heeft een agent om mijn rijbewijs gevraagd, ik heb netjes meegewerkt en sorry gezegd. Allemaal prima, het is dom, ik had het niet moeten doen, ga ik niet meer doen.

Qua mijn rechten deed de agent een beetje vreemd. Hij vroeg wil je een advocaat? Ik zei sorry dit is mijn eerste keer dat ik in aanraking kom met justitie, ik weet niet hoe en wat en of dat slim is… hij gaf aan dat ik morgen ochtend dan op eigen kosten een advocaat kan nemen. Volgensmij mag ik op ieder moment een advocaat spreken… vervolgens ging het over mijn verklaring, wederom ik vroeg sorry ik weet niet wat ik nu hierin moet zeggen of dat slim is etc, kun je me helpen? Agent gaf aan dat het mag maar niet zoveel zin heeft. Agent naast hem zei ineens je geeft dus geen verklaring.

Punt die boete komt binnen. Meer dan terecht. Alleen ik moet nog een VOG aanvragen voor een baan als risico en compliancy medewerker bij een particulier bedrijf. Ik heb echt stress dat ik deze nu niet meer krijg. Kan iemand mij wat meer vertellen hierover?

Ik ben 25, nooit in aanraking gekomen met justitie en ga deze grap ook nooit meer uithalen ik heb er wel van geleerd, maar iedereen mag toch wel een keer een foutje maken? Zolang je ervan leert althans.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Baldadigheid VOG

Ongelezen bericht door MotoRon »

De vraag van de agent of je een advocaat wil, is niet vreemd. Je mag voor het afleggen van een verklaring met een advocaat overleggen, en de agent zal je daarop gewezen hebben.

Voor wat betreft de VOG, daar wordt zo vaak een vraag over gesteld, dat je het beste even kunt kijken bij onze Veelgestelde vragen. Je vindt daar ook een link naar de VOG-check van Justis, waarmee je zelf aan de hand van een aantal simpele vragen je kansen kunt inschatten.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Synopsis TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Synopsis »

Okee bedankt!

Valt baldadigheid dan onder vernieling? Ik ben niet aangehouden voor verbieling of poging tot.

Klopt de vraag is niet vreemd maar voor mij bepalen dat ik morgen ochtend een advocaat kan spreken die ik zelf moet betalen is wel vreemd toch? Maar misschien zit ik verkeerd.

Bedankt voor je reactie!
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Baldadigheid en vernieling zijn twee verschillende strafbare feiten. Baldadigheid is een overtreding, vernieling een misdrijf.

Ik denk dat de opmerking met betrekking tot “morgen een advocaat spreken” meer gezien moet worden als: Je kunt morgen nog een verklaring afleggen nadat je een advocaat gesproken hebt. En ja, die moet je zelf betalen, zo is dat geregeld.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Morgenochtend een advocaat spreken en daarna een verklaring afleggen en nu appen? Ik snap het niet helemaal, tenzij...

Ben je aangehouden en naar een bureau vervoerd?
Ben je daar ingesloten?
Kon je in de tussentijd op dit forum?

Normaal mag je namelijk na je aanhouding niet meer op je telefoon dus vermoed ik dat je al weer vrij bent. En voor dat je het bureau uitloopt moet je je verklaring achterlaten. En dus, als je een advocaat wilt spreken, moet dat vóór het heenzenden gebeuren.

Ik denk dat het grammaticaal wat onhandig is opgeschreven.

Of moet je nog een keer terugkomen in een verklaring af te leggen?

In dat geval kun je inderdaad thuis eerst een advocaat raadplegen (tegen eigen kosten) en dan beslissen of je die mee wilt nemen naar het bureau als je je verklaring gaat afleggen. Ook dat zul je moeten betalen aan de advocaat. Dat zul je niet snel doen denk ik. In plaats van advocaat kun je ook een rechtsbijstandverzekering of bureau voor rechtshulp raadplegen.

Maar vanaf een politiebureau wordt alleen een advocaat vóór je gebeld om mee te spreken, geen andere instanties/personen.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals Motoron aangeeft heb je het recht om een evrklaring af te leggen. De agent is verplicht je daarop te wijzen en het afleggen van een verklaring mag ook op een ander tijdstip gebeuren omdat het op straat/midden in de nacht etc. niet zo makkelijk is een advocaat te raadplegen.

Of het zin heeft hangt af van de omstandigheden. Het heeft voornamelijk zin als iemand de zienswijze van de agent of BOA bestrijd. Dan kan het van belang zijn dat je aantoont dat je van meet af aan een andere zienswijze hebt gehad.

Wat betreft de VOG betreft het dus een overtreding. Dat is altijd minder ernstig, bovendien wordt gekeken naar het feit in relatie tot de functie die je vervult. Je kunt snel de VOG check doen en een idee krijgen van je kansen: https://vogcheck.justis.nl/

Edit: Voor de duidelijkheid: baldadigheid is een overtreding die altijd op het strafblad wordt vermeld.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

@Pim Ik weet niet waar je dit op baseert, maar er bestaat voor een verdachte geen verplichting om een verklaring af te leggen, dus dit gaat niet op:
Pim schreef: 10 sep 2023, 18:59 En voor dat je het bureau uitloopt moet je je verklaring achterlaten.
.
Pim schreef: 10 sep 2023, 18:59En dus, als je een advocaat wilt spreken, moet dat vóór het heenzenden gebeuren.
Als een verdachte op een later tijdstip een advocaat gaat raadplegen, is dat ook gewoon mogelijk, dat hoeft echt niet vanaf de straat of vanaf een politiebureau.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

@MotoRon
Ik weet niet waar je dit op baseert, maar er bestaat voor een verdachte geen verplichting om een verklaring af te leggen, dus dit gaat niet op:
Ongenuanceerd van mij.

Ik bedoelde te schrijven: vóórdat je het bureau uit loopt wordt het aan je gevraagd. Je moet natuurlijk niks.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

:like:
MotoRon
Beheerder