Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Gast1234
Infopolitie Gast

Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Gast1234 »

Hoi, ik heb een rubber boot met buitenboordmotor, mijn vorige boot en motor combi paste in een fietskar ( net aan... de assen vonden het niet leuk dus zitten nu ook nieuwe wielen onder die steviger zijn ). Ik heb nu twee karren, de voorste kar zit aan mijn fiets met zo'n kogel koppeling, en achter die kar heb ik met een asbevestiging nog een kar hangen. Dit spoort echt netjes, de achterste kar zit zo'n 5 cm uit het midden maar verder fiets het prima ( geen heuvels, ook met schijfremmen op mijn fiets is dat niet prettig te doen ).

Nu weet ik dat fietskar maximaal 1m breed mag zijn, voldoen ze allebei ruim aan ( zijn ook gewoon karren gekocht via bol punt kom ). Maximale lengte is niets over te vinden, maar als er fietskarren zijn voor kano's die langer zijn als mijn totale lengte denk ik dat ik wel goed zit.

Valt mij eerder op dat mijn karren niet voldoen aan de reflector plicht, terwijl ze hieraan moeten voldoen om op NL markt verkocht te mogen worden. Maar goed, ze worden nooit gebruikt in de schemering laat staan het donker.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Skipperje »

Er is nagenoeg geen wetgeving over fietsaanhangwagens. Het klopt dat de max breedte 1m is, maar dan houdt het behoorlijk op. Wel heb ik de volgende regel gevonden in artikel 5.18.59 van de Regeling voertuigen.

Wetstekst

Een fietsaanhangwagen moet goed met de fiets zijn verbonden.
je kunt je afvragen of de 2e aanhangwagen wel goed met de fiets is verbonden. Daar staat wel tegenover dat in artikel 5.18.1 van dezelfde wet staat

Wetstekst

1Met een motorvoertuig mag niet meer dan één aanhangwagen worden voortbewogen
hier wordt de fiets dus niet in genoemd, maar mag het dan? Ik vind het een grijs gebied. Heb dus ook niet een passend antwoord voor je.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben wel benieuwd hoe het geheel eruit ziet. Kunt u een foto maken van de fiets met karren en hier plaatsen?
Gebruikersavatar
Gast1234
Infopolitie Gast

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Gast1234 »

Over dat goed verbonden zijn, ik ben wel eens staande gehouden met een van de fietskarren. Oom agent leek mij niet zo gediend van het aanzicht want hij wilde echt een meetlint gaan pakken en kijken of ik niet te breed was terwijl zijn collegae al aangaf dat de kar een van de betere verkopers is van bol.com en dat hij dus aan de NL wetgeving vereisten moet voldoen...

Echter, zoals ik al aangaf, er is een reflector plicht voor de zijkanten en achterkant en die reflectoren heb ik nooit gehad erbij. Zelfs mijn nieuwe kar, de vida XXL fietskar de in te klappen is, mist de reflectoren rechtstreeks vanuit de levering. Nou ja, ze worden toch alleen gebruikt in vol daglicht, maar misschien toch eens zelf achter aan ook al kreeg ik er nog geen waarschuwing voor.

Interessanter in deze discussie is de bevestiging. Wat is 'goed verbonden'? Er zit een borging ( pen ) op het kogelgewricht, maar geen backup ( lijn ), van de voorste kar. De achterste kar met as koppeling heeft WEL een extra borging dmv. een riempje wat ik om de voorste kar doe en welke zou zorgen dat de achterste kar zelfs als de as koppeling het zou begeven niet te ver los kan komen.

Beiden komen zo uit de winkel. Ik moet er toch van uit kunnen gaan dat zaken die ik koop in een (web)winkel hier in NL dat deze voldoen aan de NL wetgeving, en dat beide dus 'goed verbonden' zijn in fabrieksconfiguratie.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Gast »

Kunt u een foto maken van de fiets met karren en hier plaatsen?
Jazeker, ik zal kijken of ik er straks eentje kan maken.
Gebruikersavatar
Gast1234
Infopolitie Gast

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Gast1234 »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Zoals je ziet is de as koppeling die je normaal op je achteras zou zetten nu bevestigd aan de voorste kar. Dit is natuurlijk niet standaard en zorgt ervoor dat de achterste kar zo'n 5cm verder rechts spoort. Ik heb de koppeling niet alleen met het boutje vast zitten maar ook gelast aan de stalen buis van de kar, deze zal niet loskomen tenzij ik een slijptol erbij pak. Verder zit hier dus zo'n borging op welke met een riempje de karren zou verbinden ook als de koppeling zelf het zou begeven. De voorste kar heeft dit niet, daar bestaat de borging uit een moertje op het kogelgewricht wat ervoor moet zorgen dat de kar niet uit deze koppeling kan.

