Urn uit huis ontvreemd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Dochter
Infopolitie Gast

Urn uit huis ontvreemd

Ongelezen bericht door Dochter »

Ik was op vakantie, op afstand kreeg ik ruzie met mijn moeder. Toe. Ik terugkwam lag er een briefje op de mat: ik ben hier geweest. Geen naam maar ik herkende haar handschrift. Ze had haar eigen sleutels die ik altijd had, meegenomen en mijn sleutel lat op de mat. Maar het ergste is dat zij zonder mijn medeweten de urn van mijn vader heeft meegenomen. Deze had ik met haar toestemming in bewaring.
Kan dit zomaar, zonder mijn medeweten spullen uit mijn huis halen ook al had ze een sleutel?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Re: Urn uit huis ontvreemd

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dit zijn absoluut geen dingen die via de politie uitgevochten moeten worden..
Los dit alstublieft op een andere manier op; (hoogoplopende) ruzies tussen moeder en dochter horen niet in het strafrecht thuis..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Helemaal mee eens en die intentie heb ik ook niet direct. Het gaat in om de vraag of dit zomaar kan. Het was natuurlijk haar man. Maar de urn is zonder mijn weten uit het huis gehaald. Ik wil graag weten of dit zomaar mag wanneer iemand een sleutel heeft maar de bewoners niet informeert.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Helemaal eens met zijlvaart.

Toch een opmerking:
"Deze had ik met haar toestemming in bewaring."

U geeft dus toe dat de urn uw moeder toekomt. Dat is wat in bewaring nemen behelst.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bewaarn ... 3A600%20BW
De hoofdverplichting van de bewaarnemer bestaat uit het bewaren en teruggeven
Dus over die urn hoeft niemand het meer te hebben. Het gebruiken van een sleutel die uw moeder had is niet de bedoeling. Ben ik met u eens. Maar het is wel gebeurd. Terugdraaien kan niet meer. En de urn is daar bij wie hij toebehoort.

Echter zal zij en reden hebben of een eigen verhaal. Zoiets komt niet zomaar.

Wat kan er gedaan worden aan het niet rechtmatig binnen reden van uw woning?
Het doel was kennelijk de urn die uw moeder toekwam terug verkrijgen.
Dat wordt niet teruggedraaid.

Ik weet zeker dat het OM dit verhaal naar het civiele recht verwijst. Dat betekent: advocaten, brieven schrijven, uurtje factuurtje, zitting plannen in de rechtbank, wie eist (u), bewijst, en betaalt de gerechtskosten.

En de uitslag gaat waarschijnlijk zijn dat het wellicht niet mocht maar dat de urn aan uw moeder toekomt. Schade aan uw woning is er niet ontstaan. De zaak blijft zoals die is. En u betaalt de gerechtskosten.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Gast
Infopolitie Gast

Dank voor de reacties, alle begrip. De ruzie had weliswaar helemaal niets te maken met de urn. En ben het er ook helemaal mee eens als zij deze terug had willen nemen. De urn komt haar uiteraard toe, en waarom niet. Het was in overleg gegaan dat de urn bij mij stond. Zonder kennisgeving de woning binnentreden en de kinderen en kleinkinderen ontzettend kwetsen is inderdaad geen politiezaak. Het ging mij vooral om het gegeven dat iemand zomaar spullen uit je huis kan nemen omdat zij een sleutel had.
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

M.b.t. je laatste zin,. Ondanks dat het antwoord meermaals gegeven is heb ik sterk de indruk dat je toch een strafrechtelijk antwoord wilt horen wat wel en niet mag.

Art 310 Sr schrijft voor:

Wetstekst

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Je geeft zelf al aan dat het de urn van je moeder is die jij in bewaring had. De urn was dus niet van jou. Niet geheel én niet ten dele. Je moeder heeft haar eigen urn uit jouw huis gehaald waar ze gewoon toegang toe had. Dat is een beetje hetzelfde als jij je koffiemok van je kantoor meeneemt op je werk. Het is jouw mok, en je hebt toegang tot het bedrijfspand waar je werkt. Je steelt dus niet van je werkgever, want het is al van jou. Niets aan de hand hier (op strafrechtelijk gebied dan).
Gast
Infopolitie Gast

Dank voor je reactie je indruk klopte. Ik wilde weten hoe het zit. Helder.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Dan is er ook nog een arrest of uitspraak over "gebruik van een valse sleutel".

De sleutel is niet écht vals.
Het is de door jou gegeven sleutel.

Maar het doel was niet om ooit de urn terug te halen.

Dus werd de sleutel valselijk gebruikt.

En dat gaat het OM niks mee doen in dit geval de urn van je moeder was en er niks anders is weggenomen én zij heeft die sleutel meteen daarna achtergelaten.

Kans op herhaling is er dus niet.
Je hebt je sleutel al terug.
Geen herhaling mogelijk.
Geen strijd over de sleutel mogelijk
Geen strijd over de urn mogelijk want die is waar hij hoort.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En met deze wijze woorden is er weer een casus afgehandeld.

Laten we er maar het beste van hopen..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Gesloten