Politie en verkeer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:

Re: Politie en verkeer

Ongelezen bericht door Yizu »

Zoals ik reeds eerder heb geschreven heb ik er geen problemen mee als de politieauto dubbel staat als zij eten ophalen/afhalen. Het was maar een voorbeeld. Overigens als je een half uur moet rennen om bij de auto te komen, die 5 straten verderop staat, zou ik toch wat aan mijn conditie gaan doen.

Wat ik er frappant vind is dat hier op het forum elke keer op keer naar de wet wordt gewezen maar als het henzelf betreft worden er allerlei redenen benoemd om zich niet aan de wet te houden. De wet is geschreven zoals hij is. Er zijn inderdaad 1.000.000.000 redenen te verzinnen om hier, om moverende redenen, van af te wijken maar schiet niet gelijk is de stress als het wordt benoemd dat het gebeurd. Ik denk dat je altijd in gesprek moet blijven met een ieder en niet gelijk van je afbijten. Leg degene uit waarom je iets doet (echter alleen als het kan en degene je normaal aanspreekt) dan kweek je begrip en ik denk hopelijk ook respect. Ga je direct in de verdediging en met je bevoegdheden strooien (legitiem of niet) dan ga je degene nooit voor je winnen. Nu kan je zeggen pleu.... lekker op, jouw mening ook goed. Zelfs denk ik dat jullie ons ook 'nodig' hebben, jullie kunnen het nm. niet allemaal alleen.

@alex52889 Ik heb het duidelijk niet over dat ik een politieauto op de stoep als ik langs rij. Als zij naar dezelfde patatzaak gaan waar toevallig ook naartoe en ik dezelfde tijd binnen komen lopen bestellen en na hun bestelling in ontvangst hebben genomen weer weg gaan hebben net als ik het eten opgehaald. Nogmaals voor mij is het helemaal geen probleem als de auto verkeerd staat. Ik heb en zal er nooit een agent op aanspreken.

Mij hoeft niemand niet te overtuigen dat de politie belangrijk werk doet. In mijn eigen werk heb ik ook veelvuldig contact met de politie Rotterdam om criminaliteit tegen te gaan in het vastgoed in de stad. Paar jaar geleden ook een zedenmisdrijf verijdeld wat in een huis naast mij op de galerij plaatsvond door politie direct in te lichten. Dashcam beelden afgeven van een mishandeling die toevallig voor mijn neus plaatsvond. Ik weet dat het politiewerk belangrijk is.

Ben ik het altijd mee eens hoe ze dat doen? Nee, maar dat is mijn probleem want ik kan het toch niet veranderen. Vind ik het altijd leuk als ik met hen in aanraking kom? Nee, maar dat is wederom mijn probleem. Maar ik weiger om mijn gezicht te gaan bleken of een andere auto te kopen (omdat een gewaardeerd lid aangaf dat ik een te grote auto rij) dan maar steeds staande gehouden worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet kritisch mag zijn. Denk dat zonder een kritische blik niemand vooruit komt.

Ik ben gelukkig geen politieagent (zou ook niets voor mij zijn) maar heb wel respect voor de mensen in blauw. Althans alleen voor degene die ook respect voor mij hebben!
Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 41

Ongelezen bericht door Mir81 »

Politiemensen zijn mensen. Niet onfeilbaar, geen heilige boontjes. Afspiegeling van de maatschappij, met ook alle rotte bijvangst. Ze gaan de mist in. En dat varieert van dubbel parkeren voor een patatje tot aan grotere misdrijven. En dat mag benoemd worden.

Er wordt alleen altijd gesproken over 'de politie'. De gehele organisatie. En dat ben ook ik. En alle collega's om mij heen die zich wèl weten te gedragen. Wij mogen mensen, bevolkingsgroepen etc. niet over één kam scheren, zoals bijvoorbeeld de discussie is rondom etnisch profileren. Het zou prettig zijn als het andersom dan ook niet gebeurt, ook al zijn we van één en dezelfde organisatie. Het is niet 'de politie' die een hufter is in het verkeer. Het is niet 'de politie' die racistisch is. Er zijn politiemensen die zo zijn. Helaas. Maar reken daar de rest niet op af. In gesprek blijven is prima. Continu verantwoording moeten afleggen is echter een heel ander verhaal. En daar lijkt het steeds meer heen te gaan.
Carolien
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Carolien »

Een auto die 5 straten verderop staat waarvoor je een halfuur moet rennen is uiteraard niet letterlijk bedoeld, ik dacht dat je dat wel zou snappen. Heeft niks met conditie te maken maar je snapt ook wel dat het tijd kost om naar een auto te lopen die ver weg staat. Elke seconde telt. En ja, zodra de melding reanimatie valt zet ik het op een rennen naar de auto, ook als hij dichtbij staat. Met mijn conditie is niks mis, ik beoefen diverse sporten meerdere keren per week.

En ik hoef niemand voor me te winnen. Ik leg dingen gewoon uit. Het is de toon die de muziek maakt en het wordt 9 van de 10 x nooit normaal aan ons gevraagd.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Yizu schreef: 24 jun 2022, 19:23 Wat ik er frappant vind is dat hier op het forum elke keer op keer naar de wet wordt gewezen maar als het henzelf betreft worden er allerlei redenen benoemd om zich niet aan de wet te houden.

