Sinds mijn neef aan de vriendin (die niet bij Jack woont) van Jack vertelde dat hij zich zorgen over hem maakt is mijn neef de focus geworden van Jack’s “wanen”. En het gedrag wordt steeds heftiger.
Gisterenmiddag kwam het tot een uitbarsting: mijn neef kwam uit zijn werk en buurman Jack stond met een metalen emmer in zijn hand op de stoep en versperde mijn neef de weg. Toen mijn neef vroeg of hij er langs mocht kreeg hij uit het niets een klap met de emmer tegen zijn hoofd. Mijn neef ging knock-out tegen de grond. Terwijl hij op de grond lag trapte Jack meermalen tegen zijn hoofd. Van het geheel zijn meerdere getuigen.
De aanval was zo heftig dat werd gevreesd voor een scheur in zijn schedel en een hersenboeling. Gelukkig bleek, na scans en verder onderzoek dat de enige schade een gebroken neus was (en wat hechtingen , kneuzingen & bloeduitstortingen in zijn gezicht).
Uiteraard is de politie hierbij gekomen, en heeft mijn neef aangifte gedaan. De buurman is door de politie meegenomen, maar werd een paar uur later weer thuis gebracht. Er kwam een agent langs om te vertellen dat de buurman weer was thuis gebracht "want hij was nu weer rustig".
Tijdens het contact met de politie kwam naar voren dat de politie Jack al kende, en dit niet het eerste voorval was. Mijn neef maakt grote zorgen over zijn veiligheid en die van zijn gezin. Het lijkt mij duidelijk dat Jack een gevaar is, in elk geval voor mijn neef en zijn gezin. Het is evident dat Jack geestelijke klachten heeft en hulp nodig heeft. Dit keer was het nog een emmer, maar de volgende keer is het misschien een honkbal knuppel of een mes.
Wat kan mijn verder neef doen? In de eerste plaats natuurlijk voor de veiligheid van zichzelf en zijn gezin, maar ook om Jack de hulp te laten ontvangen die hij nodig heeft.
Na komende vraag: hoe zou een dergelijke aanval worden geclassificeerd?
Als mishandeling of is het , met het tegen het hoofd schoppen van iemand die weerloos op de grond ligt, een poging tot doodslag? Of is daar niets over te zeggen?