Witte kentekenplaat aanhanger k.d. 751kg

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

EveraertP
Infopolitie Gast

Witte kentekenplaat aanhanger k.d. 751kg

Ongelezen bericht door EveraertP »

Hallo,

Ik had een vraag over de eisen waar een witte kentekenplaat voor aanhangers < 751kg moet aan voldoen.

Ik heb een witte kentekenplaat besteld bij een webshop die aangeeft RDW erkent te zijn. Ik krijg gisteren de plaat thuis en wat mij meteen opviel is dat er geen geperste hologram aanwezig was met bijhorende nummer. Vervolgens de vraag neergelegd bij de webshop en deze geven aan dat dit niet vereist is.

Deze middag dan maar het RDW gecontracteerd via telefoon. Zij konden mij vertellen dat het hologram geen vereiste is. En dat ik ook zelf een plaat mocht maken, wat ik eigenlijk niet geloof.

Nu is mijn vraag, weet iemand wat echt vereist is kwa hologram bij een witte kentekenplaat?

Mvg,
Pieter
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Re: Witte kentekenplaat aanhanger k.d. 751kg

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De witte kentekenplaat voor kleine aanhangwagens kent inderdaad veel minder eisen dan de gele kentekenplaat.
Ik weet niet waarom die keuze is gemaakt maar het feit ligt er wel. Een shop mag ook probleemloos meerdere exemplaren produceren zonder ophoogcode of wat dan ook, zolang deze maar gelijk is aan het kenteken van het trekkend voertuig..

Veel auto's hebben zo'n ding standaard in de kofferbak liggen voor het geval dat ze er een keertje eentje nodig hebben. Sterker nog; al bestelt u er 320, dan krijgt u er ook 320 opgestuurd en daar is geen enkele juridische belemmering voor..

Zelf maken is volgens mij niet aan de orde, want een keurmerk van de producent is nog steeds wel van toepassing. Er bestaan wel witte platen die zelf geproduceerd mogen worden maar die dienen een heel ander doel. Het model waar we hier over praten is 27.24

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

EveraertP
Infopolitie Gast

Oke, dus als ik met deze plaat op een aanhanger < 751kg ga rijden kan ik geen bekeuring krijgen?

De plaat is conform afmetingen, wit reflecterend met zwarte letters/cijfers en zwarte rand. Wel dus zoals ik aangaf geen hologram en producentnummer aanwezig.

Mvg,
Pieter
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Zonder plaatje geen duidelijk antwoord, maar als de webshop aangeeft RDW erkent te zijn, dan denk ik wel dat je de plaat mag voeren.
Anders voor alle zekerheid daar een screenshot van maken en deze met de factuur goed bewaren. Mocht je dan toch ooit een boete er voor krijgen, dan kan je aantonen bij de rechter dat jij ter goede trouw was en kon verwachten dat de plaat volgens officiële normen was
(Tenzij op de webshop bij de desbetreffende plaat een sterretje of iets dergelijks staat, waarbij vermeldt word dat je deze niet op de openbare weg mag gebruiken)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

De kenmerken en afmetingen waar een niet-kentekenplichtige aanhangerplaat (wit met zwarte letters)
null.png
aan moet voldoen staan toch gewoon keurig, met afbeelding, afmetingen en kenmerken beschreven in de Regeling kentekens en kentekenplaten vanaf model 27.24 A?
Frans
Beheerder
EveraertP
Infopolitie Gast

Bedankt voor de reacties van iedereen. Voor mij is het nu duidelijk geworden.

Ik heb aangedrongen bij de webshop om een correcte plaat te ontvangen volgens wettelijke eisen.
Om mijn ''gemoedsrust'' zal de webshop één maken die wel een kenmerk en kentekenplaatproducent nummer heeft, (doet hij enkel als ik die andere zonder kenmerk vernietig :| en een foto laat zien)

Wel frappant dat het RDW mij aan de telefoon verteld dat het kenmerk en kentekenplaatproducent nummer niet aanwezig hoeft te zijn.

Nogmaals bedankt!
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

taxikemperman schreef: 02 sep 2022, 10:14 Zonder plaatje geen duidelijk antwoord, maar als de webshop aangeeft RDW erkent te zijn, dan denk ik wel dat je de plaat mag voeren.
Anders voor alle zekerheid daar een screenshot van maken en deze met de factuur goed bewaren. Mocht je dan toch ooit een boete er voor krijgen, dan kan je aantonen bij de rechter dat jij ter goede trouw was en kon verwachten dat de plaat volgens officiële normen was
(Tenzij op de webshop bij de desbetreffende plaat een sterretje of iets dergelijks staat, waarbij vermeldt word dat je deze niet op de openbare weg mag gebruiken)
Kentekenplaat die ik heb ontvangen is identiek aan onderstaande afbeelding maar dan zonder het kenmerk en kentekenplaatproducent waar het sterretje op de afbeelding staat.
Afbeelding

Webshop heeft nergens een sterretje of dergelijk staan waar in staat dat het niet voor openbare weg gebruik mag worden, wel zeggen ze overal dat de plaat aan de eisen van het RDW voldoet.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Onderstaande plaat voldoet qua afmetingen aan alle voorwaarden vam "een kentekenplaat" (en is uiteraard een geintje) maar heeft ook geen code van een producent etc. Gewoon een plaatje, gekocht en gestempeld op de kermis, niks mis mee.
20220902_152632_copy_1000x295.jpg
Maar het is iets anders dan een officiële kentekenplaat volgens het kentekenreglement, ook al ziet ie er "identiek" uit
Frans
Beheerder
Plaats reactie