Hoe lang strafblad rijden onder invloed?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Pruuu
Infopolitie Gast

Hoe lang strafblad rijden onder invloed?

Ongelezen bericht door Pruuu »

Beste allemaal,

Graag wil ik een beroep doen op jullie expertise.

Ik buig mij over het antwoord op de vraag hoe lang een strafblad blijft bestaan na teveel hebben moeten blazen bij het rijden onder invloed.

Vanuit meerdere kanten lees ik (en hoor ik vanuit de politie) tegenstrijdige antwoorden. Sommige zeggen 5 jaar en sommige 20 jaar.

Weet iemand hier een sluitend en onderbouwd antwoord op te geven?

Alvast hartelijk dank!
NickB
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 164
Lid sinds: 12 jul 2006, 16:12
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contact:

Re: Hoe lang strafblad rijden onder invloed?

Ongelezen bericht door NickB »

Rijden onder invloed (artikel 8 Wegenverkeerswet 1994) is een misdrijf waar maximaal drie maanden gevangenisstraf op staat. Misdrijven waarvan de maximumstraf minder dan zes jaar bedraagt blijven twintig jaar vermeld in de Justitiële documentatie (strafblad).

Op grond van de recidiveregeling rijden onder invloed wordt het rijbewijs automatisch ongeldig verklaard wanneer er binnen vijf jaar twee keer een onherroepelijke afdoening voor rijden onder invloed wordt opgelegd.

Voor zover ik weet hanteert ook het openbaar ministerie een terugkijktermijn van vijf jaar voor het bepalen van strafeisen.

Bovenstaande zal de verschillende antwoorden veroorzaken.
Gebruikersavatar
Pruuu
Infopolitie Gast

Re: Hoe lang strafblad rijden onder invloed?

Ongelezen bericht door Pruuu »

Hallo Nick B,

Wat je aangeeft klopt niet helemaal. De straffen en maatregelen voor rijden onder invloed variëren van:

- een rijverbod door de politie;
- een hoge boete, tot 1 jaar gevangenisstraf;
- een ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter;
- en een (L)EMA -(Lichte) Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer door het CBR.

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... en-alcohol

Ik twijfel daarom ook aan het gegeven of je een juist antwoord op de vraag hebt geformuleerd en ben ik benieuwd naar eventuele overige reacties.
NickB
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 164
Lid sinds: 12 jul 2006, 16:12
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contact:

Re: Hoe lang strafblad rijden onder invloed?

Ongelezen bericht door NickB »

Je hebt gelijk, kennelijk heb ik de strafbepaling verkeerd overgenomen. Waarom de rest van mijn antwoord niet zou kloppen is mij niet duidelijk. Het antwoord op je vraag is overigens eenvoudig te googlen.

Maar goed ik ben de verkeerdste niet: zie artikel 4, lid 1, sub b van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2133
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Hoe lang strafblad rijden onder invloed?

Ongelezen bericht door Proost »

Pruuu schreef: 17 okt 2022, 22:27 Vanuit meerdere kanten lees ik (en hoor ik vanuit de politie) tegenstrijdige antwoorden. Sommige zeggen 5 jaar en sommige 20 jaar.
Hoor je tegenstrijdige antwoorden of weet je niet zo goed hoe je ze moet lezen? Zoals ik het in je vraag lees haal je twee dingen door elkaar. De bewaartermijn voor gegevens van veroordeelden verdachten (een veroordeelde drankrijder die straf heeft gehad). En de verwerking van politiegegevens.

De bewaartermijn is iets anders dan de verwerkingstermijn. Zoals Nick al terecht aangeeft staat dit beschreven in de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens. Die termijnen variëren maar voor dit feit inderdaad 20 jaar.

Stel we zien jou in een auto stappen en je hebt de uiterlijke kenmerken van iemand die in kennelijke staat van dronkenschap verkeerd maar daar blijft het bij. Dan kunnen we deze gegevens vastleggen. En als we niet op de knop bewaren drukken hebben we er ook niets aan dus dan bewaren we deze gegevens volgens de Wet politiegegevens voor de duur van 5 jaar.

Dus zowel de 5 jaar als de 20 jaar klopt. Het zijn echter wel beiden juiste antwoorden op twee verschillende vragen.
Gesloten