Led Verlichting in mistlampen.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Cris
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Cris
Geslacht:

Led Verlichting in mistlampen.

Ongelezen bericht door Cris »

Hallo, ik had een vraagje en kan nergens een concreet antwoord vinden over het hebben van led ringen in je mistlampen.

Ik heb dus een auto met rgb led ringen in mijn mistlampen, en ik heb de kleur nu op blauw staan. Er zit een speciaal knopje in de auto die aangeeft dat ze aan staan en je zou hem niet perongeluk kunnen aanzetten. Dus mijn vraag is mag dit? Ik had gelezen op verschillende websites dat je wel gekleurde lichten op je auto mag hebben maar die mogen alleen aanstaan als je stil staat op een parkeerplaats. En ik rij ook niet met die mistlampen aan heb ze puur om te showen als ik stil sta op meetings of als ik fotos maak van de auto. Nu ben ik gister politie tegen gekomen toen ik stil stond op een parkeerplaats om een paar fotos te maken en de agenten vroegen aan mij als dit wel mocht. Ik zei zover ik heb gelezen mag het alleen als je stil staat op een parkeerplaats (Waar ik op dat moment ook was). Maar nu wil ik het alsnog even dubbel checken voor de zekerheid want anders maak ik ze binnenkort gewoon wit vanplaatst blauw.
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Re: Led Verlichting in mistlampen.

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Op de openbare weg (en daar valt een parkeerplaats ook onder) is het niet toegestaan om afwijkende verlichting en al helemaal geen blauwe verlichting op je auto te hebben.
In dit geval heb je geluk gehad. De politie had ook direct sloop van de verlichting kunnen vorderen.
Je mag de blauwe lichten puur en alleen aan hebben op een compleet afgesloten terrein, zoals bijvoorbeeld een speciale auto bijeenkomst
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat laatste ben ik niet met m'n voorganger eens.
De kleuren zijn inderdaad voorgeschreven in technische wetgeving, maar als je stilstaat (niet voor een verkeerslicht maar geparkeerd staat) zijn al deze regels niet van toepassing, terug te vinden in dit artikel:

Wetstekst

Artikel 5.1.1 Regeling voertuigen
1 Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig:
...niet voldoet aan de eisen, etc...
Met andere woorden; dat onderdeel heeft de topicstarter zeker correct, maar..de topicstarter gaat vast rijdend die kant op en of de verlichting nou aanstaat of niet, rijdend is het wel verboden.. Onderweg naar de meeting moet je dus geen politiemens tegenkomen die de auto technisch eens goed gaat onderzoeken..

Juridisch gezien houdt het bij 'stadslichten' op bij wit of geel..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Het kan ook zijn dat de politieagent het zelf nog eens gaat uitzoeken hoe het zit. Als hij het dan weet kan hij alsnog een "aandachtsvestiging" opmaken in de politie systemen. Dat betekent dat bij een volgende keer dat jouw kenteken wordt ingevoerd deze opmerking wordt weergegeven.

Heeft men jou dan net zien rijden en gaat men daarna op onderzoek uit in jouw auto... ben je alsnog de pineut.

En ik heb al zo vaak gehoord:
Nee hoor, het is alleen voor shows, ik gebruik het echt niet rijdend op de openbareweg... echt...

En ik hoor het dan aan en knik begrijpend en onnozel :roll:
En dan denk ik: ik dacht dat ze alleen in de Efteling sprookjes vertelden?

En dan maak ik.... een aandachtsvestiging op. 8)
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Gesloten