Ik begrijp de vraag van TS eerlijk gezegd
niet en vind de reacties
niet aangebrand
Stijl, er is een melding van een ongeluk met letsel worden er al meteen een ambu en politie op af gestuurd, terwijl de meldkamer nog aan het doorvragen is, terwijl de meldkamer vragen stelt blijkt dat het slachtoffer alleen een enkel verstuikt heeft ,dan schaalt de meldkamer de melding af en zal de politie (en ambu) zonder sirenes en zwaailicht doorrijden, maar mogelijk nog wel door rood.
Stijl bij u in huis is een inbraak gepleegd en de daders zijn er nog, wilt u dan dat de politie gaat komen met zwaailichten en sirenes waardoor de inbrekers weten dat ze komen en dus zullen vluchten wat de pakkans kleiner maakt, of wilt u dat ze er zo snel mogelijk zijn zonder sirenes en zwaailichten maar met gebruik van de vrijstellingen zodat de inbrekers van niks weten en de politie ze kan pakken?
Doe mij maar dat laatste.
Ook kan ik een voorbeeld erbij halen,link plaats ik, naar een rechterlijke uitspraak waarbij een brandweerwagen mét zwaailichten en sirene door rood reed, bestuurder van een andere auto niet (op tijd) de brandweerwagen zag en toch is de brandweerman (chauffeur) veroordeeld voor artikel 6 van het wvw en heeft hier 100 uur taakstraf voor gekregen én een ontzegging van het rijbewijs voor 6 maanden voorwaardelijk. Dus ook politie,brandweer en ambulance met sirenes zijn niet onschendbaar.
Samenvatting
Een 31-jarige brandweerman is veroordeeld tot een taakstraf van 100 uur voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval met zijn brandweerauto tijdens een uitruk in Deventer. De brandweerauto reed met zwaailicht en sirene aan, door rood licht op een kruising bij de oprit naar de A1. Daar botste hij op een personenauto die de kruising opreed. De inzittende overleed aan haar verwondingen.
De rechtbank oordeelt dat de brandweerman door het rode licht mocht rijden, maar daar veel te hard reed. Hij ging 94 kilometer per uur, waar hij volgens de richtlijnen maar met een snelheid van 20 kilometer per uur door het rode licht had mogen rijden. Dit is aanmerkelijk onvoorzichtig rijgedrag.
Volledige uitspraak
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE
494