Boete bij staande houding

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Gast
Infopolitie Gast

Re: Boete bij staande houding

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt voor alle informatie en toelichting. Ik heb weer wat geleerd.
Ik ga een bezwaarschrift schrijven op grond van artikel 5 van de WAHV.
De bestuurder is staande gehouden en dus bekend. De boete had daarom naar de bestuurder gestuurd moeten worden en niet naar mij als kentekenhouder.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door Skipperje »

zijlvaart67 schreef: 18 jun 2022, 09:29
Ach, er is ook jurisprudentie die zegt dat als je een onbeheerd voertuig staat te bekeuren en er zich iemand bij je meldt die zegt als bestuurder te zijn opgetreden dat de bekeuring dan op naam van deze persoon moet worden opgemaakt.

Als 't even kan moet je daarvan even wat jurisprudentie neerkwakken want, voorzover ik weet, worden juist al deze mensen vrijgesproken als ze later in bezwaar gaan...
Deze? KLIK

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Thanks Piet, maar mi spelen hier andere overwegingen:

Het hof kan dan ook niet vaststellen dat er geen reële mogelijkheid was tot staandehouding van de bestuurder. De sanctie is daarom ten onrechte aan de betrokkene als kentekenhouder opgelegd. Dit brengt mee dat de inleidende beschikking niet in stand kan blijven.

Mi is dit een net iets andere casus dan degene die Pim beschrijft..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Eerder een uitspraak als deze: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:4935

Het gaat dan om r.o. 10.

In het geval van Pim zal moet worden vastgesteld dat iemand daadwerkelijk de bestuurder is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Maestro, thanks. Nu komt het wel heel dichtbij bij wat ik zoek. :like:

Punt 9 is zoals ik de wetstoepassing ken:
9. De advocaat-generaal heeft ter zitting aangevoerd dat de verbalisant niet heeft waargenomen wie het voertuig ter plaatse heeft geparkeerd. Volgens de advocaat-generaal was de bekeuring al uitgeschreven op het moment dat er contact was tussen verbalisant en betrokkene. Instructie van de verbalisant is dat als na het uitschrijven van de bekeuring de bestuurder bij het voertuig arriveert, de bekeuring op kenteken wordt gehandhaafd en niet alsnog de (vermeende) bestuurder wordt bekeurd, omdat niet zeker is dat die persoon de gedraging heeft verricht. Artikel 5 WAHV strekt, aldus de advocaat-generaal, niet zover dat van de verbalisant gevergd kan worden dat hij onderzoekt of de persoon die zich bij het voertuig meldt ook daadwerkelijk degene is die als bestuurder het voertuig daar heeft neergezet.
Je weet niet wie de overtreding heeft gepleegd dus je schrijft gewoon op kenteken. Al komt er iemand aangewandeld 'he, dat heb ik gedaan', ik zal nooit op de persoon gaan bekeuren omdat ik niet iemand puur op z'n eigen verklaring veroordeel tot een boete. Een 'soort van bruggetje' naar de basisbeginselen van ons strafrecht, zeg maar.. Dan doen we in Nederland gewoon niet.. :P

10. Artikel 5 WAHV regelt aan wie de sanctie moet worden opgelegd, nadat een gedraging is geconstateerd met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven. Ten tijde van de constatering van de gedraging was de bestuurder niet in het voertuig aanwezig. Dat in dit geval de sanctie al was opgelegd voordat er contact was tussen de verbalisant en de betrokkene kan op grond van de stukken alsmede het verhandelde ter zitting niet worden vastgesteld. Gelet op hetgeen de betrokkene -onbetwist- naar voren heeft gebracht houdt het hof het ervoor dat de verbalisant zelf het vermoeden kreeg dat de betrokkene de bestuurder was geweest van het voertuig en haar met de geconstateerde gedraging heeft geconfronteerd. In een dergelijke situatie mag van een verbalisant worden verlangd dat hij tot staandehouding overgaat teneinde -na het geven van de cautie- aan de staandegehouden persoon te vragen of deze ook daadwerkelijk de gedraging heeft verricht. Indien dit niet leidt tot de vaststelling dat de staandegehouden persoon de gedraging heeft verricht kan de sanctie worden opgelegd aan de kentekenhouder van het voertuig waarmee de gedraging is verricht.

Dit is voor mij een juridische schok; 'vragen bij staandehouding of de persoon de gedraging heeft verricht'...
WTF... Mijn hele vertrouwen in de rechtsstaat stort als een kaartenhuis in elkaar.. Ik vraag of iemand de overtreding heeft gepleegd en bij een bekentenis word je veroordeeld tot een sanctie.. :shock:

Wat zich exact afspeelt tussen het fotograferen van de bestuurster (met een scanauto? Door de boa zelf?) en naderhand (nadat zij uit de winkel terugkomt) wordt verder niet gerelateerd..en dat wordt uiteindelijk niet gewaardeerd door de rechter.. Er staat ook 'kennelijk heeft de handhaver zelf het vermoeden gekregen dat de betrokkene de bestuurder was'... Ja WTF, je bent niet met opsporing bezig, je bent bezig met verkeershandhaving..

En eerlijk is eerlijk; ik heb moeite met deze uitspraak van het Hof.. Want wat nou als de auto stilstond op het moment dat de boa de foto maakte? Is zij dan de betrokkene die bekeurd moet worden of kom je er in een verweerschrift onderuit door te beweren dat je na het parkeren van plaats gewisseld bent onder het mom van 'ik zou verder rijden, niet hij.'

Als ik zie dat iemand rijdend de auto daar parkeert, dan ben je de overtreder en is 't klaar. Zie ik een auto stilstaan met iemand achter het stuur dan is het voor mij nog steeds een kwestie van 'veroordelen op de verklaring' en daar heb ik wat tegen.. Of denk ik nu te moeilijk? Ik krijg ook geen last van 'vermoedens van een mogelijke bestuurder' bij een parkeerbon, misschien is dat het... :P

Of papa parkeert de auto verkeerd, dochter wil er 3 dagen later mee wegrijden en op dat moment komt een handhaver de straat inrijden en bekeurt haar. Dat kan toch niet, je kan mensen toch niet sanctioneren puur op hun eigen verklaring, Mulder of niet..

Je zal maar de ijssalon binnenlopen en je kind van 7 kruipt achter het stuur terwijl je even niet oplet; kan je niet eens een bekeuring krijgen.. :P

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 49

Ongelezen bericht door rai »

@zijlvaart67 dat is dus ook een beetje de reden wat mij dus een beetje tegenstaat in deze wetgeving.

Dat is het zelfde verhaal hier als met TS.
Er even vanuit gaande dat de overtreding gewoon begaan is en de boete op zich dus terecht.

Maar het feit dat je als kentekenhouder de boete alsnog thuis krijgt, terwijl (mogelijk) de identiteit van de veroorzaker bekend is, maar om wat voor reden dan ook dan maar verhaalt wordt op de kentekenhouder.

Dat zou voor mij ook al een reden zijn om in bezwaar te gaan om te achterhalen waarom ik het als kentekenhouder gekregen heb.
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 34

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Klein beetje offtopic, maar deze discussie doet mij denken aan deze manier van bezwaar maken ;)

https://twitter.com/channel4/status/966662384805752833
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door Hilde »

Hahaha, hilarisch!
En zeker eentje om eens te proberen 🤣
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Plaats reactie