Beveiliger supermarkt zag mij iets in mijn tas je stoppen

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Gast
Infopolitie Gast

Re: Beveiliger supermarkt zag mij iets in mijn tas je stoppen

Ongelezen bericht door Gast »

@Frans Het aangehaalde arrest ziet voornamelijk op het geval van winkeldiefstal. Men kan ook de toegang weigeren bij overtreding van de huisregels, mits de huisregels hierin voorzien. Je haalt aan dat er voldoende belang moet zijn bij het geven van een winkelverbod. Dat is juist.
Als Appie stelt dat het gebruik van een winkelmandje verplicht is dien je daaraan gevolg te gegeven. Appie heeft er belang bij dat je gebruik maakt van een winkelmandje, zoals tegen gaan van winkeldiefstal of bepeking van het aantal personen in de winkel.
Voor het kijken in de tas geldt ook dat Appie er belang bij zal hebben uit het oog van diefstal preventie. Daar kun je zaken tegen over zetten als privacy en evenredigheid van de regel. Anderzijds ga je daarmee zelf akkoord door het accepteren van de huisregels.

Ik ben het eens dat het niet zo zou moeten zijn dat winkeliers in hun huisregels kunnen stellen dat je op verzoek je tas dient te tonen. Maar ik vrees dat de rechter er iets anders over zal denken. Helemaal als een beveiliger iets waarneemt.
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 34

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Goof schreef: 15 sep 2022, 17:05 Dus politie aangekomen en die vroeg meteen om mijn ID. bij deze vraag moest ik mijn identificeren of kon ik het ook weigeren tot zij daadwerkelijk iets hebben gevonden om vast te stellen dat ik ook iets had gestolen.
Ik bouw hem weet even terug naar de vraag van TS. Die vraagt over de verplichting om zich te identificeren.

De politie mag voor iedereen waarvan zij redelijkerwijs gegevens nodig heeft voor de verwerking in de politiesystemen het identiteitsbewijs vorderen. Daarvoor hoeft u niet eens aangehouden te zijn, maar ook als de melding suggereert dat u iets gestolen heeft mag dat. Dat moet immers verwerkt worden, net zoals de gegevens van de melder en eventuele getuigen verwerkt worden.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.
Goof
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Goof »

sorry moest even zoeken naar mijn post weer maar

het was zo gegaan na de kassa afrekening kwam de beveiliger meteen op mij af en zij ik moet de politie bellen om dat ik je zag iets in je tas stoppen
ik ben een autist en voor mij even moeilijk te begrijpen en soms zulke actie uit het niets is ik even snel verward raak en even moest nadenken om een antwoord op te geven en ik op dat moment gelijk mee ging en wachten op de politie de controle hadden ze niks gevonden en zij had niet eens sorry gezegd en ik kon vertrekken en heb het er bij gelaten
Plaats reactie