Rijden zonder rijbewijs 2de keer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Carlos
Infopolitie Gast

Rijden zonder rijbewijs 2de keer

Ongelezen bericht door Carlos »

Hallo

Ik heb een vraag ivm rijden zonder rijbewijs 2 x
In 2020 oktober ben ik gepakt en vandaag 16-08-2022 op een scooter zonder rijbewijs ik ben wel aan het lessen voor mijn b rijbewijs en ik ben 24 jaar oud
Wat kan ik verwachten in plaats van alleen een boete?

Alvast bedankt
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Re: Rijden zonder rijbewijs 2de keer

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als ik 't goed lees is de norm €500,- als je nu in een auto reed (€375,- voor wederom de brommer) en 1 week voorwaardelijke gevangenisstraf met een proeftijd van 2 jaar.

Acceptgirootje en een strafblad dus.. Valt weer alles mee..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Eerst naar de kantonrechter want de officier van justitie mag geen voorwaardelijke hechtenis straf opleggen.
Misschien heb je mazzel dat ze vanwege gebrek aan zittingsruimte de zaak toch nog afdoen met alleen een hogere geldboete.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Uhm, hebben ze niks inbeslaggenomen bij je?

Bij herhaald plegen binnen 3 jaar (van het feit rijden zonder rijbewijs) dient het voertuig inbeslaggenomen te worden en dient men te overleggen met een officier van justitie van het beslaghuis.

Zie aanwijzing inbeslagname.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Carlos0164
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Carlos
Geslacht:

Ongelezen bericht door Carlos0164 »

Nee ze hebben niks in beslag genomen het was op een go sharing scooter de agenten maakten een proces verbaal op en zeiden dat ik binnen 4 tot 6 weken wat zou kunnen horen maar wat dan?
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Hoi Carlos,
Als alles goed is maken ze ook melding bij Go Sharing en dan krijg je van hun ook een briefje met een boete.
Daarnaast krijgt diegene van wie jij het account gebruikte waarschijnlijk ook van hun iets te horen (boete + uitsluiting)
Het rijden zonder rijbewijs of minderjarig gebruik kost je volgens de voorwaarden van Go-sharing € 500,-. Dit bedrag is hetzelfde bij fraude aan het systeem en een ander persoon laten rijden op je account. Alles overziend kunnen de kosten enorm oplopen als je zonder rijbewijs deelneemt aan het verkeer
Carlos0164
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Carlos
Geslacht:

Ongelezen bericht door Carlos0164 »

Maar ze hebben niet gezegd dat ze daar een melding van maken slaat eigenlijk ook nergens op dubbele boete
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zonder rijbewijs op een brommer zitten (minimaal 2x) ook niet, oftewel; dan had je niet akkoord moeten gaan met de voorwaarden, maar misschien heb je mazzel en is het eea niet doorgegeven..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door MotoRon »

Tja, iets met blaren en zitten…..
MotoRon
Beheerder
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Carlos0164 schreef: 18 aug 2022, 16:56 Maar ze hebben niet gezegd dat ze daar een melding van maken slaat eigenlijk ook nergens op dubbele boete
@Carlos0164 Als je een eigen account bij Go Sharing had aangemaakt dan had je akkoord moeten gaan met de algemene voorwaarden.
Als je die had gelezen had je geweten dat er boetes staan op misbruik van het account.

Dus ook degene die zijn accountgegevens met jou deelde had dit moeten weten. Of hij heeft de 'kleine lettertjes' niet gelezen. Maar die had wel een overeenkomst met Go Sharing.

Als je 24 jaar bent wordt het tijd dat je verantwoordelijkheid neemt voor de verplichtingen die je aangaat. Lees de kleine lettertjes en gedraag je daarnaar. Iets in jouw reactie zegt mij dat je wegloopt voor je verantwoordelijkheden.

Wees blij dat je niemand het ziekenhuis hebt ingereden want dan zijn de kosten van een ambulance die op straat langs moet komen 8 á 900 Euro, en een ziekenhuisopname van 1 dag 8 á 9000 Euro. Laat staan kosten van (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid / letsel van je slachtoffer.

@Carlos0164 en @taxikemperman
Je krijgt géén dubbele boete. De boete van Go Sharing gaat naar de persoon die zijn account met jou deelde.

De boete voor rijden zonder rijbewijs krijg jij, als bestuurder (van het CJIB / OM).

De politie deelt geen persoonsgegevens van de bestuurder in overtreding maar wél van het voertuig waarop een bestuurder (jij) op dag, datum en tijd x werd aangetroffen zonder rijbewijs.

Bedrijven als Go Sharing, Felix, etc. hanteren allen een vergelijkbaar beleid. Aan de hand van dat kenteken en de datum en tijd weten zij welk account actief was voor dat voertuig en dié persoon is wél klant en heeft zich wél akkoord verklaard met de voorwaarden en is dus de Sjaak. Die krijgt een boete van Go Sharing en zijn account bij Go Sharing wordt voorgoed opgezegd.

Jij hebt die voorwaarden nooit hoeven accepteren want je hebt zelf geen account aangemaakt, dus geen overeenkomst gelezen en aangegaan met Go Sharing. Dus Go Sharing kan als bedrijf jou niet houden aan hun algemene voorwaarden.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Gesloten