Boete terecht of niet?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Mies TS
Nieuw lid
Roepnaam: Mies
Geslacht:

Boete terecht of niet?

Ongelezen bericht door Mies »

Goedendag,
Ik heb een vraag over een boete van mijn vriend. Ik leg eerst het verhaal uit.

Op een avond reden mijn vriend en ik op de scooter, ik reedt en mijn vriend zat achterop. Ik heb namelijk een rijbewijs en mijn vriend niet. We hadden allebei die dag gewerkt. We kregen een beetje een conflict op de scooter. Toen heb ik de scooter aan de kant gezet en wilde even wat tijd voor mezelf. Nu bleef mijn vriend op dat moment bij de scooter staan. Op dat moment toen mijn vriend alleen bij de scooter stond, kwam er een motoragent. Die wilde mijn vriend zijn rijbewijs controleren. Nu had hij niet gereden en had hij natuurlijk ook geen rijbewijs. De motoragent heeft toen een boete uitgeschreven terwijl hij aangaf dat ik reedt. Op dat moment belde mijn vriend mij ook om te zeggen dat ik terug moest komen. Hier wilde de motoragent dus niet op wachten.

Nu heeft mijn vriend een boete gehad voor iets wat hij niet deed. Hij moet nu ook voor de rechter komen. We zijn het hier dus niet mee eens en willen in hoger beroep. We hebben hier alleen geen verstand van.

Nu vragen wij ons af wat onze rechten en plichten zijn in dit geval? Of de motoragent zomaar een boete kan uitschrijven of ons op die scooter moeten hebben zien rijden?
Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Re: Boete terecht of niet?

Ongelezen bericht door Julio »

Kan het zijn dat je vriend misschien toch stiekem even een stukje heeft gereden? Of dat hij op de scooter zat terwijl deze aanstond?
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Als hij voor de rechter moet komen dient hij er verstandig aan een advocaat te nemen en die zijn zaak te laten behandelen. Van belang is in dit soort zaken dat je van meet af aan ontkent dat je de bestuurder bent.
Ook als je niet rijdend wordt aangetroffen mag de politie soms aannemen dat je de bestuurder bent en je om je rijbewijs vragen. In dit geval was je zelf niet dichtbij want je vriend moest je bellen. Dat maakt het verhaal eerlijk gezegd voor de rechter niet bepaald geloofwaardiger en deze zal bij een draaiende motor en het ontbreken van een ander persoon al snel aannemen dat je vriend bestuurder was.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Je geeft aan dat hij een boete heeft gehad en voor de rechter moet komen.
Hij wil in beroep gaan.

Maar als hij voor de rechter moet komen is hij toch al in beroep gegaan?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik vermoed dat het nog niet zover is, maar dat jouw vriend eerst een strafbeschikking gaat krijgen/of al heeft gehad. Klik even op de link voor een uitleg daarvan, daar staat ook vermeld hoe hij moet handelen als hij het niet eens is met de beschikking.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Mies TS
Nieuw lid
Geslacht:

Bedankt voor jullie reacties.

Hij heeft geen stukje gereden. Hij is wel een keer eerder gepakt voor het rijden zonder rijbewijs. Hierdoor had ik hem dit streng verboden en deed hij dit niet meer. Hij zat gewoon op de scooter te wachten en de scooter stond uit en hij belde met mij om te vragen om terug te komen. Hierna kwam de agent dus we waren al aan het bellen. Mijn vriend gaf meerdere malen aan dat zijn vriendin reedt alleen even weg was en hij daar moest wachten. Echter wilde de agent hier niks van weten.
Hij moet naar een strafbeschikking als ik het zo goed zeg, dat is neem ik aan hetzelfde als voor de rechter komen? We begrepen alleen dat hij hierdoor een strafblad kan krijgen. Nu is dit een paar jaar geleden gebeurd. Ook is hij vrachtwagenchauffeur en is het niet handig als dit de consequenties zijn voor iets wat al onterecht word bestraft en al een poos geleden is.
NickB
Gewaardeerd lid
Agent
Inspecteur
Geslacht:
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door NickB »

Hoe kan hij geen rijbewijs hebben als hij vrachtwagenchauffeur is?

