Vraag over rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Autometmedicatie TS
Infopolitie Gast

Vraag over rijbewijs

Ongelezen bericht door Autometmedicatie »

Ik zou hier graag even op inhaken. Ik heb al meer dan 10 jaar mijn rijbewijs maar het afgelopen jaar heb ik geen gebruik kunnen maken van dat rijbewijs - gelukkig heb ik zelden een auto nodig en als dat wel zo is kan ik gereden worden - door gebruik van medicatie die de rijvaardigheid kan beinvloeden. Uiteraard heb ik uit veiligheid voor mijzelf en anderen niet gereden. Ik ben inmiddels gestopt met deze medicatie.

Het is echter zo dat deze medicatie op Lijst II van de Opiumwet staat. Volgens mijn arts zou ik inmiddels weer in staat moeten zijn om een voertuig te besturen maar volgens het CBR moet ik 1 jaar zogenaamd "recidivevrij" zijn van drugsmisbruik. Hoewel het op de opiumlijst staat, is dit mij voorgeschreven door mijn arts en gebruik ik het medicijn niet meer. Moet ik nog een jaar wachten of mag ik inmiddels weer gaan rijden met mijn huidige (nog niet verlopen) rijbewijs.

Opmerking van moderator MotoRon

Vraag even gesplitst uit ander rijbewijstopic
.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Puntenrijbewijs

Ongelezen bericht door SWAT »

Uw rijbewijs is dis nog gewoon geldig. U heeft immers geen "afstand" (lees ongeldig verklaart door het CBR) van uw rijbewijs gedaan zoals bij blabla in het andere topic.
Als het voorgeschreven medicijn (een sterke concentratie) THC bevatte dan dient opgemerkt te worden dat THC nog lang in het bloed aanwezig blijft.

Overleg dus met uw arts wanneer dit medicijn redelijkerwijs niet meer aantoonbaar in uw bloed aanwezig is.
Stay safe out there.
Autometmedicatie TS
Infopolitie Gast

Re: Vraag over rijbewijs

Ongelezen bericht door Autometmedicatie »

Het betreft geen medicijn dat THC bevat maar een benzodiazepine. Mijn arts kan mij vast vertellen wanneer dat niet meer constateerbaar is in mijn bloed. Als dat niet meer het geval is, hoef ik dus verder geen stappen meer te ondernemen en mag ik gewoon weer gaan rijden? Bij voorbaat dank.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Puntenrijbewijs

Ongelezen bericht door Frans »

SWAT schreef: 20 aug 2023, 19:11 Als het voorgeschreven medicijn (een sterke concentratie) THC bevatte dan dient opgemerkt te worden dat THC nog lang in het bloed aanwezig blijft.
En bij medicatie op recept (!) welke (een geconcentreerde dosis) THC bevat mag, aangemeldt bij het CBR, na een inwerkperiode gewoon worden autogereden. Opgemerkt moet hierbij wel worden dat de hele procedure voor je zover bent niet heel gemakkelijk is.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Vraag over rijbewijs

Ongelezen bericht door SWAT »

Autometmedicatie schreef: 20 aug 2023, 20:22 Het betreft geen medicijn dat THC bevat maar een benzodiazepine. Mijn arts kan mij vast vertellen wanneer dat niet meer constateerbaar is in mijn bloed. Als dat niet meer het geval is, hoef ik dus verder geen stappen meer te ondernemen en mag ik gewoon weer gaan rijden? Bij voorbaat dank.
Als de betreffende stof niet meer meetbaar is in uw bloed kan het ook geen effect meer hebben op uw rijvaardigheid en dus mag u gewoon weer rijden. Na overleg met uw arts uiteraard.
Stay safe out there.
Gesloten