Yizu, dit benader je verkeerd. De belangrijkste reden dat ik me in deze niet aan deze wet wil houden is omdat de burger daar geen baat bij heeft. Het heeft niets met mijn 'arrogantie' van 'ik ben een agent' te maken, ik doe dit puur om burgers niet teleur te stellen. Wat zou het mij moeten jeuken als ik 45 minuten onderweg ben naar een inbraak of een reanimatie, de kans dat het mijn familie betreft is minder dan 0,00000000001%. Who cares, laat ze maar kapot gaan, goed voor de huizenprijzen... Nee, natuurlijk niet!. Voor die betrokkenen is het wel interessant en in hun belang kies ik er voor om de wet te overtreden..al mag ik er met max 140 km/h naartoe rijden, al is 't midden in de nacht op een lege snelweg... Is ook niet uit te leggen en ook die regel overtreed ik; weer een wetsovertreding die ik pleeg ten behoeve van een voor mij onbekende burger..en toch doe ik het onder het motto 'het zal jouw kind maar zijn'. Dat is toch wel een motivatiepuntje en een andere (arrogantere) insteek heb ik in deze niet..

Vind ik een heel belangrijk verschil tov 'arrogantie van de macht' waar jij op hint, maar ik geef 't onmiddellijk toe; ook dat bestaat..

Maar misschien heb je wel gelijk; waarom maak ik me überhaupt nog druk om voor mij totaal onbekende personen.. Misschien moet ik ook dit stukje 'medelijden' laten varen en me 100% aan de wet gaan houden.. In ieder geval veiliger voor mijzelf.. Tja, zeg 't maar.. Wat zou jij willen als jij de benadeelde zou zijn? Had je liever dat ik m'n uiterste best deed ('als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan') of had je liever dat ik me aan alle regels hield? Maak jij die keuze eens, wat vind jij wel en niet acceptabel in deze?

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Het is natuurlijk wel zo dat de politie mensen aanspreekt op hun verkeersgedrag en dan voelt het onrechtvaardig dat de politie dingen "mag" die anderen niet mogen. Zeker als je net voor hetzelfde een bekeuring hebt gehad. Maar zoals gezged, je kunt niet weten waarom er wordt foutgeparkeerd e.d. En zoals de noodzaak om direct beschikbaar te zijn kan dat heel goede redenen hebben.

Doet me denken aan dit: https://www.youtube.com/watch?v=BGfR_xta51A

Niet iedereen denkt gelukkig zoals deze traffic warden. Vraag me af hoe het uiteindelijk afgelopen is. Debnk dat zijn baas de nodige boze emails en telefoontjes heeft gehad.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ik kan 't je nog sterker vertellen; ik heb een keer (lang geleden) gezien dat een ambulance voorzien was van een wielklem.. :shock:
Iets met 'kop' en 'kogel'..

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Deze kennen we ook (waarschijnlijk) allemaal wel:
foutparkeren.jpg
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Uit de Belgische tv-serie, meen ik..
Ik houd wel van Belgische humor..

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:

Ongelezen bericht door Yizu »

Mir81 schreef: 24 jun 2022, 20:23 Politiemensen zijn mensen. Niet onfeilbaar, geen heilige boontjes. Afspiegeling van de maatschappij, met ook alle rotte bijvangst. Ze gaan de mist in. En dat varieert van dubbel parkeren voor een patatje tot aan grotere misdrijven. En dat mag benoemd worden.

Er wordt alleen altijd gesproken over 'de politie'. De gehele organisatie. En dat ben ook ik. En alle collega's om mij heen die zich wèl weten te gedragen. Wij mogen mensen, bevolkingsgroepen etc. niet over één kam scheren, zoals bijvoorbeeld de discussie is rondom etnisch profileren. Het zou prettig zijn als het andersom dan ook niet gebeurt, ook al zijn we van één en dezelfde organisatie. Het is niet 'de politie' die een hufter is in het verkeer. Het is niet 'de politie' die racistisch is. Er zijn politiemensen die zo zijn. Helaas. Maar reken daar de rest niet op af. In gesprek blijven is prima. Continu verantwoording moeten afleggen is echter een heel ander verhaal. En daar lijkt het steeds meer heen te gaan.
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Ben het ook eens dat er door beide partijen getracht dient te worden niet te generaliseren.

@zijlaart67, ik hint helemaal niet op arrogantie. Althans, dat is niet mijn bedoeling. Wat ik bedoel is geef gewoon toe dat je (zoals jij doet met een voor jou goede reden) bewust verkeerd gaat parkeren (in dit voorbeeld) en ga niet 100.000 redenen bedenken wat er kan gebeuren als je 100mtr geparkeerd staat. Klopt helemaal dan ben je 15sec later op locatie. Begrijp me niet verkeerd elke seconde kan belangrijk zijn maar als je zit te poepen komt je ook later op dezelfde locatie. Of doe je dat ook naast je auto want stel dat...

Ik snap jouw beweegredenen helemaal en juich deze ook toe!
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Begrijp me niet verkeerd elke seconde kan belangrijk zijn maar als je zit te poepen komt je ook later op dezelfde locatie. Of doe je dat ook naast je auto want stel dat...
Wat is dit voor een onzinnige suggestie.
Je doet wat doet waar het kan, en je parkeert je dienstauto zo dichtbij mogelijk.
Een sanitaire stop, een boodschap, of wat ook.

Ik poep niet in, achter of naast de auto.
Ik frituur er ook niet in.
Ik eet mijn avondeten ook gewoon op bureau aan een kantinetafel en niet in de auto.

Wordt tijd voor een :slotje:
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door thijeleo »