Belading op de foto's is even ter illustratie, op de achterste kar bovenop de vloerdelen van de boot ligt dus de buitenboordmotor normaal, of de fluistermotor. Of een sup board. Of een combinatie. Als ik het gewicht maar goed kan verdelen, de maximale as belasting van beide karren is 40kg. Boot weegt ~40kg ( iets minder ) maar is dus verdeelt over bodem en boot met alle toebehoren. Motor is 20, samen met de vloer zit je dan al snel op de 40kg. Daarom dus ook LiFePo4 accu's, enkele weegt ~10kg vergeleken met mijn oude 100Ah AGM van >20KG, en dan heb ik natuurlijk ook de fluistermotor ipv. de benzine motor.

Achterste kar is nieuw, paar keer gebruikt. Voorste is al paar jaar oud maar opnieuw gespoten en dus verstevigd. Zo is de dissel die normaal alleen met bouten vastzit nu gelast aan het frame, gedaan omdat de dissel dubbel gewicht moet trekken. De stalen dwarsbalk die achteraan de kar zit is toegevoegd jaren geleden om het rammelen te verminderen en de stijfheid te garanderen.

Alle lading zit altijd vast met spanbandjes, dat moet veilig zijn denk ik. Tijdens fietsen voelt het niet alsof ik iets verkeerds aan het doen ben, ik heb perfecte controle over de fiets en de karren ( omdat ik ook nogal rustig aan doe, snelheid is niet je vriend hiermee ). En steile hellingen / bruggen vermijden want die karren zijn niet geremd natuurlijk. Vermijd drukte, zoek buitenweggetjes of het liefst een mooi fietspad.

Zoals met veel dingen denk / hoop ik dat het voornamelijk belangrijk is dat je je aanpast aan de situatie ( en dus anderen ) zeker als je met een ietwat 'exotische' oplossing voor mijn vervoerslimieten bezig bent. Ik kan zien dat het mogelijk hinderlijk is als ik ermee door het centrum ga fietsen en er achter mij een file van fietsers ontstaat omdat ik nogal langzaam door alle paaltjes moet manoeuvreren, ik denk dat zoiets mogelijk wel tot vragen zou kunnen leiden. Maar in het buitengebied zou dit toch wel moeten loslopen?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Pim »

Gast1234 schreef: 03 aug 2022, 11:30 Beiden komen zo uit de winkel. Ik moet er toch van uit kunnen gaan dat zaken die ik koop in een (web)winkel hier in NL dat deze voldoen aan de NL wetgeving, en dat beide dus 'goed verbonden' zijn in fabrieksconfiguratie.
Een webwinkel in Nederland, zelfs van een Nederlands bedrijf mag alles verkopen, ook wat niet aan de Nederlandse wet voldoet.

Het is aan de koper/gebruiker om te voldoen aan de wet.

Voorbeeld:
Elektronicamarkt met de de rode M verkoopt bijvoorbeeld elektrische steps. Deze zijn in Nederland (op de openbare weg(!)) verboden.
Ook op Bol.com kom je deze trouwens tegen.

Uw aanname faalt dus.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Gast »

Een webwinkel in Nederland, zelfs van een Nederlands bedrijf mag alles verkopen, ook wat niet aan de Nederlandse wet voldoet.

Het is aan de koper/gebruiker om te voldoen aan de wet.

Voorbeeld:
Elektronicamarkt met de de rode M verkoopt bijvoorbeeld elektrische steps. Deze zijn in Nederland (op de openbare weg(!)) verboden.
Ook op Bol.com kom je deze trouwens tegen.
Dat klinkt alsof winkels 'ondeugdelijke' producten mogen verkopen en volgens mij is dat echt niet zo dan zou je altijd de winkel aansprakelijk moeten kunnen stellen zeker als het om veiligheidsaspecten zou gaan?

Je voorbeeld gaat niet op want die steps kunnen ook op privé terrein worden gebruikt ( ... kan... ) en dit wordt vaak ook bij het product vermeld. Natuurlijk wordt dat niet gedaan, maar dat ontslaat de webwinkel volgens mij ook van verantwoording.

De fietskarren zijn beide bedoeld om op de openbare weg gebruikt te worden, de verkoper kan zich niet beroepen op hetzelfde scenario van de step.

