Plantaardige olie in een diesel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Wwgg
Infopolitie Gast

Plantaardige olie in een diesel

Ongelezen bericht door Wwgg »

Ik was altijd onder de veronderstelling dat je met een dieselauto alleen maar op diesel mocht rijden. Dus geen motorolie, frituurvet en andere plantaardige oliën.

Maar nu kwam ik op een ander forum iemand tegen die beweert dat het wel mag omdat je het in het buitenland (bijv) duitsland wel toegestaan is het in nederland dus ook mag.

Hier kon ik geen concrete informatie over vinden, dus hoop dat jullie mij hier verder kunnen informeren.

Het gaat er alleen maar om of het wel of niet toegestaan is. Niet of het de motor kan beschadigen
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2109
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Plantaardige olie in een diesel

Ongelezen bericht door Proost »

Als jij er iets in kan gieten waardoor je injectiemotor blijft draaien en geen diesel is, ga gerust je gang.

Echter, diesel waar geen belasting over betaald is (zoals vroeger rode diesel) is niet toegestaan. Maar goed, dan rijdt je dus nog steeds op diesel.
Gebruikersavatar
wwgg
Infopolitie Gast

Re: Plantaardige olie in een diesel

Ongelezen bericht door wwgg »

Dat is een duidelijk antwoord. Dankjewel
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Plantaardige olie in een diesel

Ongelezen bericht door Pim »

...dat het wel mag omdat je het in het buitenland (bijv) duitsland wel toegestaan is het in nederland dus ook mag.
Er is in het buitenland (bijv Duitsland) wel meer toegestaan (of verboden) wat in Nederland verboden (of toegestaan) is.

Dus daar gaat de redenering al mank.

En als slaolie al niet mag dan zal motorolie wel helemaal niet mogen:
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/2 ... de%20motor.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14420
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Plantaardige olie in een diesel

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik ben het vooralsnog met Proost eens.

Volgens het 'handboek accijns' van de Douane kan en mag er slechts accijns worden geheven over stoffen die bedoeld zijn als motorbrandstof en dat is slaolie en frituurvet voor een particulier overduidelijk niet..

2.1 Algemeen
Hoewel nog steeds wordt gesproken over minerale oliën is het eigenlijk beter om de term energieproducten te gebruiken. Dit is een veel ruimer begrip dan alleen minerale oliën. Een en ander zal worden toegelicht in de volgende paragrafen, waarin ook de belangrijkste wettelijke bepalingen voor de minerale oliën aan bod komen.

In de accijnsrichtlijnen van de Unie zijn de definities vastgelegd van de verschillende accijnsgoederen. Voor die definities is met uitzondering van tabaksproducten aansluiting gezocht bij de onderverdelingen van de tariefposten in de Gecombineerde Nomenclatuur (GN-codes). In de energiebelastingrichtlijn is dat voor minerale oliën ook gebeurd.

3.2.1 Biobrandstoffen bestemd om te worden gebruikt als motorbrandstof
Producten GN-code 1507 tot en met 1518

De in artikel 25, lid 1, van de WA genoemde biobrandstoffen worden als minerale oliën aangemerkt indien ze zijn bestemd als motorbrandstof. Zeker voor de producten van de GN-codes 1507 tot en met 1518 - in de praktijk vaak aangeduid als PPO (puur plantaardige oliën, zelfs al gaat het soms om dierlijke producten!) - zal dit doorgaans moeten blijken uit stukken als contracten en facturen. Deze producten kunnen worden gebruikt in de voedings- of veevoederindustrie, maar ook als motorbrandstof. Dit laatste is overigens meestal niet zonder meer mogelijk. Vaak zal een motor eerst moeten worden aangepast voordat producten van deze GN-codes als brandstof kunnen worden gebruikt. Denk bij een motor overigens niet alleen aan een motor in een voertuig, maar bijvoorbeeld ook aan een generator. Producten van de GN-code 1507 tot en met 1518 moeten vaak eerst bewerkt worden om gebruikt te kunnen worden als motorbrandstof of als brandstof voor verwarmingsdoeleinden. In dat geval worden zij nog niet aangemerkt als minerale oliën. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gebruikt frituurvet, puur plantaardige olie, dierlijke vetten enz. die gebruikt worden als grondstof in een biodieselfabriek.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Plantaardige olie in een diesel

Ongelezen bericht door maestro »

Ik kan alleen nog milieu eisen bedenken waarom het niet zou mogen. Maar dat lijkt mij hier geen probleem. Biodiesel is immers een mengsel van diesel en producten zoals Ts aangeeft.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8392
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Plantaardige olie in een diesel

Ongelezen bericht door MotoRon »

Kort en krachtig, daarmee is de vraag van ts beantwoord.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten