controle bebording bij laseren
Moderator: Moderatorteam
-
Jeroen1967 TS
- Infopolitie Gast
controle bebording bij laseren
Als politie gaat staan laseren, wordt dan gecontroleerd wat de bebording ter plaatse is?
Mijn zwager heeft in september 2021 een boete gekregen voor te snel rijden op de N200 (A'dam). Hij dacht dat hij daar 70 mocht (dat was decennia lang het geval...), maar na onderhoud is dat blijkbaar in 2021 50 geworden. Hij geeft aan dat er geen 50 borden stonden, op de Google Maps foto's uit september 2021 (zelfde maand toevallig) staan ze ook niet. Zaak komt nu voor, de verbalisant is na 9 maanden gevraagd of de 50 borden er toen stonden, hij geeft aan dat de 50 borden wel aanwezig waren.
Als politie niet specifiek de opdracht heeft om bebording te controleren alvorens te laseren, lijkt me dat de herinnering van een agent na 9 maanden weinig waarde heeft, en zeker niet in geval van de N200 die toen om de paar weken een andere verkeerssituatie/weginrichting liet zien vanwege werkzaamheden.
Jullie mening?
Mijn zwager heeft in september 2021 een boete gekregen voor te snel rijden op de N200 (A'dam). Hij dacht dat hij daar 70 mocht (dat was decennia lang het geval...), maar na onderhoud is dat blijkbaar in 2021 50 geworden. Hij geeft aan dat er geen 50 borden stonden, op de Google Maps foto's uit september 2021 (zelfde maand toevallig) staan ze ook niet. Zaak komt nu voor, de verbalisant is na 9 maanden gevraagd of de 50 borden er toen stonden, hij geeft aan dat de 50 borden wel aanwezig waren.
Als politie niet specifiek de opdracht heeft om bebording te controleren alvorens te laseren, lijkt me dat de herinnering van een agent na 9 maanden weinig waarde heeft, en zeker niet in geval van de N200 die toen om de paar weken een andere verkeerssituatie/weginrichting liet zien vanwege werkzaamheden.
Jullie mening?
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: controle bebording bij laseren
Normaal gesproken is er een verplichting om 1 keer per maand te controleren wat de huidige verkeerssituatie is, inclusief bebording en moet hiervan een rapport opgemaakt worden.
Zie bijvoorbeeld https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 020%3A1817
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Als dit binnen de bebouwde kom is geldt de standaard snelheid 50, tenzij anders aangegeven.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
@maestro: Bij welke instantie zijn die schouwrapporten in te zien? Politie? Gemeente?
@thijeleo: De standaardregel is hier te makkelijk. Decennia lang ergens 70 mogen rijden, dan de borden weghalen en roepen 'Gefopt! Je mag nu maar 50' is niet heel overtuigend gezien duidelijkheid van de geldende regels, en redelijkheid en billijkheid.
@thijeleo: De standaardregel is hier te makkelijk. Decennia lang ergens 70 mogen rijden, dan de borden weghalen en roepen 'Gefopt! Je mag nu maar 50' is niet heel overtuigend gezien duidelijkheid van de geldende regels, en redelijkheid en billijkheid.
- maestro
- Geslacht:
Als er gemotiveerd wordt betwist dat de borden er waren zal het schouwrapport bij de stukken moeten zitten. Als je beelden van google van rond die datum laat zien zonder borden, dan zal de overheid moeten aantonen dat de borden er wel degelijk waren.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Als verbalisant kun je dat, ook na 9 maanden, nog heel makkelijk roepen omdat voor iedere snelheidscontrole plaatsvindt alle borden worden gecontroleerd.
Logisch ook want je moet weten wie je waarvoor bekeurt..
Sterker nog; dat doe je 99 van de 100 keer volautomatisch; je komt aanrijden op een locatie en dan rijd je per definitie al dezelfde route die een overtreder ook rijdt..
Logisch ook want je moet weten wie je waarvoor bekeurt..
Sterker nog; dat doe je 99 van de 100 keer volautomatisch; je komt aanrijden op een locatie en dan rijd je per definitie al dezelfde route die een overtreder ook rijdt..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
En even over de 200: Die borden staan er echt wel. Rij er dagelijks en dit is al maanden zo. Staat ook netjes in Waze dus als je te hard rijdt en de waarschuwing hebt aanstaan, dan zie je dat ook in je scherm
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
@taxikemperman: Nu staan ze er wel inderdaad, begin september 2021 niet en daar gaat het om. Zie hieronder.
Insteek is me nu duidelijk na wat verder wroeten: uit diverse rechtspraak is gebleken dat een schouwrapport in het dossier vereist is om de boete in stand te houden. Dat schouwrapport is er niet, een verklaring achteraf na 9 maanden lijkt me onvoldoende. Daarbij: Google Maps heeft foto's uit september 2021 waarop geen borden te zien zijn. De vermeende overtreding was op 3 september. Dat betekent dat Google op 1 of 2 september moet zijn langsgereden, en dat de gemeente daarna, maar voor 3 september, de borden geplaatst zou moeten hebben. Bijzonder onwaarschijnlijk...
We gaan het zien op de zitting wat de rechter ervan vindt.
Insteek is me nu duidelijk na wat verder wroeten: uit diverse rechtspraak is gebleken dat een schouwrapport in het dossier vereist is om de boete in stand te houden. Dat schouwrapport is er niet, een verklaring achteraf na 9 maanden lijkt me onvoldoende. Daarbij: Google Maps heeft foto's uit september 2021 waarop geen borden te zien zijn. De vermeende overtreding was op 3 september. Dat betekent dat Google op 1 of 2 september moet zijn langsgereden, en dat de gemeente daarna, maar voor 3 september, de borden geplaatst zou moeten hebben. Bijzonder onwaarschijnlijk...
We gaan het zien op de zitting wat de rechter ervan vindt.
Google kan ook in juni zijn langsgereden en de fotos's daarna gescreend (personen, gezichten, lokaties etc), geblurred en pas op 3 september geplaatst. Die redenatie is gebaseerd op gebakken lucht...
Ik zeg niet dat een verbalisant geen fout kan maken maar dit google verhaal is vele malen onwaarschijnlijker dan dat iemand een middag op de verkeerde snelheid staat te laseren, behalve de notoire overtreder ziet hij dan namelijk ook een bepaald verkeersbeeld waarbij 98% een bepaalde snelheid rijdt (50 of 70) Staat ie er dan met een verkeerde snelheid te laseren dan lijkt zijn laserapparaat wel de flipperkast uit "smokey and the bandit" en duurt dat geen 10 minuten.
Als je gelijk heb heb je gelijk, en moet je niet betalen maar dit google verhaal haalt elke rechter in 0.6 sec onderuit.
Ik zeg niet dat een verbalisant geen fout kan maken maar dit google verhaal is vele malen onwaarschijnlijker dan dat iemand een middag op de verkeerde snelheid staat te laseren, behalve de notoire overtreder ziet hij dan namelijk ook een bepaald verkeersbeeld waarbij 98% een bepaalde snelheid rijdt (50 of 70) Staat ie er dan met een verkeerde snelheid te laseren dan lijkt zijn laserapparaat wel de flipperkast uit "smokey and the bandit" en duurt dat geen 10 minuten.
Als je gelijk heb heb je gelijk, en moet je niet betalen maar dit google verhaal haalt elke rechter in 0.6 sec onderuit.
- maestro
- Geslacht:
De fotos van google maps hebben een exacte datum en je kunt ook de oude foto's bekijken, die ook allemaal gedateerd zijn.
Het is handiger om de locatie te geven van het gebeuren, zodat e.e.a. uitgesloten kan worden.
Het is handiger om de locatie te geven van het gebeuren, zodat e.e.a. uitgesloten kan worden.
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Ondanks het feit dat de datum van de foto's niet de exacte datum van het maken van de foto's is, zou ik er ook wel een dagje rechtbank voor over hebben.
Laat je weten wat de rechter ervan vindt?
Laat je weten wat de rechter ervan vindt?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Google foto's komen natuurlijk nooit direct na het scannen online.
De vraag is dus inderdaad:
Welke datum wordt vermeld door Google: van het plaatsen of van het filmen?
De vraag is dus inderdaad:
Welke datum wordt vermeld door Google: van het plaatsen of van het filmen?
-
Mitch
- Roepnaam: Mitchel
- Geslacht:
- Leeftijd: 40
Dit is toch alleen bij geautomatiseerde flitspalen en niet bij de lasergun?maestro schreef: 06 sep 2022, 14:21 Normaal gesproken is er een verplichting om 1 keer per maand te controleren wat de huidige verkeerssituatie is, inclusief bebording en moet hiervan een rapport opgemaakt worden.
-
vraagteken
- Roepnaam: Dennis
- Geslacht:
- Leeftijd: 39
Wat je nog kan doen is bij de wegbeheerder vragen wanneer die borden daar zijn geplaatst, desnoods met een beroep op de wet open overheid (voorheen wet openbaarheid bestuur).
Een paar opmerkingen:
- Krijg hij nu die boete pas uit september 21? Of al veel eerder? Want dan ben je sowieso wel aardig uit eventuele bezwaartermijnen gelopen.
- Als het daar 50 is dan merk je toch aan het overige verkeer dat je harder rijdt ook?
- Als ze daar borden plaatsen met dat het 50 is, moeten ze dat dan overal doen?
- Bij laseren krijg je doorgaans geen boete als je 10 km/uur te hard rijdt oid.
- Tenslotte zijn er nog open bronnen zoals https://docs.ndw.nu/api/trafficsigns/nl/index.html waarin "alle" verkeersborden zijn opgenomen inclusief een kleine foto, de datum waarop het voor 't eerst is gezien en wanneer voor het laatst etc. Nadeel: de data wordt ruw aangeboden en is niet echt goed leesbaar oid. Maar ik heb even voor je gekeken en dan kom ik het volgende tegen als ik filter op alle borden A1 icm N200.
Een paar opmerkingen:
- Krijg hij nu die boete pas uit september 21? Of al veel eerder? Want dan ben je sowieso wel aardig uit eventuele bezwaartermijnen gelopen.
- Als het daar 50 is dan merk je toch aan het overige verkeer dat je harder rijdt ook?
- Als ze daar borden plaatsen met dat het 50 is, moeten ze dat dan overal doen?
- Bij laseren krijg je doorgaans geen boete als je 10 km/uur te hard rijdt oid.
- Tenslotte zijn er nog open bronnen zoals https://docs.ndw.nu/api/trafficsigns/nl/index.html waarin "alle" verkeersborden zijn opgenomen inclusief een kleine foto, de datum waarop het voor 't eerst is gezien en wanneer voor het laatst etc. Nadeel: de data wordt ruw aangeboden en is niet echt goed leesbaar oid. Maar ik heb even voor je gekeken en dan kom ik het volgende tegen als ik filter op alle borden A1 icm N200.
▶ Toon
Er is geen regelmaat bij Google (de auto's), volgens de developer's api komt een auto in drukbewoonde gebieden gemiddeld 1x par jaar langs, in minder drukbezochte gebieden kan het tot 3 jaar duren en ja, daar moet allemaal nog het filter overheen om de simpele reden dat bijv. niet iedereen zich kan beheersen bij het zien van een camera...
Dus gemaakt, over 15 seconde online, vergeet dat maar,
Zoek je door wat de processing time is dan krijg je antwoorden die variëren van 2 tot 10 maanden en het ligt er dan weer opnieuw aan hoe druk de software is en wat prioriteit heeft (drukke steden vs platteland). Tot slot, ik heb nergens kunnen vinden welke datum wordt vermeldt, de datum van opname, uploaden, verwerking of plaatsing waar dus in totaal met gemak maanden tussen kan zitten.
@vraagteken, dank u, kende deze api nog niet!
Dus gemaakt, over 15 seconde online, vergeet dat maar,
Zoek je door wat de processing time is dan krijg je antwoorden die variëren van 2 tot 10 maanden en het ligt er dan weer opnieuw aan hoe druk de software is en wat prioriteit heeft (drukke steden vs platteland). Tot slot, ik heb nergens kunnen vinden welke datum wordt vermeldt, de datum van opname, uploaden, verwerking of plaatsing waar dus in totaal met gemak maanden tussen kan zitten.
@vraagteken, dank u, kende deze api nog niet!
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.