Ik denk dat ik voldoe aan de 'goede bevestiging aan de fiets' omdat ik dus zelfs extra verstevigingen heb aangebracht aan deze bevestigingsdelen. Alleen zou een agent altijd kunnen zeggen dat het een gevaarlijke combinatie is omdat hij niet geremd is en ik dus twee keer het gewicht achter tegen mijn fiets heb duwen was ik bang, zo'n kapstok bepaling dat dit een gevaar op zou leveren. En ik kan geen aftermarket remmen op de kar(ren) zetten, deze zal ik dan zelf moeten fabriceren want dat wordt niet zomaar gemaakt.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat klinkt alsof winkels 'ondeugdelijke' producten mogen verkopen en volgens mij is dat echt niet zo dan zou je altijd de winkel aansprakelijk moeten kunnen stellen zeker als het om veiligheidsaspecten zou gaan?
Dat klopt, maar dat doet niets af aan de opmerking van Pim; een winkel kan en mag de grootste rotzooi verkopen. Een bepaalde Chinese webwinkel doet niet anders..

Voor wat de 2 'aanhangers' betreft; ik ben van mening dat het mag. De wetgeving schrijft kennelijk bewust voor dat motorrijtuigen maar 1 aanhanger mogen trekken. Het zou heel makkelijk geweest zijn om 'fietsen' ook mee te nemen in deze definitie maar dat is niet gedaan..en wat niet verboden is, is toegestaan.
De verbinding met de fiets is dan wel indirect voor de 2e aanhanger maar dat wil nog niet zeggen dat die niet 'goed' met de fiets is verbonden.

Al met al vind ik dat het mag omdat het 'hoofdartikel' (5.18.1) dat dit zou moeten eisen dit dus bewust niet doet..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Gast1234
Infopolitie Gast

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Gast1234 »

Voor wat de 2 'aanhangers' betreft; ik ben van mening dat het mag. De wetgeving schrijft kennelijk bewust voor dat motorrijtuigen maar 1 aanhanger mogen trekken. Het zou heel makkelijk geweest zijn om 'fietsen' ook mee te nemen in deze definitie maar dat is niet gedaan..en wat niet verboden is, is toegestaan.
De verbinding met de fiets is dan wel indirect voor de 2e aanhanger maar dat wil nog niet zeggen dat die niet 'goed' met de fiets is verbonden.

Al met al vind ik dat het mag omdat het 'hoofdartikel' (5.18.1) dat dit zou moeten eisen dit dus bewust niet doet..
Bedankt voor de onderbouwde stelling, dat was wel waar ik naar op zoek was.
Dat klopt, maar dat doet niets af aan de opmerking van Pim; een winkel kan en mag de grootste rotzooi verkopen. Een bepaalde Chinese webwinkel doet niet anders..
Ja dat besef ik mij, ik dacht echter dat een NL webwinkel moest voldoen aan ( CE? ) bepaalde keurmerken oid dat is wel de enige reden denk ik om iets te kopen op bijvoorbeeld bol wat je op Ali voor 1/3 van de prijs zou kunnen halen inclusief bezorging. Het niet leveren van de vereiste reflectoren op de fietskar had dan ook al een belletje moeten laten rinkelen, hadden er op zijn minst bij kunnen doen vind ik ;)

Volgens mij zou je bij bol klantenservice ook altijd je geld terug krijgen als een product niet voldoet aan de NL wetgeving ( als product marketing dit niet duidelijk aangeeft zoals bij een elektrische step bijvoorbeeld en je zelf bewust kiest voor gebruik op een onwettige wijze ).

https://partnerplatform.bol.com/nl/hulp ... ntsbeleid/
Wetgeving
Je aanbod voldoet aan de wet en regelgeving in Nederland en België. Denk daarbij aan:

de verschillen tussen de Nederlandse en Belgische wetgeving
de licenties en registraties die je nodig hebt van instanties
de richtlijnen voor het importeren, opslaan en verzenden van artikelen
de verplichtingen rondom de productinformatie die je invult, zoals garanties, claims en waarschuwingslabels
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ha ha, de onderbouwde stelling past natuurlijk goed in je straatje. Voorop gesteld dat ik het best wel met Zijlvaart eens kan zijn, dat bleek ook uit mijn 1e reactie, voldoe je toch niet aan de wetgeving dat de aanhangwagen goed aan de fiets verbonden moet zijn. Hij is goed verbonden met de voorste aanhangwagen, maar dat is niet de eis van de wet. Waarom maak je de achterste aanhangwagen niet sleutelvast aan de voorste aanhangwagen? Dan maak je er één aanhangwagen van, met voor en achter een as.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Mooi voorbeeld van 'omdenken'... :like:

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Gast1234
Infopolitie Gast

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Gast1234 »

Mooi voorbeeld van 'omdenken'... :like:
Beter hier balletje opgooien dan op straat niet waar :lol:
Voorop gesteld dat ik het best wel met Zijlvaart eens kan zijn, dat bleek ook uit mijn 1e reactie, voldoe je toch niet aan de wetgeving dat de aanhangwagen goed aan de fiets verbonden moet zijn. Hij is goed verbonden met de voorste aanhangwagen, maar dat is niet de eis van de wet. Waarom maak je de achterste aanhangwagen niet sleutelvast aan de voorste aanhangwagen? Dan maak je er één aanhangwagen van, met voor en achter een as.
Hij is 'sleutelvast' ;) , er zit eenzelfde koppeling achter welke normaal aan de fiets zelfs zou zitten.. Dat is met een beugel die los te koppelen is, kan ik vervangen met een bout en vleugelmoer ( past niet in de lift anders als het niet los te koppelen zou zijn. Plus er zit dus tussen de karren een borging dmv dat riempje. Kar zou volgens fabrikant 40kg beladen mogen worden, als ik dit niet overschrijd en daar let ik op dan zou ik dan toch goed moeten zitten. De belading achter de fiets zou niet anders moeten zijn dan achter de voorste kar. Dit gaat niet op voor de voorste dissel welke daarom ipv alleen met bouten aan het frame van de voorste kar zit ook aan het frame is gelast. De voorste kar mag van de fabrikant 80kg lading vervoeren, echter was dit alleen als je hem als handkar gebruikt. Achter de fiets geld dezelfde 40kg belasting. De geveerde dissel tussen de karren is niet extra belast, hij bied wel verbeterde hanteerbaarheid en als direct veiligheidsvoordeel vangt het ook vibraties op *angelface*

Het maken van een enkele, grotere bak levert hetzelfde probleem op -> de lift. Een bakfiets kan om dezelfde reden niet. Beneden neerzetten is gegarandeerd schade, jammer genoeg geleerd uit ervaring met alle fietsen die we daar hebben gestald ook nee voornamelijk die van de kinderen dus een bakfiets is dan ook niet veilig. Plus dat ik door de geveerde koppeling van de achterste bak bijna op de plaats kan keren, een vaste verbinding zonder geleding van de delen levert een veel langere wielbasis en dus draaicirkel.

Maar volgens mij bedoel je dus die bout en vleugelmoer om de karren te koppelen ipv. de beugel? Dat kan ik natuurlijk altijd doen ook al denk ik dus dat ik ook de voorste kar beter van nog een borging kan voorzien dmv een riempje om de zadelpen.

Ben ook op zoek naar losse reflectors die ik op de buis of op de bak zelf kan bevestigen, maar ik kan niet meer precies vinden wat de eisen waren? Aan de zijkanten een enkele rode reflector ( in het wiel is dus prima? ) en aan de voorkant en achterkant links en rechts ook een enkele rode reflector? Of maakt de kleur niet uit? Las ergens dat je eigenlijk maar een enkele reflector zou mogen hebben ( want < 1m ) want met 2 reflectors en iemand die een foutje maakt met zijn diepte perceptie kan ik ook een groter voertuig lijken dat veel verder weg zou zijn, kan iemand mij uitleggen hoe dit dan zit?

Sorry voor de vele aanvullende vragen, als ik toch bezig ben dan doen we het in een keer goed, ik weet zeker dat je reflectors voor de zijkanten moet hebben en een van mijn karren kwam dus zonder beter om alles maar meteen goed te doen dan.
Gebruikersavatar
Gast1234
Infopolitie Gast

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Gast1234 »

Vandaag met mijn zoontje rondje om / door Alkmaar gedaan, was super!

Nog steeds benieuwd welke reflectors ik zou moeten hebben voor als ik toch eens wat later zou rijden nog, of dat ik beter gewoon zo'n fiets achterlicht op baterijen ofzo op de achterste kar zou moeten doen.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Maximale lengte fietskar, of meerdere fietskarren aan elkaar

Ongelezen bericht door Skipperje »

Lees even de regeling voertuigen vanaf artikel 5.16.51 en verder.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten