Smaad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Arnolddd TS
Infopolitie Gast

Smaad

Ongelezen bericht door Arnolddd »

Goedendag,

Ik heb vorig jaar April bij mijn moeder een huisinval gehad. Na 2 dagen in verzekeringgesteld te zijn ben ik vrijgelaten. Sindsdien werk ik gewoon netjes en doe ik niks wat tegen de wet in gaat. Ik woon in een klein dorp en hoor ik steeds verzonnen verhalen in de rondte gaan zoals dat ik een drugsdealer zou zijn etc.

Ik weet niet waar dit vandaan komt en wie deze verzinsels de wereld heeft ingeluid maar ik vroeg mij af of ik hier juridisch iets tegen kan doen ? Ik vind het heel vervelend voor mijzelf en mijn moeder dat er steeds verzinsels de rondte in gaan.

Mvg
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Smaad

Ongelezen bericht door Pim »

Van wie hoort u dat en hoe hoorde die persoon dat?
En wil die persoon dat als getuige bevestigen als u aangifte gaat doen?
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Voor wel feit bent u in verzekering gesteld destijds? (in ieder geval een feit waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten)
Arnolddd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Arnolddd »

@proost Ik werd verdacht van het voorhanden hebben van een vuurwapen cat. 2 ( dit staat ook op het papier wat ik toendertijd had ontvangen op het cellencomplex ). Dit was achteraf niet het geval. In een klein dorp gaan al snel de wildste verhalen rond verzonnen door de menigte. Dit is vorig jaar allemaal gebeurd en ik hoor nogsteeds de grootste onzin verhalen rondgaan over dat ik drugs zou dealen etc. en daardoor een huisinval kreeg. Ik begin het best zat te worden dat mensen verhalen verzinnen waardoor ook mijn moeder die een eigen bedrijf heeft onterecht in een slecht daglicht word geplaatst.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Pim schreef: 06 okt 2022, 23:08 Van wie hoort u dat en hoe hoorde die persoon dat?
En wil die persoon dat als getuige bevestigen als u aangifte gaat doen?
Ik hoor dit van mijn moeder die hoort nog wel eens roddelpraat uit het dorp. Alleen zij wilt niet zeggen waar ze dit hoort. Ik vind het toch wel erg jammer dat mensen het nodig vinden sensatie verhalen te verzinnen.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Je kunt een rechtzaak aanspannen, maar daar los je eigenlijk ook niets mee op. Het probleem stopt er veelal niet mee en het zet kwaad bloed in een kleine gemeenschap. Mogelijk wordt men wat voorzichtiger in uitlatingen. Bedenk of alle stress en dergelijke die er een een juridische procedure zijn verbonden het waard zijn.

Smaad kun je strafrechtelijk aanpakken en civiel rechtelijk (onrechtmatige daad). Strafrechtelijk wordt het waarschijnlijk niet veel, waarbij als men het ebwijs rondkrijgt en het tot een veroordeling komt er een (kleine) geldboete wordt gegeven. Civielrechtelijk is de bewijslast lager en kun je een dwangsom eisen op het verder spreiden van roddel. Kost je wel veel tijd en moeite om het aan te tonen wie wat precies heeft gezegd en het kan je aardig wat geld kosten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Als het zo'n klein dorp is, geef dan openheid. Vertel dan je verdacht werd dat je een vuurwapen had en dat dat niet is aangetroffen. Daarmee voorkom je juist geroddel.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

U kunt klachte en vervolgens aangifte van smaad doen.
Als echter niet bekend is wie deze praatjes verspreid zal de aangifte tot niets leiden.
Daarnaast zal de politie zeer waarschijnlijk geen capaciteit hebben om deze aangifte te onderzoeken.
Stay safe out there.
Gesloten