Zijn bepaalde soorten dreigementen ook strafbaar (dreigen met strafbaar feit)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
HvH TS
Infopolitie Gast

Zijn bepaalde soorten dreigementen ook strafbaar (dreigen met strafbaar feit)

Ongelezen bericht door HvH »

Hallo,

Dat iemand bedreigen met geweld, moord, enz. strafbaar is, dat weten we. Maar is een andersoortig dreigement, met aankondiging van/dreigen met een strafbaar feit, op zichzelf ook strafbaar?

Enkele voorbeelden die precies omschrijven wat voor soort situatie ik bedoel:

- "Ik gooi een steen door je ruit, wacht maar"
- "Ik sloop je [naam eigendom]" / "Ik gooi [naam eigendom] in de sloot"
- "Ik trap je deur in"

Als het strafbaar is, dan heb ik meer om handen om een probleem buurtgenoot een halt toe te roepen. Het is net pas zo erg geworden dat er gedreigd wordt, dus of degene echt daad bij woord zou voegen is me nog niet duidelijk, intimidatie is volgens mij niet strafbaar maar als het een direct en specifiek genoeg dreigement om een strafbaar feit te begaan is?
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Zijn bepaalde soorten dreigementen ook strafbaar (dreigen met strafbaar feit)

Ongelezen bericht door maestro »

Kijk eens in artikel 285 Sr.

Maar strafbaar of niet, in zo'n geval zou ik altijd contact opnemen met de politie (wijkagent) om melding te maken wat er speelt en wat er eventueel gedaan kan worden. Dat kan zijn een goed gesprek of een eventuele aangifte.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Zijn bepaalde soorten dreigementen ook strafbaar (dreigen met strafbaar feit)

Ongelezen bericht door Pim »

Alleen als er druk uitgeoefend wordt om u iets te laten doen wat u niet wilt door te zeggen: 'doe zus' of 'doe zo' want anders gooi ik een steen door je ruit.

Dan praat je over "dwang".
Of over "afpersing" wanneer het om geld gaat: geef mij 100 euro want anders ...
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Let wel, al is de gedane bedreiging op zich een strafbaar feit, als er verder geen steunbewijs is, zoals getuigen, iets schriftelijk (of digitaal) en degene die de strafbare bedreiging heeft geuit ontkent alles, dat het wel lastig wordt dergelijke zaken rond te krijgen.

Op enkel een aangifte zonder verdere aanknopingspunten (het bekende 1 op 1 verhaal) is het bijna onmogelijk om tot een veroordeling te komen.
HvH TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door HvH »

Oke, bedankt voor de adviezen! Ik stel de wijkagent op de hoogte/doe melding, dan is het makkelijker handelen als er daad bij woord gevoegd zou worden.
Gesloten