Elke avond een jointje voor het slapen gaan

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Smidtom
Infopolitie Gast

Elke avond een jointje voor het slapen gaan

Ongelezen bericht door Smidtom »

Hallo,

Ik rook regelmatig voor het slapen een jointje omdat ik moeilijk in slaap kan komen. Een vriend is laatst mee genomen naar het politiebureau meegenomen voor een bloedproef omdat z’n speekseltest positief aansloeg op thc. Hij vertelde mij dat hij elke avond een joint rookt ook vanwege slaapproblemen, hij had die avond daarvoor 1 jointje gerookt en hij is savonds rond 20:00 de volgende dag gepakt.

Ik heb hier nooit bij stil gestaan maar kan ik hier ook problemen mee krijgen? Het lijkt me niet dat als ik 1 joint rond 22:00 rook ik de volgende dag onder ‘invloed’ rijd. Jointje vervangen door een biertje gaat niet lukken, mn lichaam kan slecht tegen alcohol dus ik drink hooguit 3 biertjes per jaar.
thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Elke avond een jointje voor het slapen gaan

Ongelezen bericht door thijeleo »

Als jouw vriend is opgepakt met een gemeten hoeveelheid thc, waarom zou jou dan niet in de problemen brengen?
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster
Smidtom
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Smidtom »

Omdat hij mij sterk lijkt dat als je 1 jointje per dag rookt je de volgende dag nog onder invloed zou kunnen zijn. Hij wacht nog op de uitslag van de bloedproef. Ik zie op verschillende sites dat de THC na Max 8 uur uit je bloed zou moeten zijn maar het veel langer duurt als je regelmatig rookt omdat het in je vetweefsel zit en langzaam word afgegeven waar je dus niks van voelt verder. Word hier ook nog rekening mee gehouden of word er puur naar de thc waarden gekeken?
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Het nadeel van THC is dat het ‘stapelt’ in je vetweefsel en daardoor langer in je lichaam aanwezig is als gedacht. Zeker als je dagelijks gebruikt, ook beperkt, heb je dat effect. Ook is het THC gehalte van wiet erg ‘variabel’. In Nederland is er in de regel sprake van wiet met een hoog THC-gehakte.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Carolien
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Carolien »

Zoals gezegd stapelt thc zich in het lichaam op. Hiervoor hoef je niet eens zoveel te blowen. Dagelijks een joint kan dan al voldoende zijn. De wet schrijft grenswaarden voor. Zodra dat in je bloed wordt aangetoond ben je strafbaar. Er valt dus niks zinnigs te zeggen over hoeveel en hoe vaak je moet blowen om wat in je bloed te kunnen zien. Ook sterk afhankelijk van hoe sterk de wiet is.
Zo wil 2 glazen alcohol ook niet voor iedereen zeggen dat je dan onder de wettelijke norm blijft als ervaren bestuurder. Ook dat is van vele factoren afhankelijk.

Ook als je positief test op de speekseltest voor THC is het nog maar de vraag wat de uiteindelijke bloedtest zal uitwijzen.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Ik vind het altijd wel opmerkelijk hoe mensen denken dat slapen als een soort reset knop werkt.
Pas geleden had ik nog een beroepschauffeur. Hij is vanzelfsprekend afhankelijk van zijn rijbewijs omdat hij elke dag op de weg zit. Had eens een gezellig avond in de kroeg en ging rond de klok van 24.00 (zijn verhaal) naar huis. Even slapen en om 05.00 uur weer uit de veren voor zijn rit. Ik tref hem om 10.00 uur:
"heeft u gedronken meneer?"
- "ja maar dat was gisteren al, ik ben al naar bed geweest dus alles prima nu"
"U mag even blazen... hmmm.. G/F, even mee naar het bureau dan. Uitslag aan de analyse was 690ug/l"

Ook deze meneer dacht dat het echt wel uit zijn bloed zou zijn want het was al erg lang geleden en hij had immers geslapen. Rijden mag hij niet meer want hij heeft nog 6 maanden om na te denken hoe hij dit niet nog eens gaat doen terwijl het OM zijn rijbewijs nog even in Utrecht laat liggen.

Voor jou geldt hetzelfde. Die spiegel die je nu eenmaal opbouwt van iedere dag gebruiken duurt een poos om te verdwijnen. Een poos niet gebruiken welteverstaan. Zoals gezegd loop je dus een flink risico in het verkeer. Los van dat je ook een risico loopt om boven de norm te zitten. Het échte risico is dat je te sloom reageert omdat je nog onder invloed bent van THC.
Carolien
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Carolien »

En die opgebouwde spiegel kan zomaar betekenen dat je 3 weken later ná je laatste joint nog steeds positief test... Dus ook als je in die 3 weken niks meer geblowd hebt.

Wellicht naar andere manieren zoeken om goed te kunnen slapen? En dan bedoel ik geen slaapmedicatie want dat is ontzettend verslavend spul en mag je maar zeer kort gebruiken en ook daar mag je vaak niet mee autorijden. (En alleen op doktersrecept verkrijgbaar).

Vaak kan voeding, beweging en een gezonde levensstijl al veel doen voor je slaap. En neem je 'rituelen' voor het slapen gaan onder de loep. Uitgebreid gamen en tv kijken zijn niet bevorderlijk voor je nachtrust.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Pim »

De verdachte denkt vaak bij 'onder invloed zijn' aan niet meer in staat te zijn te lopen of te rijden.

Het CBR/de overheid gaat (bij softdrugs) uit van: aantoonbaar in het lichaam is teveel.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door MotoRon »

Smidtom schreef: 25 mei 2023, 19:26 Omdat hij mij sterk lijkt dat als je 1 jointje per dag rookt je de volgende dag nog onder invloed zou kunnen zijn.
Tja, weer een illusie armer…
MotoRon
Beheerder
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Pim »

Smidtom schreef: 25 mei 2023, 19:12..., hij had die avond daarvoor 1 jointje gerookt en hij is 's avonds rond 20:00 de volgende dag gepakt.

(...) Het lijkt me niet dat als ik 1 joint rond 22:00 rook ik de volgende dag onder ‘invloed’ rijd.
Dus u denkt dat u vriend liegt over die ene joint en dat hij er meer rookt?

Of denkt dat als u diezelfde ene joint rookt dat uw lichaam beter/anders functioneert dan dat van uw vriend en U geen probleem gaat hebben bij het roken van een joint en uw vriend wel?

Wat wilt u van de politie horen?
Dat u een uitzondering bent?
Dat uw lichaam er beter mee omgaat?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Plaats reactie