E-Bike kan 45 km/u maar dat ga ik niet.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
batterijlegger TS
Infopolitie Gast

E-Bike kan 45 km/u maar dat ga ik niet.

Ongelezen bericht door batterijlegger »

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen week een e-bike met een gashendel gekocht. Hij werkt fijn en ik rijd er dan ook graag op. Alleen heeft deze e-bike drie standen; stand 1 helpt je met acceleren en stopt hiermee zodra je trapt en tot de 25 km/h. De tweede stand helpt je constant tot 25 km/h te komen, zolang je blijft trappen. De gashendel doet helemaal niets in deze standen, oftewel, een normale elektrische fiets die je niet sneller laat gaan dan 25 km/h.

De derde stand zet alle trapondersteuning uit. Je kunt dan de gashendel gebruiken om gas te geven en 45 km/h gaan. Nou heb ik geen rijbewijs, geen WA-verzekering, heeft de fiets geen kenteken of spiegel, en draag ik geen helm. Ik gebruik deze stand dan ook nooit aangezien ik weet dat dit dus illegaal voor mij zou zijn.

Wat ik mij afvroeg is of het feit dat de fiets uberhaupt over de derde stand beschikt mij al een boete zou kunnen opleveren, laat staan dat ik in een ongeluk niet verzekerd ben omdat de fiets technisch gezien 45 km/h had kunnen gaan (ook al ging ik dat niet).

Alvast bedankt!
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: E-Bike kan 45 km/u maar dat ga ik niet.

Ongelezen bericht door Pim »

Een elektrische fiets met een gashendel is niet toegegaan. Ook niet als u deze in een bepaalde stand kunt uitzetten. Want dat mechanisme alleen al (een mechanisme dat de snelheid beperkt) is verboden.

Als deze fiets in een bepaalde stand 45 km/uur haalt moet het een speed pedelec zijn.

Dan is een speciale helm voor de bestuurder verplicht, en passagier ook maar die mag ook een bromfietshelm op.

Voorts bent u verplicht zich te houden aan de bijbehorende plaats op de weg. En dat is de rijbaan en niet het verplichte fietspad.

Ook al rijdt u altijd maar 25 km/u.

De aard van de fiets (speed pedelec) bepaalt dat en niet de door u gereden snelheid.

Ik snap overigens met uw uitleg niet het verschil tussen stand 1 en 2.
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En de fiets dient voorzien te zijn van een kentekenplaat en verzekering
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Even voor alle duidelijkheid:

Een gashendel is verboden op elektrische fietsen en snor- en bromfietsen, evenals een voorziening die de snelheid begrenst.

Dat de tweewieler* 45 km/u kán maakt het daardoor niet automatisch tot een speed pedelec. Dus doen alsof het een speed pedelec is (verzekeren, juiste helm op, op juiste plaats op de weg) helpt u niet.

Door de gashendel is het géén elektrische fiets en géén speedpedelec. Want die mogen beide alleen gebruikt worden middels trapondersteuning!

Ook het enkel in stand 1 of 2 gebruiken en u gedragen als een elektrische fiets (niet harder gaan dan 25 km/u etc) zal u niet helpen.

De tweewieler behoudt namelijk zijn verboden voorzieningen: begrenzer en gashendel.

Dus al zou u deze tweewieler* verzekeren en gebruiken als een elektrische fiets of als speed pedelec... De tweewieler heeft een gashendel en een begrenzer en dat maakt het een verboden tweewieler.

*(ik kies bewust voor het woord "tweewieler" omdat niet duidelijk is wat het volgens de wet wel is)

In theorie zou het voor de wet gezien KUNNEN worden als een 'gewone' (elektrische) BROMfiets, want die hebben wél een gashendel. Maar dan moet de tweewieler aan alle eisen van een elektrische bromfiets voldoen, én als zodanig gekeurd zijn door de RDW of een equivalent EU keurmerk hebben.

Ik denk dat u het beste met uw tweewieler* naar de RDW kunt om hen te vragen hoe uw tweewieler volgens Nederlandse wet gezien wordt.

Ben wel benieuwd naar het merk en type en waar u deze tweewieler gekocht heeft. En wat ze u erover verteld hebben m.b.t. legaal gebruik in Nederland.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Mijn advies is de schakelaar verwijderen. De bedrading duurzaam aansluiten zodat deze continue op stand 2 staat en ook niet meer gewijzigd kan worden. Dan ook nog even de gashandel verwijderen en u heeft een normale fiets met trapondersteuning.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten