Toegang tot winkel geweigerd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Help
Infopolitie Gast

Toegang tot winkel geweigerd

Ongelezen bericht door Help »

Ik mag de karwei noet meer in van de medewerkers omdat ze me beschuldigen van diefstal wat ik nooit gedaan heb.
Wanneer je om camerabeelden vraagt willen ze dit niet laten zien.
Weet iemand wat ik eraan kan doen?
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Re: Toegang tot winkel geweigerd

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Het enige wat echt zou helpen, is een gesprek met de manager. Dan op een vriendelijke manier vragen wat er aan bewijs is.
Als de manager niet mee wil werken, dan kan je het alleen nog proberen met juridische hulp.

Maar, heel eerlijk? Vertel eens hoe het is gegaan, want ze zullen niet uit het niets tegen jou gezegd hebben: Hé, we denken dat je iets gestolen hebt en hier heb je een winkelverbod.
Je zal meegenomen zijn en daar zal het een en ander afgespeeld hebben, zoals verzoek zakken leeg maken en politie erbij
Help
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Help »

Nope er is niks gebeurd ik liep juist de winkel in toen ze me er meteen uitgestuurd hebben geen politie niks en de laatste keer dat ik er was was alles gewoon nog goed niet gecontroleerd of wat dan ook en ook eerlijk nooit iets gestolen
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

Als je een winkelverbod hebt gehad kan dat alleen maar naar aanleiding van een strafbaar feit (bijv. winkeldiefstal) Een winkelverbod is eigenlijk een bord "verboden toegang" wat op de gevel hangt maar dan staat er niet "voor onbevoegden" maar jouw naam op.

Kortom, het is je uitgereikt op papier of minimaal aangezegd .

Is dit niet het geval dan zou er sprake kunnen zijn van bijvoorbeeld persoonsverwisseling al zou dat wel heel toevallig zijn. Het lijkt me dus handig de volgende keer naar de karwei te gaan, even een legitimatie mee te nemen, naar de manager te vragen en dit zo uit te leggen. Met je legitimatie kan hij checken of je inderdaad de persoon bent die een winkelverbod heeft gekregen. Let wel op, ben je de persoon wél dan kun je worden aangehouden op basis van art. 461 als je de karwei dus binnenstapt, maar als je niet in je eigen onschuld zou geloven zou ie de vraag niet stellen hier vermoed ik.
Frans
Beheerder
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Een toegangsverbod, wat een winkelverbod feitelijk is, kan ook gebaseerd zijn op onbehoorlijk of onbeschoft gedrag in de winkel. Het hoeft niet perse een strafbaar feit te zijn. In het laatste geval zou dan met het opleggen eigenlijk moeten wachten tot de strafrechter een uitspraak heeft gedaan. Een verdenking van diefstal kan al onder onbehoorlijk gedrag worden geschaard en voldoende grond voor een winkelverbod zijn.
Het toegangsverbod zelf is een civiele kwestie en de politie kan een eventuele opheffing daarom niet afdwingen.
De civiele rechter kan daar wel iets van vinden maar dat gaat help geld kosten. Het is waarschijnlijk goedkoper om naar een andere bouw markt te gaan.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Je kunt om inzage vragen van de camerabeelden, dar heb je recht op voor zover de beelden jezelf betrekken. In combinatie met een gesprek met de bedrijfsleider zou je zo een heel eind moeten komen om te achterhalen waarom.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 49

Ongelezen bericht door rai »

Met betrekking tot de camerabeelden zit mogelijk wel een praktisch probleem.

Voor het opslaan en bewaren van camerabeelden geldt een maximaal termijn hoe lang ze dat mogen doen.

Weet ook in de praktijk dat er een hoop bij zijn die de beelden niet eens zo lang bewaren en de beelden al eerder geautomatiseerd verwijderd worden.

Kortom, dat je ergens theoretisch misschien recht op zou hebben, wil praktisch niet zeggen dat je ze te zien gaat krijgen.

Met camerabeelden moet je er vaak als de kippen bij zijn en als het te lang duurt is de kans groot dat je uiteindelijk een houten kaak hebt.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Maar een afschrift van het winkelverbod moet wel aanwezig zijn, vandaar mijn opmerking over legitimatie.

Wat SWAT zegt, ook bij overlast kan men je de winkel uitzetten, eens, maar ook dan zul je op zijn minst dat winkelverbod, op naam met een bepaalde periode moeten krijgen uitgereikt.

Een winkelier die bij de deur staat en zegt: jij hebt een kl*tekop, jij mag mijn winkel niet in en jij ziet er wel lekker uit, jij wel, zo werkt het in Nederland niet, niet als je een winkel als de Karwei hebt. Zou nog wel kunnen als je parenclub "de schuivertjes" runt waar je lid van moet worden, maar da's een ander verhaal.
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Als karwei geen camera beelden kan tonen staat TS een stuk sterker dan Karwei. Karwei kan niet aantonen dat het inderdaad TS was die de vermeende diefstal pleegde en niet iemand die enige gelijkenis met hem heeft. De civle rechter is een stuk minder strikt in zake bewijs, maar als het ontbreekt....
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Ook zonder een schriftelijke ontzegging kan een winkelier iemand de toegang tot zijn winkel ontzeggen. Als winkelier heb je geen wettelijke plicht om iedereen zomaar tot je winkel toe te laten. Je mag alleen niet iemand weigeren op discriminatoire gronden. Ook wordt het lastig iemand strafrechtelijk te vervolgen voor huisvredebreuk (door middel van binnendringen).
Wel kan de winkelier in aanwezigheid van de politie de geweigerde klant vorderen de winkel te verlaten. Als de klant dit dan niet doet is hij strafbaar. Ook in dat geval moet de winkelier wel een goed verhaal hebben richting politie waarom de klant geweigerd wordt.
De politie is immers geen uitsmijter op afroep.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Maar zonder reden, zonder politie en zonder wat dan ook kun je NIET zomaar iemand weigeren @SWAT.
Frans
Beheerder
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Als een winkelier bij de deur van zijn winkel staat en jou niet toe laat tot de winkel dan kan je hoog en laag springen maar naar binnen kom je dus niet. Het naar binnen gaan kan je ook niet afdwingen.
Ook de politie gaat niet "regelen" dat je wel naar binnen mag. Voor een winkel gelden in beginsel dezelfde principes als voor een woning. De gebruiker bepaalt wie naar binnen mag. Wordt je als klant geweigerd op discriminatoire gronden dan kan je aangifte doen van discriminatie.

In welke Wet staat dat een ieder altijd onbelemmerd toegang moet worden verleend in een winkel?

Dat je in de dagelijkse praktijk tijdens winkeltijden veel winkels onbelemmerd kan betreden betekent geen automatisch recht daar op.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Ik denk dat als de Karwei met aan de gevel een bord: geopend van 9:00 - 18:00 de verkeerde tegen komt fie ze dan vetvolgens niet binnen laten en elke willekeurige andere wel dan heeft dat op zijn minst een zweem van discriminatie @SWAT en dan kun jij nog zo vinden dat jij bepaald dat je baas bent in je eigen Karwei maar niet in dit soort voorbeelden:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Wél als er een specifieke reden reden is dat meneer geweigetd wordt, dan ben ik het helemaal met je eens. Diefstal, bedelen, ik kan zo nog wat zaken verzinnen, allemaal met je eens. Maar niet omdat mijn haarkleur 'm toevallig niet aanstaat, dat 't niet.
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Zoals Frans aangeeft, er moet wel een reden zijn voor het weigeren. De rechter gaat er anders niet mee akkoord. Zelfs als iemand een diefstal heeft gepleegd en is veroordeeld mag je iemand slechts voor een bepaalde duur de toegang ontzeggen en niet voor altijd. Ook daarom is schriftelijke aanzegging aan te bevelen, met daarin de duur en de start en einddatum. Anders kan een rechter de overtreding van een winkelverbod afwijzen.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Ik had vermeld dat al aan als je geweigerd wordt om discriminatoire gronden dan kan je aangifte doen van discriminatie, maar daarmee kom je nog steeds de winkel fysiek niet binnen. Als de winkelier de deur voor jou dicht houdt sta je nog steeds op straat. Met geweld naar binnen gaan levert weer andere strafbare feiten op.

Het zelfde principe als het weigeren van bezoekers bij een uitgaansgelegenheid. Als de portier nee zegt kom je niet binnen.
Stay safe out there.
Gesloten