Aangevallen door "verwarde" buurman

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Neefje_2023 TS
Infopolitie Gast

Aangevallen door "verwarde" buurman

Ongelezen bericht door Neefje_2023 »

Sinds een maand of 9 heeft mijn neef een nieuwe buurman, Jack. Jack vertoont al langere tijd “verward gedrag”. Een en ander begon vrij onschuldig met midden in de nacht in zijn voortuin diepe kuilen graven, maar het werd vreemder. Was er eerst nog wel een praatje met hem te make inmiddels is hij redelijk paranoïde en beschuldigd mijn neef (en zijn familie) er van hem te bespioneren. Hij loopt schreeuwend achter hen aan als ze de hond uitlaten, of als ze door de straat lopen op weg naar school of de supermarkt.
Sinds mijn neef aan de vriendin (die niet bij Jack woont) van Jack vertelde dat hij zich zorgen over hem maakt is mijn neef de focus geworden van Jack’s “wanen”. En het gedrag wordt steeds heftiger.
Gisterenmiddag kwam het tot een uitbarsting: mijn neef kwam uit zijn werk en buurman Jack stond met een metalen emmer in zijn hand op de stoep en versperde mijn neef de weg. Toen mijn neef vroeg of hij er langs mocht kreeg hij uit het niets een klap met de emmer tegen zijn hoofd. Mijn neef ging knock-out tegen de grond. Terwijl hij op de grond lag trapte Jack meermalen tegen zijn hoofd. Van het geheel zijn meerdere getuigen.

De aanval was zo heftig dat werd gevreesd voor een scheur in zijn schedel en een hersenboeling. Gelukkig bleek, na scans en verder onderzoek dat de enige schade een gebroken neus was (en wat hechtingen , kneuzingen & bloeduitstortingen in zijn gezicht).

Uiteraard is de politie hierbij gekomen, en heeft mijn neef aangifte gedaan. De buurman is door de politie meegenomen, maar werd een paar uur later weer thuis gebracht. Er kwam een agent langs om te vertellen dat de buurman weer was thuis gebracht "want hij was nu weer rustig".
Tijdens het contact met de politie kwam naar voren dat de politie Jack al kende, en dit niet het eerste voorval was. Mijn neef maakt grote zorgen over zijn veiligheid en die van zijn gezin. Het lijkt mij duidelijk dat Jack een gevaar is, in elk geval voor mijn neef en zijn gezin. Het is evident dat Jack geestelijke klachten heeft en hulp nodig heeft. Dit keer was het nog een emmer, maar de volgende keer is het misschien een honkbal knuppel of een mes.

Wat kan mijn verder neef doen? In de eerste plaats natuurlijk voor de veiligheid van zichzelf en zijn gezin, maar ook om Jack de hulp te laten ontvangen die hij nodig heeft.

Na komende vraag: hoe zou een dergelijke aanval worden geclassificeerd?
Als mishandeling of is het , met het tegen het hoofd schoppen van iemand die weerloos op de grond ligt, een poging tot doodslag? Of is daar niets over te zeggen?

Opmerking van moderator MotoRon

Beide berichten van TS voor de leesbaarheid samengevoegd
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Aangevallen door "verwarde" buurman

Ongelezen bericht door SWAT »

Als Jack huurt en de neef ook huurt bij dezelfde verhuurder dan klagen bij de verhuurder.
Is er in beide gevallen sprake van een koopwoning wordt het lastiger. Gesprek vragen met de wijkagent en met hem of haar de zorgen over Jack delen.
Uw neef kan verder geen hulp regelen. Met hulp van een advocaat kan wellicht een contact verbod worden geregeld.
Klagen bij de gemeente over het verwarde gedrag is ook een optie.
Stay safe out there.
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Wat Swat al aangeeft, bij diverse instanties klachten neerleggen. Is je neef ook al in gesprek met andere buurtbewoners over Jack? Als zij ook overlast ervaren dan kunnen zij ook klachten doen. Helaas is bij zulke casussen soms een jarenlange adem nodig. Ik zou adviseren dat je neef hem zoveel mogelijk probeert te negeren en te ontlopen en wanneer hij overlast ervaart of weer mishandeld wordt dit meteen te melden bij de politie. Laat je neef een dossier aanleggen met alles wat hij meemaakt met Jack. Vanuit de politie kan soms e.e.a. in gang gezet worden met zorg. Echter moet er direct levensgevaar voor hemzelf of andere zijn om hem gedwongen zorg te geven. Maar soms kan er met andere instanties gekeken worden of Jack openstaat voor hulp. Misschien is hij al bekend bij hulpverlening.
Maar nogmaals, dit kost vaak een hele lange adem en iets afdwingen gaat niet zomaar.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Dat klagen bij de verhuurder is geen hulp voor een verward persoon welke zeer waarschijnlijk psychische zorg nodig heeft.

Ook is een uitzetbeleid van een woningbouwvereniging een lang traject en biedt geen zorg.

Uw neef kan beter met de gemeente in contact treden. Elke gemeente heeft wel een zorgteam. Alleen heten die in diverse gemeentes telkens anders. Soms heet het een kernteam, soms een team maatschappelijk werk. Zo'n zorgteam kan hem bezoeken en kijken welke zorgbehoefte Jack heeft.

Verder zou een gesprek van uw neef met een wijkagent een stap kunnen zijn. De wijkagent kent het zorgteam/kernteam/maatschappelijk werk en weet hoe daarmee in contact te treden.

Uw neef moet aangeven wat hem is overkomen en wat het gedrag van Jack nog meer is. De wijkagent kan dan met Jack in gesprek en wellicht ook achter Jack zijn voordeur kijken en zijn verhaal aanhoren.
Neefje_2023 TS
Infopolitie Gast

Bedankt allemaal voor de antwoorden, het was eigenlijk al een beetje wat we zelf dachten. Mijn neef gaat contact opnemen met o.a. de burgermeester. Die is tenslotte verantwoordelijk voor de veiligheid. Ook zal mijn neef melding gaan maken van alle “ergere” incidenten. Voor de rest zal hij een logboek bij gaan houden.

Maar een en ander roept bij mij wat vragen op.

Een jaar of 3 geleden werd hier in de wijk een bekende van mij aangevlogen door zijn zwaar overspannen echtgenote. Hij werd door haar geslagen met een zware ordner waar ze mee aan het werk was. Hij duwde haar in een reflex van zich af waardoor ze viel. Beide geen echte verwondingen maar in alle emotie etc. haalde de vrouw de politie erbij en deed aangifte. De man werd meegenomen en zat een aantal dagen in bewaring.
Uiteindelijk kwam er ook geen vervolging en het is inmiddels allemaal weer OK in het gezin.
Maar: er was bij dit gezin nog nooit iets dergelijks voorgevallen, het was de 1e (en enige) keer dat er politie kwam. Maar de man zat wel een paar dagen opgesloten en voor zijn terugkeer naar huis moest er toestemming van de burgermeester komen.

In het geval van mijn neef gaat het om iemand die al bekend is bij de politie van eerder incidenten, die geestelijke problemen heeft en iemand uit het niets aanvalt. En die aanval was niet zomaar een tik. Iemand knock-out slaan en terwijl hij op de grond ligt tegen zijn hoofd gaan trappen lijkt me wel een tandje erger dan iemand die je aanvalt wegduwen. Het is enorme mazzel dat mijn neef geen ernstiger letsel heeft dan een gebroken neus etc. Er werden in het ziekenhuis niet voor niets scans van zijn hoofd gemaakt, had ook fataal kunnen aflopen.

Deze 2 zaken zijn (gelukkig) de enige waar ik van wat dichter bij mee te maken heb gehad. Maar ik snap het verschil niet. Een nare ruzie in een gezin waar nog nooit iets dergelijks is voorgevallen leidt tot een aantal dagen opsluiten en een besluit van de burgermeester. Maar iemand die uit het niets op straat iemand aanvalt wordt na “weer rustig” worden weer thuis gebracht.

Dat niet meteen duidelijk is dat het gedrag van de buurman steeds bizarder werd dat snapt iedereen. En dat je uit 1 bezoek geen beeld krijgt van het escaleren van iemands gedrag is ook duidelijk. Maar als iemand die uit het niets op straat aanvalt op een, in potentie, dodelijke wijze geen gevaar voor zijn omgeving is, wanneer ben je dat dan wel? Zeker als die aanvaller al bekend is van eerdere incidenten.
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

In het geval van huiselijk geweld kan er een huisverbod opgelegd worden (door de burgemeester). In het geval van mishandeling niet in huiselijke sfeer zal de verdachte weer vrijgelaten worden en op een later moment wordt er over zijn straf beslist.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

En het kan zijn dat hij zo verward is dat men denkt dat een veroordeling niks gaat worden
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Als iemand een gevaar is voor zich zelf of anderen kan hij gedwongen opgenomen worden. In dit concrete geval kun je er vraagtekens bij zetten waarom dat niet gebeurd, het gaat via de gemeente maar dat is in de praktijk een beslissing van een psychiater van de GGen GD en niet de politie. Ook daarom is melden bij de gemeente van belang.

Meer info:
https://www.dwangindezorg.nl/wzd/onvrij ... machtiging
https://www.dwangindezorg.nl/wzd/onvrij ... ngstelling

Betreft het een huurhuis dan is er voldoende reden om een ontruimingsprocedure te starten. Dat kan met een spoedprocedure en de rechter geeft dan doorgaans een termijn van 2 weken waarin de desbetreffende huurder de woning dient te verlaten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Het is altijd lastig om zaken met elkaar te vergelijken. Elke zaak is op zichzelf staand zo ook de beslissingen die daarin genomen worden.
In de zaak van uw neef zou er een verdenking van poging zware mishandeling kunnen zijn gebaseerd op het verhaal van uw neef. Als de getuigen echter niet hebben gezien dat uw neef met de emmer is geslagen en/of tegen het hoofd werd geschopt en verdachte dit ontkent te hebben gedaan dan blijft alleen een verdenking tzv mishandeling over.
Eerder vertoond verward gedrag is geen grond om een verdachte langer vast te houden daarvoor moet verdachte eerder ernstige strafbare feiten hebben gepleegd.
Ik vermoed dat de verdachte na zijn verhoor is overgedragen aan de crisisdienst van de ggd en dat die geen redenen voor een spoed opname zagen.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

maestro schreef: 02 feb 2023, 15:44 Als iemand een gevaar is voor zich zelf of anderen kan hij gedwongen opgenomen worden. In dit concrete geval kun je er vraagtekens bij zetten waarom dat niet gebeurd, het gaat via de gemeente maar dat is in de praktijk een beslissing van een psychiater van de GGen GD en niet de politie. Ook daarom is melden bij de gemeente van belang.
Allemaal heel mooi. Maar het enkele feit van de klap met de emmer is geen reden voor een crisisopname. Ook al is die persoon vaak verward. En zelfs misschien heel vaak verward.

Dan zouden we veel meer mensen in de ggz zitten.

En ik heb schrijnende(r) gevallen gezien die gewoon weggestuurd werden omdat op het moment van beoordelen:
-de persoon geen gevaar was voor zichzelf of anderen
- deze net weer rustig was
- onder invloed van alcohol of drugs was
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

Eens met Pim. Voor ons als politie is het soms heel veel bellen, praten en moeite doen om een crisisdienst ter plaatse te laten komen.

Feit is ook dat het in de ggz ook behelpen is met personeel en plaatsen... zelfs mensen die heel graag hulp willen moeten soms maanden wachten. Dus er moet echt heel wat aan de hand zijn voor verplichte zorg. Zelfs bij een acute crisismaatregel. Ik had er op mijn vorige team meerdere keren per week mee te maken, nu wat minder maar alsnog is het een jarenlange adem vaak met veel overleg tussen instanties, gesprekken met wijkagenten, gemeentes en vooral dossiervorming.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

De crisisdienst is altijd een ramp geweest, in ieder geval in Amsterdam. Ik heb overigens ook wel psychiaters horen verzuchten dat de wetgeving zo streng is om mensen te kunnen opnemen en zo veel mensen buiten de boot vallen. Ook weet ik dat psychiaters soms graag zouden willen weten wat er over een persoon bij de politie bekend is maar dan tegen de privacy wetgeving oplopen.

In deze casus zijn er al meerdere incidenten geweest (persoon was bekend bij de politie) dan ligt een IBS meer voor de hand. De neef doet er goed aan het nog een keer met de crisisdienst te bespreken. Zeker omdat een contact op het politiebureau in alle haast gebeurd en ten koste gaat van zorgvuldigheid.
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

Zo zijn er heel veel gevallen van meerdere incidenten waarbij de overlastgever dan wel verwarde persoon niet gedwongen kan worden opgenomen. Het is heel frustrerend, niet alleen voor de buren/slachtoffers maar ook voor politie en andere instanties.

Overigens kan ik zo snel niet terugvinden waaruit blijkt dat het contact op het bureau in alle haast gebeurd is maar misschien lees ik er overheen.

Deze persoon is bekend bij politie. Achter de schermen gebeurt er veel wat de "gewone" burger niet ziet. Zo zijn er collega's die zich fulltime bezighouden met verwarde personen binnen het basisteam. Overleggen met diverse instanties, mogelijkheden zoeken, hulp aanbieden, kijken of er gedwongen iets kan, in geval van strafbaar feit via spoor 2 de hulpverlening in etc. Alleen heeft dit helaas vaak veel tijd nodig en loopt men tegen allerlei regels en wetten aan. Ik hoop ook dat de politie dit aan de neef uitgelegd heeft en zo niet is het sowieso toch een goed idee om met de wijkagent te praten. Deze mag inhoudelijk natuurlijk niks vertellen over de verwarde buurman maar hij kan wel de wetten, procedures en maatregelen uitleggen en ook vertellen wat de neef moet en kan doen.

En wanneer is iets ernstig genoeg voor IBS? Ik vind iemand aanvallen en tegen het hoofd aanschoppen ook verschrikkelijk. We weten ook niet wat "Jack" in zijn verhoor verklaard heeft. Ook weten we niet wat de uiteindelijke afloop hiervan gaat zijn. Ik snap de angst van de neef en de omgeving heel goed. Ik heb zo vaak bij zulke situaties gestaan waarbij buurtbewoners de wanhoop nabij zijn door 1 persoon die eigenlijk gewoon hulp nodig heeft. Alleen het afdwingen ervan is niet 1 2 3 geregeld.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Ik weet dat er achter de schermen veel werk wordt egdaan door de politie. Zou had ik ook ooit een client die zijn jonge zusje werd mishandeld door de schizofrene buurman. (Dat was een paar weken na de verschrikkelijke gebeurtenis in de Vrolikstraat, waarbij een meisje werd gedood door haar buurman).
Client over de rooie dat iets dergelijks met zijn zusje zou gebeuren. Bij de woningbouwvereniging aangkomen bleek dat de politie inmiddesl al geregeld had dat de persoon nog dezelfde dag uit de woning zou vertrekken. Puik werk van politie en woningbouwvereniging.

In de regel gebeuren indicaties snel. Men heeft weinig tijd om tot een diagnosche te komen, ook omdat er nog 10 andere wachtenden zijn. Met het electronisch patientendossier is het mogelijk iets makkelijek om wat achtergrond info te krijgen.
Neefje_2023 TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor alle antwoorden.

We gaan ermee aan de gang
Gesloten