KCT Sportschiet wapenverlof aanvragen/e-screener stop

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
nldutchy
Infopolitie Gast

KCT Sportschiet wapenverlof aanvragen/e-screener stop

Ongelezen bericht door nldutchy »

Geachte allen,

Tijdens de corona-jaren heb ik de precisiesport ontdekt: de schietsport en de boogschietsport. Met 55 schietbeurten in het afgelopen jaar was het dan eindelijk zover: ik mocht mijn eerste verlofaanvraag doen. Helaas kreeg ik 's maandags een telefoontje van KCT dat ik dinsdag niet hoefde te komen; de minister had die vrijdag een stop op de e-screener gezet. En aangezien in de wet opgenomen is dat een succesvol e-screener resultaat verplicht is voor een verlofaanvraag... Jammer maar helaas...
Overigens werd ik keurig bijgepraat door de heer van KCT en hij nam alle tijd om mijn vragen daarover te beantwoorden. Zeer netjes!

Nu heb ik diverse investeringen gedaan, waaronder aanbetaling voor de door mij beoogd .22lr wapen. De vuurwapenhandelaar had alle begrip voor de situatie, maar gaf wel aan dat hij in de knel zit; het wapen kan immers wel verkocht worden aan bestaande verlofhouders. En daarbij; de KNSA weet niet wanneer de aanvragen weer kunnen hervatten. Zij geven begin 2023 als indicatie voor aanpassing van de wWM. Nu heb ik een aantal vragen, wellicht kunt u mij verder helpen.

- Mijn doel is om uiteindelijk deel te nemen aan EPP/semi-dynamische schietsport. Hiervoor dien ik uiteindelijk in het bezit te zijn van een 9mm vuistvuurwapen. Hiervoor is één verlofjaar vereist. Hetgeen nu opgeschort wordt door de verlofstop. Ben ik correct in mijn aanname dat ik hierdoor aanzienlijke vertraging oploop in dit proces? Of is hier nog een regeling voor mogelijk? Het alternatief is om de .22lr te laten vervallen en direct voor één 9mm vuistvuur te gaan na twee jaar lidmaatschap, maar welke gevolgen zijn hieraan verbonden?

- De afspraak voor een intakegesprek bij KCT stond ruim voor het besluit van onze minister. In mijn ogen is dit dan een lopende aanvraag, deze mochten nog wel behandeld worden. Volgens KCT is de afspraak pas lopend wanneer het intakegesprek heeft plaatsgevonden. Weet u of dit ergens vastgesteld is?

- Is er een mogelijkheid om het door mij beoogde vuurwapen aan te laten schaffen door de schietvereniging, maar waartoe ik enkel toegang heb? (En vanzelfsprekend dat alles op de vereniging achter slot en grendel blijft?). Of wordt dit gezien als het omzeilen van een verlofverplichting en daardoor onwenselijk/verboden? (wat natuurlijk ook goed te begrijpen is...).

Ik heb begrip voor het feit dat de KNSA en jachtvereniging gepleit heeft voor het afschaffen van de E-screener waar zij van mening zijn dat deze foutief is. Echter vind ik het bijzonder storend dat zij in dit proces niet een alternatief hebben verankerd. Zoals u mogelijk kunt begrijpen beoefen ik mijn sport met veel passie en enthausiastme en wil ik graag doorgroeien binnen de sport. Hiermee loop ik aanzienlijke vertraging op. Hopelijk kunt u met mij meedenken of er nog een alternatief mogelijk is.

Hartelijk dank alvast!
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1895
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: KCT Sportschiet wapenverlof aanvragen/e-screener stop

Ongelezen bericht door maestro »

Omdat je reeds een afspraak heb gepland voordat de stop werd afgekondigd heb je mogelijk een punt dat de aanvraag wel in behandeling moet worden genomen omdat je afhankelijk was van een tijdstip waarop KTC een intake-gesprek met je kon voeren. Kern punt zal waarschiinjnlijk zal zijn of je reeds een aanvraag formulier of iets dergelijks hebt ingediend of alleen een afspraak hebt gemaakt voor een aanvraag. In het eerste geval maak je goede kans.

Ik zou ze verzoeken een voor beroep vatbare beslisisng te nemen en daar tegen in bezwaar te gaan. Kost niets en is redelijk snel. Komt het tot beroep dan moet je griffierecht betalen en het kan dat een hele tijd duren, ongeveer een jaar of langer. Dan is heeft de mInster haar zaakjes vast alweer op orde, dus daar zou ik geen geld aan verspillen, tenzij uit princiepe.

De andere vragen kun je wellicht beter aan de KNSA stellen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Daan_RR
Lid
Lid
Berichten: 56
Lid sinds: 17 jan 2008, 09:40
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contact:

Re: KCT Sportschiet wapenverlof aanvragen/e-screener stop

Ongelezen bericht door Daan_RR »

nldutchy schreef: 03 aug 2022, 12:11
Het alternatief is om de .22lr te laten vervallen en direct voor één 9mm vuistvuur te gaan na twee jaar lidmaatschap, maar welke gevolgen zijn hieraan verbonden?
De gevolgen zijn dat je een jaar langer moet wachten en dat het eerste verlof jaar ook later in gaat. Omdat er op het eerste verlof maar 1 wapen bijgeschreven mag worden (eventueel met wisselset in .22lr) duurt het dus een jaar langer voordat je eventueel meerdere wapens bij mag schrijven. Alles schuift met een jaar op, dit heeft vooral gevolgen wanneer je zo snel mogelijk een fase 3 wapen bij zou willen schrijven.
nldutchy schreef: 03 aug 2022, 12:11 - Is er een mogelijkheid om het door mij beoogde vuurwapen aan te laten schaffen door de schietvereniging, maar waartoe ik enkel toegang heb? (En vanzelfsprekend dat alles op de vereniging achter slot en grendel blijft?). Of wordt dit gezien als het omzeilen van een verlofverplichting en daardoor onwenselijk/verboden? (wat natuurlijk ook goed te begrijpen is...).
Dit heet parkeren en dit is onwenselijk. Wat dat betreft is het misschien beter om tot een overeenkomst te komen met de handelaar om het wapen te reserveren tegen aanbetaling en de procedure mbt de wetswijziging af te wachten. Je kan dan uiteraard het wapen niet gebruiken maar je bent er wel van verzekerd dat wanneer het zo ver is, het door jou gekozen wapen voor je klaar ligt.
Laatst gewijzigd door Daan_RR op 04 aug 2022, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 367
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: KCT Sportschiet wapenverlof aanvragen/e-screener stop

Ongelezen bericht door racefiets »

Als je je aanvraag hebt ingedient en KCt wil geen besluit nemen dan kan je ook gewoon een ingebreke stelling sturen na afloop van de termijn waarin beslist moet worden.
De minister kan zeggen dat er niets in behandeling wordt genomen maar de termijnen van de AwB lopen gewoon door.
Met een beetje geluk kan je je eerste aanschaf betalen met de dwangsom die gaat lopen zolang er geen besluit genomen word.
Gebruikersavatar
nldutchy
Infopolitie Gast

Re: KCT Sportschiet wapenverlof aanvragen/e-screener stop

Ongelezen bericht door nldutchy »

Hartelijk dank voor uw antwoorden en het meedenken in deze casus!

Ik heb een terugbelerzoek bij KCT neergelegd en zal hier een schriftelijke beslissing aanvragen.
Een dwangsom via het AwB lijkt mij een mooi middel om mijn zaak enige prioriteit te geven.

Echter; ik heb nog geen lopende aanvraag. Er kan dus geen besluit genomen worden, want de aanvraag is nog niet in gang gezet. Om die reden denk ik niet dat KCT een schriftelijke beslissing zal afgeven. Daarbij begint het beslissingstermijn van het AwB pas te lopen wanneer het zaakje ingediend is lijkt mij. Dit kan dus niet omdat ik niet meer op intakegesprek mag komen bij het KCT.
Klopt mijn gedachte hierin? Of is de kennisgeving van mijn wens om het verlof aan te vragen al voldoende? In de brief van de minister staat het volgende:
Om te voorkomen dat er tussen de opschorting van de toepassing van de escreener en de invoering van het Wm32-formulier aanvragers zullen zijn die niet
aan het door de wet vereiste onderzoek onderworpen worden, heb ik de politie
geïnstrueerd om geen nieuwe aanvragen in behandeling te nemen tot de
eerstvolgende wijziging van de Rwm.
Ik weet dat ze in Apeldoorn verlofaanvragen schriftelijk behandelen. Is het een optie dat ik mijn hele pakket per post opstuur, dat dit een beslissing forceert? KCT heeft per mail aangegeven dat ik toch echt eerst op kantoor moet komen (Arnhem).
Overigens gaat exact hetzelfde op voor mijn vriendin. Wij zijn alle twee tegelijk met de schietsport begonnen en willen alle twee ons verlof indienen. Een dwangsom zou dan een leuke zijn :D
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 367
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: KCT Sportschiet wapenverlof aanvragen/e-screener stop

Ongelezen bericht door racefiets »

kijk even of je het email adres kan vinden en dien alle stukken alsnog digitaal in. Vanaf dat moment gaat de teller lopen. Leuk dat de minister iets besluit wat hij al ruim van te voren aan kon zien komen enkel moet hij het dan wel op een juiste manier regelen.
Gebruikersavatar
nldutchy
Infopolitie Gast

Re: KCT Sportschiet wapenverlof aanvragen/e-screener stop

Ongelezen bericht door nldutchy »

Helaas geen reactie van KCT mogen ontvangen op mijn terugbelverzoek. Echter begrepen van iemand die erg dichtbij de bron staat dat de regelgeving half september aangepast gaat worden. Hiermee kunnen nieuwe aanvragen weer behandeld worden.

De dwangsom regeling gaat op vanaf 8 weken. Als ik die nu op zou leggen zal ik er niet veel aan hebben, vanuitgaande dat half september die nieuwe regeling van kracht gaat. Daarbij kreeg ik het advies van onze voorzitter om niet het figuurlijke mes op de keel van het KCT te zetten, ik kan beter de positieve relatie met hen voortzetten. Ik ga wel een verzoek indienen of wij, gelet op het voorgaande, nu alvast het papierwerk mogen indienen zodat wij bovenop de stapel komen te liggen.

Ik dank u allen voor het meedenken! Gelukkig een oplossing in zicht, al heeft onze ambitie binnen de schietsport wel iets vertraging opgelopen.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8427
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: KCT Sportschiet wapenverlof aanvragen/e-screener stop

Ongelezen bericht door MotoRon »

Succes met de nieuwe hobby
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten