in autodeur gefietst.

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

adriana
Infopolitie Gast

in autodeur gefietst.

Ongelezen bericht door adriana »

Hoi,

Ik heb een vraagje over een ongeluk dat ik gister heb gehad. Ik ben (voor zover ik weet) in een autodeur gefietst die ineens openvloog en hierbij heel naar gevallen. Gelukkig lijkt alles redelijk oke te zijn afgelopen behalve een hersenschudding, gekneusde ribben en volledig bont en blauw. Bestuurder was heel aardig en behulpzaam en ik heb er op dat moment zelf niet aan gedacht om nummers uit te wisselen oid.

Nu merk ik een dag later dat het mij toch behoorlijk dwars zit dat ik zelf niet goed kan herinneren wat er is gebeurt en ga steeds meer twijfelen of het niet m'n eigen schuld was. Nu heb ik eigenlijk twee vragen:

1. staan hier iets van boetes op? Als in, heeft het nog zin om de bestuurder op te sporen. Ik ben namelijk nog jong, maar ik vrees dat dit bij een ouder iemand echt heel slecht had kunnen aflopen.
2. Is het mogelijk om als leek of via de politie camerabeelden op te vragen van de straat waar dit gebeurde. Deels vanwege het nummerbord, maar ook omdat ik er echt wel last van heb dat ik zelf niet meer precies weet wat er is gebeurt.

Ik vermoed dat het antwoord op beide vragen nee is, maar ik dacht toch hier eens vragen wat de mogelijkheden zijn!
thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: in autodeur gefietst.

Ongelezen bericht door thijeleo »

De deur openen terwijl er achteroprijdend verkeer (jij dus) is, valt waarschijnlijk onder artikel 5 van de Wegenverkeerswet.

Wetstekst

Artikel 5 Wegenverkeerswet
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Je kunt de aanrijding melden bij de politie. Het is dan aan de agent om camerabeelden uit de buurt te vragen.

Alternatief is : Doe eens een oproep via Facebook.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Bij een overtreding van artikel 5 wvw 1994 is de politie niet bevoegd camerabeelden te vorderen. Het betreft immers a. een overtreding en b. een feit waar geen gevangenisstraf van 4 jaar of meer op staat.

Als de politie wel kon vorderen dan mag zij de verkregen beelden niet delen met derden.
Stay safe out there.
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Vordering op basis van artikel zes WvW.? Er is namelijk sprake van letsel ( hersenschudding). En ook een hersenschudding kan helaas blijvende effecten teweeg brengen. Sowieso lijkt mij de bestuurder aansprakelijk. Maar dat is dan weer civiel recht.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 36

Ongelezen bericht door Mitch »

SWAT schreef: 01 sep 2022, 17:11 Bij een overtreding van artikel 5 wvw 1994 is de politie niet bevoegd camerabeelden te vorderen. Het betreft immers a. een overtreding en b. een feit waar geen gevangenisstraf van 4 jaar of meer op staat.

Als de politie wel kon vorderen dan mag zij de verkregen beelden niet delen met derden.
Met een omweg via de RC zou dit kunnen door 126ND SV te gebruiken.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Eens met Mitch; ik vorder regelmatig beelden van simpele aanrijdingen en dat is geen enkel probleem. Mijn vorderingen zijn nog nooit afgewezen..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Hier is de rc minder scheutig zeker bij overtredingen.

Bijkomend probleem in deze casus is dat er kennelijk geen politie bij is geroepen en ook niet ter plaatse is geweest.
Strict genomen kan ts wel aangifte gaan doen maar ik verwacht geen verder onderzoek door de politie op basis van de eventuele aangifte.
Stay safe out there.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 36

Ongelezen bericht door Mitch »

adriana schreef: 01 sep 2022, 14:05

1. staan hier iets van boetes op? Als in, heeft het nog zin om de bestuurder op te sporen. Ik ben namelijk nog jong, maar ik vrees dat dit bij een ouder iemand echt heel slecht had kunnen aflopen.
2. Is het mogelijk om als leek of via de politie camerabeelden op te vragen van de straat waar dit gebeurde. Deels vanwege het nummerbord, maar ook omdat ik er echt wel last van heb dat ik zelf niet meer precies weet wat er is gebeurt.
1. Wat is je doel? Dat de ander een boete krijgt of dat jij hersteld en je schade veroorzaakt wordt? Zoals eerder gezegd zou ik het via Facebook een berichtje sturen of zelf daar in de buurt aanbellen bij mensen of bedrijven met een camera. Het gaat dan een stuk sneller kn ieder geval.

2. Als de bestuurder aardig en behulpzaam was, dan neem ik aan dat jullie een gesprek hebben gehad. Had diegene dan kunnen vermoeden dat je letsel had of kwam dit pas later? En was er voldoende gelegenheid om gegevens uit te wisselen? Afgaande op jouw verhaal weet ik niet of sprake is van verlaten plaats ongeval.
Plaats reactie