1. Mijn situatie: verlofhouder WWM met de bekende beperking op het verlof voor vervoer “toegestaan langs de weg en binnen het tijdsbestek welke daar redelijkerwijze voor zijn geboden”.
Ik woon in een landelijk gebied er zijn twee routes van huis naar vereniging. Route 1 is een zuivere U vorm rechtsom, 13 kilometer in 7 minuten. Route 2 is een zuivere U vorm linksom 15 kilometer in 9,5 minuten. Route 1 is voor een groot deel een smalle, donkere weg met een behoorlijk slecht wegdek, vooral veel gaten en verzakkingen waarvoor je echt flink moet vertragen om schade aan de auto te voorkomen. Route 2 is brede verlichte weg, zonder schade van enige betekenis. Of de beperking op het verlof nu echt inhoudt dat de kortste of snelste route verplicht is en dat in dit geval dus alleen route 1 is toegestaan, is niet duidelijk. Dit is namelijk nergens zo expliciet gesteld. Het begrip “redelijkerwijze” doet vermoeden dat route 2 ook is toegestaan.
Vraag: klopt dit, gezien van de daadwerkelijke politiepraktijk?
2. Wapen is thuis nu altijd opgeborgen in de kluis. Vraag: is het toegestaan om thuis het onderhoud te doen en/of ermee binnenshuis ongeladen de richtoefeningen mee te verrichten? Dus daadwerkelijk actief er mee bezig zijn en zo niet dan altijd in de afgesloten kluis? Wet- en regelgeving hebben deze situaties op dit detailniveau niet voorzien.
Vraag: hoe gaat de politie daar mee om al deze handelingen precies op het moment van een kluiscontrole worden vastgesteld?
Twee WWM vragen
Moderator: Moderatorteam
Re: Twee WWM vragen
Je eerst vraag is simpel. Beide zijn redelijkere wijze te verklaren. Vroeger stond er de kortste route, dat was niet te handhaven en is aangepast naar de regels zoals die nu op je verlof staan.
Het gaat er om dat je niet ook gelijk even boodschappen gaat doen omdat je toch met de auto weg moet.
Ga je bijvoorbeeld een wedstrijd schieten in het land dan is het geen enkel probleem om bijvoorbeeld een hapje te gaan eten langs de snelweg op de route naar huis.
Onderhoud plegen mag gewoon en droog oefenen ook. Bij onderhoud heb je waarschijnlijk je poetsmateriaal op tafel liggen.
Ben je droog aan het oefenen dan kan je jezelf af vragen of het niet slimmer is om je wapen even in de kluis te leggen als de deurbel gaat.
Al 30 jaar verlofhouder en ik zie geen enkel probleem. Gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Het gaat er om dat je niet ook gelijk even boodschappen gaat doen omdat je toch met de auto weg moet.
Ga je bijvoorbeeld een wedstrijd schieten in het land dan is het geen enkel probleem om bijvoorbeeld een hapje te gaan eten langs de snelweg op de route naar huis.
Onderhoud plegen mag gewoon en droog oefenen ook. Bij onderhoud heb je waarschijnlijk je poetsmateriaal op tafel liggen.
Ben je droog aan het oefenen dan kan je jezelf af vragen of het niet slimmer is om je wapen even in de kluis te leggen als de deurbel gaat.
Al 30 jaar verlofhouder en ik zie geen enkel probleem. Gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Een hapje eten langs de snelweg ... Prima, zo lang je je wapen maar niet onbeheerd achter laat. Meer naar binnen in een restaurant nemen lijkt me niet verstandig dus dan blijft er iemand bij de auto.
Laat je achter in de auto terwijl je in een restaurant zit te genieten van je drie gangen lunch kan dat wel een probleem opleveren.
Verder is het met die routes die jij beschrijft echt geen probleem. Maar je moet niet de richting uit rijden (uitlegbaar verhaal hebben).
Vwb droog oefenen en richten in huis... Ga dan gewoon wat vaker naar de schietbaan. Waarschijnlijk ben je net begonnen anders heb je die richt oefeningen thuis echt niet nodig.
Laat je achter in de auto terwijl je in een restaurant zit te genieten van je drie gangen lunch kan dat wel een probleem opleveren.
Verder is het met die routes die jij beschrijft echt geen probleem. Maar je moet niet de richting uit rijden (uitlegbaar verhaal hebben).
Vwb droog oefenen en richten in huis... Ga dan gewoon wat vaker naar de schietbaan. Waarschijnlijk ben je net begonnen anders heb je die richt oefeningen thuis echt niet nodig.
Er zijn voldoende redenen om droog te oefenen hoor. Trekker techniek is prima droog te oefenen. Je wilt niet weten hoe vaak ik thuis geoefend heb met double action met mijn revolver. Ik denk dat ik vaker thuis mijn trekker over gehaald heb dan op de schietbaan.
Met droge richtoefeningen zie je meer met een leeg wapen dan met een geladen wapen. Je kan zien of je je wapen weg trekt of drukt op het moment dat de hamer valt. Je kan vaak meer leren wat je fout doet met droog trainen dan met scherp.
Ook bijvoorbeeld magazijn wissels kan je prima oefenen thuis als je bijvoorbeeld een van de dynamische disciplines beoefend. Ook als je al jaren schiet.
Met droge richtoefeningen zie je meer met een leeg wapen dan met een geladen wapen. Je kan zien of je je wapen weg trekt of drukt op het moment dat de hamer valt. Je kan vaak meer leren wat je fout doet met droog trainen dan met scherp.
Ook bijvoorbeeld magazijn wissels kan je prima oefenen thuis als je bijvoorbeeld een van de dynamische disciplines beoefend. Ook als je al jaren schiet.
Ik geloof meteen dat veel sportschutters tientallen redenen kunnen verzinnen waarom "zij vinden" dat thuis trainen een prima geldige reden heeft voor hun. TS stelt de vraag hoe de politie er mee om gaat.
Als je thuis met je wapen traint en een wandelaar of buur ziet dat en belt verontrust de politie heb je wat uit te leggen. Sterker nog, ik durf te stellen dat je een dik vet probleem hebt.
Dan mag je uiteraard een heel verhaal op gaan hangen over trekkerdruk etc. Maar dat is dan wel nadat je wapen ingenomen is en je ontboden bent bij korpscheftaken. Als er vragen zijn over jouw veilige handelingen en werkwijzen ben jij ook degene die mag uitleggen hoe het zit. Niet de politie. Wij verlenen namelijk een verlof/ontheffing en het is geen amendement recht zoals in Amerika wapens in huis te hebben.
Dan kun je zeggen, doe de gordijnen dicht of zorg dat niemand je ziet betrapt, dat kan. Maar er zijn heel veel dingen die de politie niet aan zal/kan pakken omdat ze niet zichtbaar zijn. Dat wil niet automatisch zeggen dat het dan goed is.
Mijn advies als politieagent aan TS, oefen vooral op de baan in een veilige richting. Doe vooral met dit advies wat je wilt.
Alle keren dat ik een hobby vuurwapen ingenomen heb had de sportschutter een "goed verhaal" waarom hij zus en zo zijn munitie niet in de kluis had liggen of een wapen niet in de kluis aanwezig had. Althans dat vond hij.
Als je thuis met je wapen traint en een wandelaar of buur ziet dat en belt verontrust de politie heb je wat uit te leggen. Sterker nog, ik durf te stellen dat je een dik vet probleem hebt.
Dan mag je uiteraard een heel verhaal op gaan hangen over trekkerdruk etc. Maar dat is dan wel nadat je wapen ingenomen is en je ontboden bent bij korpscheftaken. Als er vragen zijn over jouw veilige handelingen en werkwijzen ben jij ook degene die mag uitleggen hoe het zit. Niet de politie. Wij verlenen namelijk een verlof/ontheffing en het is geen amendement recht zoals in Amerika wapens in huis te hebben.
Dan kun je zeggen, doe de gordijnen dicht of zorg dat niemand je ziet betrapt, dat kan. Maar er zijn heel veel dingen die de politie niet aan zal/kan pakken omdat ze niet zichtbaar zijn. Dat wil niet automatisch zeggen dat het dan goed is.
Mijn advies als politieagent aan TS, oefen vooral op de baan in een veilige richting. Doe vooral met dit advies wat je wilt.
Alle keren dat ik een hobby vuurwapen ingenomen heb had de sportschutter een "goed verhaal" waarom hij zus en zo zijn munitie niet in de kluis had liggen of een wapen niet in de kluis aanwezig had. Althans dat vond hij.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Opmerking van moderator Skipperje
Daarmee moet de verlofhouder voldoende geïnformeerd zijn.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit