Lastig gevallen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Teneinderaad30 TS
Infopolitie Gast

Lastig gevallen

Ongelezen bericht door Teneinderaad30 »

Mijn vriendin en ik worden al lange tijd lastig gevallen door een groepje jongeren (allemaal net 20+)
Hier blijven we meldingen van maken maar steeds krijgen we terug te horen, van zowel de politie als de jongeren zelf dat ze niks strafbaars doen, dus er kan niks tegen gedaan worden. Ons word geadviseerd ze deingend te verzoeken ermee te kappen en ons met rust te laten, waarop we telkens antwoorden terugkrijgen binnen de trant "dat bepalen we zelf wel" of "dat weten we nog zo niet"
Dit brengt ons veel pijn, angst en verdriet, en we zijn ten einde raad.
Wat is hier tegen te doen? IS hier iets tegen te doen? En hoe laten we dit ophouden?
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Re: Lastig gevallen

Ongelezen bericht door Carolien »

Je hebt politie al ingeschakeld. Waar bestaat het lastigvallen exact uit?
Je hebt al aangegeven dat ze op moeten houden. Is het een optie om ze te negeren? Dan is de lol er wellicht snel af. En weet je ook waarom ze jullie lastigvallen?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Inderdaad is voor beantwoording van de vraag waar dat lastig vallen nu precies uit bestaat, van belang.
Stay safe out there.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het bestaat voornamelijk uit allerlei mensen aanzetten tot ons prive bellen. Daarbij worden we constant toegevoegd op allerlei dating apps en ook hiervan staan onze telefoons roodgloeiend van allerlei bellers en appers.
Tot daar valt het te negeren, en dit doen we dan ook. We zijn hierom nieuwe telefoonnunmers aan het overwegen. Dit, het vragen/verzoeken tot stoppen en het blokkeren van deze gasten werkt helaas averechts, en zet ze aan tot het op gelegenheid ons bij het huis of in de stad op te wachten. Niks geen sprake van toeval sinds ze 43km zuidelijker wonen, laat staan dat het hier nou helemaal dè place-to-be is. Ze komen echter niet de oprit op, dus opnieuw weer geen strafbaar fijt. De confrontatie blijven we vermijden omdat ze zich telkens wel in de meerderheid bevinden. Ik ben al een keer met associerenden om de tafel gegaan voor een normaal gesprek, wat in eerste instantie goed is geeindigd, maar waarvan een halve week later is gebleken dat het niet heeft geholpen.
De motivatie achter de pesterijen is "sensatie" en "voor de lol". Blijven negeren is ondertussen al twee maand bezig. Het moet toch echt een keer stoppen.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Ik zou dat mogelijk beschouwen als stalking, een strafbaar feit en in ieder geval een civielrechtelijke onrechtmatige daad.

Wat betreft de strafrechtelijke kant kan er een probleem zijn dat er een aantal vereisten zijn om van stalking (belaging) te kunnen spreken:

artikel 285b strafrecht

Wetstekst

1Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.

2Vervolging vindt niet plaats dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is begaan.
Het gaat dan om het vetgedrukte gedeelte waar ik een moeilijkheid zie.

Ten aanzien van een civielrechtelijke procedure kunnen er fikse dwangsommen opgelegd worden. Maar je moet wel bewijzen wie het gedaan heeft.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Gast schreef: 04 aug 2022, 13:24 Dit, het vragen/verzoeken tot stoppen en het blokkeren van deze gasten werkt helaas averechts, en zet ze aan tot het op gelegenheid ons bij het huis of in de stad op te wachten. Niks geen sprake van toeval sinds ze 43km zuidelijker wonen, laat staan dat het hier nou helemaal dè place-to-be is. Ze komen echter niet de oprit op, dus opnieuw weer geen strafbaar fijt. De confrontatie blijven we vermijden omdat ze zich telkens wel in de meerderheid bevinden.
Maar even wat dieper in te gaan op de casus om een beter beeld te krijgen om betere adviezen te kunnen geven.

Bovenstaande roept bij mij wat vragen op.
Het is een groep die dus daadwerkelijk rond de woning hangt.

Uit het verhaal openmakend heeft (een gedeelte van) de groep dus in de nabijheid gewoond en zijn verhuisd naar een gebied 43 kilometer verderop zoals ik het lees.
Ze komen speciaal naar jullie dorp/straat voor jullie, zo lees ik het althans.

Mijn eerste vraag is dan ook, aangezien bij dergelijke conflicten er vaak een (lange) geschiedenis aan vooraf gegaan is, waarom dit groepje het specifiek op jullie gemunt heeft ?

Er moeten de afgelopen weken/maanden/jaren bijna wel dingen gebeurt zijn zegt mijn gevoel.

Mocht dat zo zijn, dan is dat wel degelijk van belang in een mogelijke oplossing van het conflict.

Want het wachten op een strafbaar feit om aangifte te kunnen doen is m.i. in dit soort zaken niet de meest gewenste oplossing, omdat je daarmee het probleem hooguit tijdelijk bestrijdt.

Daarnaast richt een aangifte en eventueel strafrechtelijk onderzoek zich op het gepleegde vermeende strafbare feit.
Teneinderaad30 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Teneinderaad30 »

Het conflict is ooit begonnen bij de beste vriend van haar ex, die in een jaloerse bui hem bij haar weg heeft gepraat. Daaruit is ongeveer ontstaan wat er nu speelt. De ex in kwestie heeft in de begin stadia ingezien dat hij verkeerd bezig was en heeft het schip verlaten. De "beste vriend" waar hij ondertussen geen contact meer mee heeft, is echter door gegaan omdat hij het leuk is gaan vinden.
Later ben ik in beeld gekomen en voor ik het wist stond ik er middenin.
Wat betreft de woonplaatsen, is het net andersom. Ikzelf kom uit de zelfde plaats als wat we nu even dopen als "stalkers". Ik kende ze ook hiervoor al persoonlijk, maar had deze kant nog nooit van ze ervaren, en had ook geen idee dat dit speelde, tot een van de confrontaties, welliswaar niet bij haar huis, maar bij een mac donalds in haar woonplaats.
Wat betreft de totale duur van dit drama, voor en na mij, is ongeveer driekwart jaar. Ik hoop dat ik bij deze wat meer duidelijkheid heb gelevert
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Rai is me voor. Ik had bijna exact dezelfde vragen.

Hoe komen ze aan jullie telefoonnummers? Het zijn dus niet zomaar wat vervelende jongeren... blijkbaar is er een bepaalde connectie.

Ik zit ook in de richting van stalking te denken en ben dan ook meteen benieuwd waarom de politie u niet kan helpen?
Ik vermoed ook dat er veel meer speelt namelijk. Een groep jongeren die het "zomaar" voorzien heeft op 1 of 2 mensen voor de "lol"? Dan denk ik eerder aan belletje trekken en dat soort ongein. En dan ook niet maandenlang en 43 km verderop...

Ik ben ook wel heel benieuwd wat politie exact gedaan heeft in deze. Zijn ze bijvoorbeeld in gesprek gegaan met de groep?
Hulpgezoct
Nieuw lid
Roepnaam: johanne
Geslacht:
Leeftijd: 79

Ongelezen bericht door Hulpgezoct »

Wie geeft een telefoon nummer aan Jan en Alleman? U of uw vriendin? En waarom dan wel?
Gesloten