controle bebording bij laseren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: controle bebording bij laseren

Ongelezen bericht door maestro »

Ik zie nu alleen de maand. Maar als je foto's laat zien van dezelfde periode zal de rechter een schouwrapport willen zien.

@Mitch Dit is een uitspraak over het gebruik van een trakjectssnelheidsmeter zonder sschouwrapport: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:3565

Ik weet niet waarop de regel is gebaseerd, dus het zou ook alleen voor mulderzaken kunnen gelden. (Maar dat zou wel vreemd zijn).
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En laten we niet vergeten dat in Mulderzaken al het bewijs 'vrij' is, je mag aanvoeren wat je maar wilt en daarom worden foto's van Google maps ed ook heel vaak aangevoerd als bewijs.
Het hoeft ook allemaal niet te kloppen wat je aanvoert, als de schijn van incorrectheid maar wordt opgeworpen word je al vrijgesproken. Zo werkt het spelletje en dat blijkt ook uit de door maestro geplaatste uitspraak..

Het grappige aan deze uitspraak is dan weer dat 'vaste' bebording natuurlijk niet wijzigt en al helemaal niet binnen 9 dagen. Borden staan 34 jaar op dezelfde plek zonder dat ze ooit gewijzigd worden. Sterker nog; als het OM moeite had gedaan had ze een zaak gevonden van een andere verbalisant die dezelfde dag een rijbewijs invorderde op dat stuk weg en die relateerde wel goed dat de bebording correct was .. :P
Maar goed; een verbalisant moet het eea evengoed controleren en als hij dat bij z'n bonnen relateert kan het eigenlijk niet fout gaan, zo eenvoudig is het ook wel weer..

Als ik een bon kreeg zou ik ook zoveel mogelijk twijfel zaaien, dat is het voordeel van een democratie en zo hoort het ook te werken..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dank allen voor de reacties, mijn korte reactie in volgorde.

@Frans: de datum (maand...) die Google Maps weergeeft is de datum waarop de foto is genomen. Er staat zelfs expliciet 'opnamedatum afbeelding' rechtsonder.
Het was niet alleen een 'notoire overtreder', er was een hele fuik opgezet waar de dienstdoende agenten niet eens de tijd hadden om de alle aangehouden automobilisten af te handelen. Hele volksstammen stonden er... Mijn zwager is nog teruggereden (met een collega die achter hem reed), om nog eens te kijken dat er inderdaad geen borden stonden. Ons verweer is dan ook helemaal niet dat de agenten met de verkeerde snelheid stonden te laseren.

@maestro: in het verweer heb ik screendumps gemaakt van de Google Maps foto's. Ik neem mijn laptop mee naar de zitting, kunnen ze zelf kijken als ze willen...

@Hilde: foto's vermelden opnamemaand. Als het topic nog even open blijft (16 september zitting) zal ik er zeker hier op terugkomen. Ik heb trouwens vermeld dat ik me afvraag of de OvJ wel het eerste bezwaar van ons heeft gelezen. Terwijl ons enige verweer het ontbreken van bebording was begint de OvJ ermee dat wij gesteld zouden hebben dat de meting onbetrouwbaar was... Verder alleen standaard formuleringen en op geen enkele manier ingaan op ons argument. Als rechter zou ik hier niet zo blij mee zijn. Om dat uit te vinden hebben we er ook wel een uurtje rechtbank voor over.

@Pim: zie reactie Frans

@vraagteken: ik heb de gemeente gebeld, en een verzoek ingeschoten. Geen idee of daar nog op tijd wat uit gaat komen. Direct contact krijg je nergens
Bezwaar en beroep zijn op tijd ingediend, zitting is een half jaar na onze laatste actie.
Iedereen reed daar te hard, niemand had na tientallen jaren 70 km/u door dat je daar nu nog maar 50 mocht omdat er geen borden stonden. De N200 ziet er daar bijna uit als een provinciale vierbaansweg door de weilanden.
Mijn zwager reed daar iets van 75 ofzo, dus 25 te hard. Omdat hij dacht dat je daar 70 mocht. Geen borden namelijk... Dikke boete dus.
Dank ook voor de borden-API. Ik ga er even in grasduinen.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Tadaa! Gelijk gekregen... De rechter vond onze argumenten overtuigend en de verklaring van de agent niet voldoende.

De weg ziet eruit als een provinciale 80 weg, dus onduidelijk dat het binnen de bebouwde kom is. Dan is bebording dus noodzakelijk, en er was meer dan genoeg twijfel dat die er niet was. Plus wat jurisprudentie dat bebording inderdaad doorslaggevend dient te zijn.
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 34

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Gefeliciteerd! Bedankt voor de terugkoppeling.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

Gast schreef: 16 sep 2022, 11:31Tadaa! Gelijk gekregen...
Gefeliciteerd! Goeie overwinning en top dat je 'm alsnog even kwam delen! ;-)
Frans
Beheerder
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Nu alles goed is gekomen is de tijd er ook om het topic te sluiten.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten