Gerechtelijke brief
Moderator: Moderatorteam
-
KaiservonB TS
- Infopolitie Gast
Gerechtelijke brief
Hi all, ik heb een gerechtelijke brief gevonden in de brievenbus. Ik weet niet waar dit op toeziet. Ordernummer begint met 313 weet iemand wellicht hier iets meer over?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Gerechtelijke brief
Wetboek van strafvordering artikel 313 misschien? Anders zegt het me niets.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Dit is wel erg weinig informatie. Moet je een boete betalen, wordt je gedagvaard, is je zaak geseponeerd. Ik mag toch aannemen dat er in de brief iets of iemand staat waar je kunt reageren.
Oh ja, wij zijn niet de politie, maar hebben wel een grote binding daarmee.
Piet
Oh ja, wij zijn niet de politie, maar hebben wel een grote binding daarmee.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
KaiservonB TS
- Infopolitie Gast
Hi, bedankt voor de antwoorden ik heb een niet thuisbrief ontvangen. Er staat verder niks in dan het ordernummer wat met 313 begint en daarna nog 4 cijfers. Wat houdt artikel 313 wetboek van strafvordering in?
Art 312 & 313
Indien uit het onderzoek omstandigheden zijn bekend geworden die, niet in de dagvaarding vermeld, volgens de wet tot verzwaring van straf grond opleveren, is de officier van justitie bevoegd deze alsnog mondeling ten laste te leggen.
Artikel 313
Art 68 Wetboek van Strafrecht
Wetstekst
Artikel 312Indien uit het onderzoek omstandigheden zijn bekend geworden die, niet in de dagvaarding vermeld, volgens de wet tot verzwaring van straf grond opleveren, is de officier van justitie bevoegd deze alsnog mondeling ten laste te leggen.
Artikel 313
- Indien buiten het geval van het voorgaande artikel de officier van justitie oordeelt dat de telastlegging behoort te worden gewijzigd, legt hij den inhoud van de door hem noodzakelijk geachte wijzigingen schriftelijk aan de rechtbank over met vordering dat die wijzigingen zullen worden toegelaten.
- Indien de rechtbank de vordering toewijst, doet zij den inhoud van de aangebrachte wijzigingen in het proces-verbaal ter terechtzitting opnemen. In geen geval worden wijzigingen toegelaten, als een gevolg waarvan de telastlegging niet langer hetzelfde feit, in den zin van artikel 68 van het Wetboek van Strafrecht zou inhouden.
Art 68 Wetboek van Strafrecht
Wetstekst
- Behoudens de gevallen waarin rechterlijke uitspraken voor herziening vatbaar zijn, kan niemand andermaal worden vervolgd wegens een feit waarover te zijnen aanzien bij gewijsde van de rechter in Nederland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten of de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba onherroepelijk is beslist.
- Is het gewijsde afkomstig van een andere rechter, dan heeft tegen dezelfde persoon wegens hetzelfde feit geen vervolging plaats in geval van:
- vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging;
- veroordeling, indien een straf is opgelegd, gevolgd door gehele uitvoering, gratie of verjaring der straf.
- Niemand kan worden vervolgd wegens een feit dat te zijnen aanzien in een vreemde staat onherroepelijk is afgedaan door de voldoening aan een voorwaarde, door de bevoegde autoriteit gesteld ter voorkoming van strafvervolging.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
De vraag blijft of het deze artikelen betreft.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Ik denk dat de vraagsteller de gerechtelijke brief nog niet in zijn bezit heeft, alleen een bericht dat men hem niet thuis getroffen heeft en dat hij het stuk mogelijk op kan halen. In dergelijke “niet-thuis-brieven” staat zelden/nooit waar de zaak over gaat, dat staat in het gerechtelijke stuk.
Eens collega Thunderstreak, ik reageerde enkel met de informatie waar TS om vroeg.
-
KaiservonB TS
- Infopolitie Gast
Klopt. Heb de brief niet in bezit. Helpt het als ik ze bel zodat ik een parketnummer wellicht kan krijgen? De brief kan anders pas over 3 weken worden afgegeven.MotoRon schreef: 30 dec 2022, 19:39 Ik denk dat de vraagsteller de gerechtelijke brief nog niet in zijn bezit heeft, alleen een bericht dat men hem niet thuis getroffen heeft en dat hij het stuk mogelijk op kan halen. In dergelijke “niet-thuis-brieven” staat zelden/nooit waar de zaak over gaat, dat staat in het gerechtelijke stuk.
Telefonisch zul je geen info krijgen.
Lijkt me sterk als dat wel gebeurt.
Tot dat je de brief echt hebt zeg ik:
Pas op voor fraude of oplichting.
Tot dat de brief anders uitwijst.
Lijkt me sterk als dat wel gebeurt.
Tot dat je de brief echt hebt zeg ik:
Pas op voor fraude of oplichting.
Tot dat de brief anders uitwijst.