Toegang tot winkel geweigerd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Toegang tot winkel geweigerd

Ongelezen bericht door maestro »

Ah. Iets verkeerd begrepen. Je schreef dat je het niet kunt afdwingen. Dat kan dus wel via de rechter, maar inderdaad niet op een andere manier.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

SWAT schreef: 20 aug 2022, 07:57 Ik had vermeld dat al aan als je geweigerd wordt om discriminatoire gronden dan kan je aangifte doen van discriminatie, maar daarmee kom je nog steeds de winkel fysiek niet binnen.
ah, eens, maar dan heeft uiteindelijk de winkelier een geoter probleem dan een klant binnenlaten.

Ik denk, @SWAT EN @maestro dat ik het goed samenvat (ik was vergeten, gastendeel dus we moeten naar een beantwoording vraag TS)

De winkelier (zijn medewerkers) hebben je nu beschuldigd van diefstal, dit valt onder artikel 310, wetboek van strafrecht.

Wetstekst

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Dat is een zware beschuldiging en niet een die je zomaar doet. Als je dus van niets weet, neem even contact op met die Karwei, en vraag hoe je dit het beste kunt oplossen.

In het andere geval is een gang naar een civiele rechter na aangifte dus een andere optie.
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Vraag eerste een gesprek met de manager en tevens om inzage zodat je duidelijk heb over waarom ze je verdenken. Gaat men daar niet op in dan zou ik contatc opnemen met het hoofdkantoor van Karwei. Schrijf/email ze gewoon dat je het niet begrijpt en daarom de beelden wilt zien zodat je kunt uitlsuiten dat er sprake is van een persoonsverwisseling.
Het werkt soms vluger en goedkoper dan direct een gang naar de rechter.

Een aangifte zou ik eerlijk gezegd niet doen; de beschuldiging is niet publiekelijk gedaan en waarschijnlijk ter goeder trouw.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Inderdaad het ongedaan maken van een schriftelijke ontzegging gaat uiteindelijk via de civiele rechter. Of deze vervolgens de winkelier ook feitelijk gaat opdragen je fysiek toe te laten in de winkel al dan niet met hulp van de sterke arm is een tweede.
Winkelier kan nog steeds zeggen welkom in mijn winkel omdat de rechter dit wil maar verkopen doe ik je niets. Je hebt dan wat ze noemen een Pyrrus overwinning behaald.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Of de rechter het verbod opheft ligt aan de situatie. Als er geen reden is zijn de huisregels van Karwei niet overtreden en zal de vordering worden toegekend.

De vraag of iemand dan ook iets moet verkopen is een intressante. Daar heb ik nog niet over nagedacht. Maar de rechter zal dat al snel zien als gedaan uit wraak en dus onredelijk. Bovendien is het een groot bedrijf als karwei. Bij een kleine winkelier die zelf gemaakte producten verkoopt is dat eerder voor te stellen.
Gesloten