Het scooterrijbewijs (AM) krijg je 'gratis' bij je B-rijbewijs en een B-rijbewijs is verplicht om je C-rijbewijs te kunnen halen? 🤨
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Mies schreef: 14 aug 2023, 17:43 Hij moet naar een strafbeschikking als ik het zo goed zeg, dat is neem ik aan hetzelfde als voor de rechter komen?
Dat is niet hetzelfde, klik bij strafbeschikking
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

En mocht je van het rijbewijs de onderbouwing willen...

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0rijbewijs.

En de bijbehorende wetstekst:

Regeling Rijbewijzen, art. 19b

Wetstekst

Indien de aanvraag betrekking heeft op de afgifte van een rijbewijs voor de categorie A1, A2, A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D of DE geeft degene die belast is met de afgifte van rijbewijzen tevens een rijbewijs af dat geldig is voor het besturen van motorrijtuigen waarvoor een rijbewijs AM is vereist.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Geslacht:

Hij is vrachtwagenchauffeur maar heeft geen rijbewijs?
Mies TS
Nieuw lid
Geslacht:

Klopt hij is ondertussen vrachtwagenchauffeur geworden. Toen hij staande is gehouden door de motoragent en de boete kreeg is ondertussen al een paar jaar geleden. Ondertussen heeft hij zijn rijbewijzen voor de auto en vrachtwagens gehaald. Op het moment dat de motoragent hem aansprak had hij geen rijbewijs, maar was wel bezig. Het gaat er meer om dat hij straks onschuldig wordt bestraft en er waarschijnlijk best wat consequenties komen, terwijl hij alleen bij de scooter stond en deze niet heeft bestuurd. Vandaar ook de vraag of een agent hier dan zomaar een boete voor mag uitschrijven en dit terecht is, omdat hij niet diegene is die heeft gereden en alleen maar op de scooter zat en de agent voor ons idee dit niet zomaar kan aannemen en dit wel gezien moet hebben (heterdaad betrappen)
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Geslacht:

Een paar jaar geleden?
Ik mis wat denk ik..
Als het een paar jaar geleden gebeurd is heeft hij de beschikking al een paar jaar geleden gekregen en is hoger beroep al lang niet meer mogelijk.

Zou je het verhaal nu puntsgewijs, met datum, kunnen opschrijven?
Dus bijvoorbeeld:
15 mei 2020 gebeurde het
20 juni 2020 kreeg hij de bekeuring
Etc etc..

Want dan kunnen we misschien nog een advies geven waar je wat aan hebt.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

U vraagt van ons een oordeel terwijl we alleen uw kant van het verhaal horen. Dat maakt onze beoordeling van de casus niet zo nuttig..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mies TS
Nieuw lid
Geslacht:

De motoragent schreef de boete uit op 8 oktober 2021. Hierna hebben we een hele poos niks gehoord totdat de brief kwam op 31 juli 2023 (op de deurmat 2 dagen later). De strafbeschikking is in oktober 2023.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Een (motor) agent zal niet zomaar een bekeuring uitschrijven. Hij of zij moeten de overtreding hebben zien gebeuren. Nu er een bekeuring is uitgeschreven betekent dit dat de agent jou vriend de bromfiets heeft zien besturen.
Jij kan deze waarneming niet teniet doen want je was zelf niet ter plaatse.
Nu jou vriend eerder een bekeuring heeft gekregen voor rijden zonder rijbewijs krijgt hij geen strafbeschikking meer maar moet hij de rechter komen op een strafzitting (en niet een strafbeschikking).
Pas als jou vriend op die strafzitting is veroordeeld kan je hoger beroep instellen met dien verstande dat niet tegen elke uitspraak van de rechter hoger beroep open staat.
Stay safe out there.
Gesloten