Hey,
Ik reed net buiten de bebouwde kom wat harder als normaal, 30/35 km te hard. Ik werd later aangehouden door een politiebusje. Hij vond dat ik asociaal reed en dat hij een melding Van artikel 130 ging maken bij het CBR.
Ik vind het vreemd want ik remde af bij een kruising met stoplichten, reed niet door rood en ging 10km harder over de kruising (buiten bebouwde kom). En ik reed dus 30/35 harder buiten bebouwde kom. Agent vond het zeer ongevaarlijk en zei dus melding te gaan maken bij het cbr. Ik mag wel mijn rijbewijs houden. Ik heb dus geen boete gehad en mijn rijbewijs is niet ingevorderd. Wat zijn nu de eventuele gevolgen ? Ik werd een beetje overrompeld door het gebeuren dus heb niet goed doorgevraagd bij de agent. Kan ik alsnog een EMG krijgen ? Ik heb zeker geen 50 km te hard gereden et en ik blies passeren op alcohol. Wilt oom agent mij bang maken of gaat er echt wat gebeuren ? Hoop dat jullie mij kunnen helpen met het ongewisse..
Staande houding politie zonder boete wel melding artikel 130 bij CBR
Moderator: Moderatorteam
-
Mirid TS
- Infopolitie Gast
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Staande houding politie zonder boete wel melding artikel 130 bij CBR
Wat er gaat gebeuren is aan de desbetreffende agent. Maar als hij vindt dat je gevaarlijk rijdt kan hij je aanmelden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... emg-volgen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... emg-volgen
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
En voor de duidelijkheid; een melding van een agent leidt dus niet automatisch tot een oproep door het CBR. Er moet echt sprake zijn van herhaaldelijk plegen van (aangewezen) overtredingen of een enkele (grove) snelheidsovertreding.
Als u niet te vaak acceptgiro's op de deurmat vindt zou ik me er vooralsnog geen zorgen om maken..
Wel grappig dat een agent het allemaal 'zeer ongevaarlijk' vindt maar er wel wat mee gaat doen richting het CBR..
Als u niet te vaak acceptgiro's op de deurmat vindt zou ik me er vooralsnog geen zorgen om maken..
Wel grappig dat een agent het allemaal 'zeer ongevaarlijk' vindt maar er wel wat mee gaat doen richting het CBR..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Mirid TS
- Infopolitie Gast
Dank voor de snelle antwoorden. Dus ook zonder dat je een boete krijgt kan hij je aanmelden? Vind het maar een rare gang van zaken. Ik krijg wel eens acceptgiro’s en ben 8 jaar geleden een keer mijn rijbewijs kwijtgeraakt. Daarna nooit meer harder dan 40 km pu staande gehouden. 1 x met 39 km, dat was het. Hoever kijken ze terug ?
Er zijn tal van redenen om iemand aan te melden. Ook iemand die de pedalen door elkaar haalt kan aangemeld worden of iemand die suïcidaal is of psychisch ernstig in de war lijkt.
Het gaat om het totaalplaatje en de agent zal bij het aanmelden ook duidelijk moeten omschrijven waarom hij jou aangemeld heeft.
En misschien heeft hij geen juiste meting kunnen doen om je een boete te geven.
Ik ga er vanuit dat hij je echt niet zomaar aangemeld heeft. Ik ben bijvoorbeeld nog nooit mijn rijbewijs kwijtgeraakt en in de 18 jaar dat ik nu auto rijd en in de 10 jaar dat ik motor rijd zijn de boetes op 1 hand te tellen en allemaal niet meer dan 10km/u te hard.
Wellicht he, maar ik was er niet bij, kunt u eens heel kritisch naar uw eigen rijstijl kijken. Als u daadwerkelijk asociaal gedrag vertoont maar u vindt het zelf wel meevallen is een cursus misschien een goede eye opener voor u.
Het gaat om het totaalplaatje en de agent zal bij het aanmelden ook duidelijk moeten omschrijven waarom hij jou aangemeld heeft.
En misschien heeft hij geen juiste meting kunnen doen om je een boete te geven.
Ik ga er vanuit dat hij je echt niet zomaar aangemeld heeft. Ik ben bijvoorbeeld nog nooit mijn rijbewijs kwijtgeraakt en in de 18 jaar dat ik nu auto rijd en in de 10 jaar dat ik motor rijd zijn de boetes op 1 hand te tellen en allemaal niet meer dan 10km/u te hard.
Wellicht he, maar ik was er niet bij, kunt u eens heel kritisch naar uw eigen rijstijl kijken. Als u daadwerkelijk asociaal gedrag vertoont maar u vindt het zelf wel meevallen is een cursus misschien een goede eye opener voor u.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Nee, dat is niet raar want het CBR beschikt niet over cellen om mensen op te sluiten. Met andere woorden; het CBR heeft niets te maken met wat de politie wel niet oplegt, de politie is alleen een bron van inlichtingen voor het CBR. Een politieagent kan besluiten om geen bon uit te schrijven maar het CBR (die over rijvaardigheid en geschiktheid gaat) kan besluiten dat de betrokkene een stukje heropvoeding nodig heeft. Ook weer geen taak van de politie.Dus ook zonder dat je een boete krijgt kan hij je aanmelden? Vind het maar een rare gang van zaken.
De recidivetermijn ligt bij het CBR standaard op 5 jaar, ik heb niet zo snel kunnen vinden dat het in deze casus anders zou zijn.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Het mogelijk krijgen van een boete en het vermoeden over een gebrek aan rijvaardigheid staan los van elkaar. Het een kan wel een gevolg zijn voor het ander maar is dus geen vereiste.
De artikel 130 melding is een bestuurlijke maatregel en geen straf maatregel, al kan het wellicht wel zo voelen.
Omdat het geen strafmaatregel is hoeft een overtreding niet ten grondslag te liggen. Het gaat puur om een beoordeling van de rijvaardigheid,
De mededeling wordt ook wel eens gedaan bij personen die zich, ondanks het hebben van een rijbewijs, zeer onberekenbaar rijgedrag vertonen. Denk daar bij aan zeer twijfelend en onzeker rijgedrag, opvallend langzaam rijden.
De artikel 130 melding is een bestuurlijke maatregel en geen straf maatregel, al kan het wellicht wel zo voelen.
Omdat het geen strafmaatregel is hoeft een overtreding niet ten grondslag te liggen. Het gaat puur om een beoordeling van de rijvaardigheid,
De mededeling wordt ook wel eens gedaan bij personen die zich, ondanks het hebben van een rijbewijs, zeer onberekenbaar rijgedrag vertonen. Denk daar bij aan zeer twijfelend en onzeker rijgedrag, opvallend langzaam rijden.
Stay safe out there.
-
Mirid TS
- Infopolitie Gast
Ok, maar als hij het zo gevaarlijk vond dat vordert hij toch een artikel 5? Dat vind ik dus vreemd.
Ik wacht het dan wel af en als de recidive 5 jaar is dan zit ik wel goed.

Ik wacht het dan wel af en als de recidive 5 jaar is dan zit ik wel goed.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Voor aanvullende informatie omtrent de (verplichte) educatieve maatregelen, klik https://www.infopolitie.nl/index.php?op ... Itemid=365
Maar goed, TS (Mirid) wacht het nu af. Succes met de afloop.
Maar goed, TS (Mirid) wacht het nu af. Succes met de afloop.