Ik kan er nog steeds niets over terugvinden. Mag mijn dochter van 18 (zonder vaarbewijs) mijn speedbootje besturen als ik ernaast zit (met vaarbewijs).
Ik weet dat het "vroeger" wel mocht, maar kwam ergens tegen dat dat tegenwoordig niet meer zou mogen...
Nu kan ik dat eigenlijk nergens uit op maken.. Dus ik denk dat het dus nog steeds kan...
Maar er zit een flink financieel verschil tussen denken en zeker weten.
In de wet is vastgelegd dat een schip/boot een gezagvoerder moet hebben die in het bezit is van een vaarbewijs.
Wetstekst
Artikel 13 Binnenvaartbesluit
1. Voor de vaart op rivieren, kanalen en meren is de gezagvoerder voorzien van een groot, beperkt groot, dan wel klein vaarbewijs, voor rivieren, kanalen en meren. (Vaarbewijs 1)
2. Voor de vaart op de overige binnenwateren is de gezagvoerder voorzien van een groot, beperkt groot, dan wel klein vaarbewijs, voor alle binnenwateren. (Vaarbewijs 2)
Er is niet vastgelegd dat dit ook degene moet zijn die achter het roer zit, tenzij het een snel schip is voor het Binnenvaartpolitiereglement.
Wetstekst
snel schip: groot motorschip, dat met een snelheid van meer dan 40 km per uur ten opzichte van het water kan varen;
Artikel 1.09 BPR
3. Op ieder snel schip moet tijdens de vaart het roer worden bediend door een persoon die houder is van het vereiste vaarbevoegdheidsbewijs alsmede van het radarpatent. Bij een snel schip moet tijdens het snel varen een tweede persoon die eveneens houder is van het vereiste vaarbevoegdheidsbewijs en van het radarpatent zich in de stuurhut bevinden.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Het klopt dus wat u kon vinden. Ik was de conclusie vergeten: uw dochter mag dus varen zolang u aan boord bent. U bent wel verantwoordelijk en beiden mogen niet te veel alcohol gedronken hebben.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche