Rijbewijs halen Nederland

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
jimmyb1978
Infopolitie Gast

Rijbewijs halen Nederland

Ongelezen bericht door jimmyb1978 »

Hola, mijn zoon wil graag zijn rijbewijs halen.
Hij is 16.
Hij heeft het theoretische gedeelte gehaald in Nederland voordat wij vertrokken naar Spanje.
Onze residentie aanvraag hier in Spanje zijn we nog mee bezig.

Persoonlijk gezien vinden we de lessen in Nederland beter.
Hier in Spanje is het alleen theorie en op een afgesloten parking slalommen om een paar pionnen om af te rijden.

Op het moment zijn we dus nog nergens ingeschreven, we zweven ergens tussenin tot onze residentie aanvraag goedgekeurd is.

We zijn uiteraard Nederlandse staatsburgers.

Dus is het mogelijk voor hem om zijn rijbewijs op een vertrouwde wijze in Nederland te behalen.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Rijbewijs halen Nederland

Ongelezen bericht door SWAT »

Dat zult u bij het CBR moeten navragen. Het zal denk ik lastig worden als hij formeel geëmigreerd is naar Spanje.
Het is echter niet iets waar de politie over gaat.
Stay safe out there.
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Ik denk het (nog) wel kan, zolang hij niet in Spanje ingeschreven staat en zolang hij een identiteitsbewijs heeft.

Zie hoofdstuk 2 en met name artikel 33:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/ ... _Artikel33
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door thijeleo »

Hier is waarschijnlijk art. 32 Reglement rijbewijzen van toepassing. In het kort: het kan volgens mij niet.

Wetstekst

Artikel 32 Reglement Rijbewijzen
  1. Onverminderd het tweede en derde lid dient de aanvrager, indien de aanvraag betrekking heeft op:
    1. de afgifte van een rijbewijs aan een aanvrager aan wie nog niet eerder een rijbewijs is afgegeven voor de rijbewijscategorie waarop de aanvraag betrekking heeft,
    2. de afgifte van een rijbewijs dat geldig is voor een categorie of categorieën waarvoor een eerder aan de aanvrager afgegeven rijbewijs in verband met een gevorderd onderzoek naar diens rijvaardigheid tot het besturen van motorrijtuigen ongeldig is verklaard,
    3. de afgifte van een rijbewijs dat geldig is voor een categorie of categorieën waarvoor een eerder aan de aanvrager afgegeven rijbewijs op het tijdstip waarop de in artikel 123b, eerste lid, van de wet bedoelde uitspraak onherroepelijk is geworden, geldig was, dan wel
    4. de afgifte van een rijbewijs dat geldig is voor een categorie of categorieën waarvoor een eerder aan de aanvrager afgegeven rijbewijs ongeldig is verklaard op grond van artikel 124, eerste lid, onderdeel a, b of c, van de wet,
    op het moment van de aanvraag in Nederland woonachtig te zijn en tevens hetzij in de onmiddellijk aan de aanvraag voorafgaande periode van één jaar ten minste 184 dagen in Nederland woonachtig te zijn geweest, hetzij gedurende een periode van ten minste zes maanden te zijn ingeschreven aan een in Nederland gevestigde universiteit, school voor middelbaar, voortgezet of hoger beroepsonderwijs of andere school voor middelbaar, voortgezet of hoger onderwijs.
  2. Indien het een aanvraag betreft als bedoeld in de artikelen 44 tot en met 48, dient de aanvrager in Nederland woonachtig te zijn.
  3. Indien de aanvrager van een rijbewijs op het tijdstip van de aanvraag in verband met zijn studie is ingeschreven aan een buiten Nederland gevestigde universiteit, school voor middelbaar, voortgezet of hoger beroepsonderwijs of een andere school voor middelbaar, voortgezet of hoger onderwijs en in dat kader verblijft in die andere staat, wordt hij geacht in Nederland woonachtig te zijn op voorwaarde dat hij tot de aanvang van zijn studie zijn gewone verblijfplaats in Nederland had.
Daarnaast zal het rijbewijs opgehaald moeten worden bij het gemeentehuis in Nederland. Welk gemeentehuis is dat als hij in Spanje staat ingeschreven?
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

@SWAT
@thijeleo
jimmyb1978 schreef: 02 jul 2022, 15:39 ....
Onze residentie aanvraag hier in Spanje zijn we nog mee bezig.

Op het moment zijn we dus nog nergens ingeschreven, we zweven ergens tussenin tot onze residentie aanvraag goedgekeurd is.
De vraag is of ze al zijn uitgeschreven in NL
Bij mijn weten gebeurt dat alleen door inschrijven elders. In elk geval binnen Nederland is dat zo.

Of dat bij emigreren ook zo is weet ik niet
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Bart12345
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bart12345 »

Bij emigatie doet de 'inschijving elders' er niet toe. Je kan als backpacker een hotel als vervolgadres opgeven. Dat is wat mij verteld werd toen ik emigreerde,
Gesloten