170 euro boete voor vacuum gaatje in tankdop scooter

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Ronald74!
Infopolitie Gast

170 euro boete voor vacuum gaatje in tankdop scooter

Ongelezen bericht door Ronald74! »

Mij zoon is vandaag voor 170 bekeurd voor een klein gaatje dat ik in zijn tankdop heb geboord. Dit gaatje heb ik er in geboord omdat de benzinetank anders vacuum trekt. Ik kan mij niet anders beter herinneren dat in de tijd dat ik zelf nog veel brommer reed, de brommers uit de fabriek al geleverd werden met een gaatje in de tankdop. Het gaat om een gaatje zo dun als een potloodpunt. De vraag is; is het hebben van een vacuum gaatje in de tankdop van een scooter tegenwoordig strafbaar? Een vacuum slang aan de tank is in feite toch ook een gaatje maar dan met een slangetje er aan dat open in de lucht bungelt?
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: 170 euro boete voor vacuum gaatje in tankdop scooter

Ongelezen bericht door Pim »

Ik kan me er niets bij voorstellen.
Als het al zo is dat dit strafbaar is denk ik dat 99% van de agenten dat niet weet.
De gemiddelde kennis van dat soort feiten is maar beperkt bekend bij agenten.
De meesten kennen alleen de gangbare zaken.

Ik zou even afwachten tot de boete in de bus valt en hier even plaatsen wat de feitcode is.

In de tussentijd zou ik nog eens met uw zoon gaan praten of het niet om iets anders gaat. Ik denk dan aan snelheid of iets anders.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Ronald74!
Infopolitie Gast

Bedankt voor de reactie. Ik wacht de boete even af. De scooter hebben we onlangs gekocht en is volledig standaard . Ik rij er af en toe zelf op en we hebben hem samen helemaal gepimpt, maar niks illegaals op opgevoerds.

Mijn zoon ging met glans door de papieren controle en de rollerbank controle heen. Het ging mis bij de controles van de heren van de RDW die ook aanwezig waren. De bekeuring die ook gegeven werd was 170 euro voor speling op de voorvork. Dat heb ik vanmiddag nog gecheckt en inderdaad, er was een beetje speling. Even het balhoofd aangedraaid en opgelost. Een waarschuwing had misschien ook op zn plaats geweest hiervoor.

Ik ben heel benieuwd wat een bezwaar op de boete voor de tankdop gaat opleveren. Ik zal de feitcode hier melden zodra dit bekend is
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Kijk. De RDW zijn de keurmeesters van motorvoertuigen. Die kennen bij uitstek alle details. En dan zou het zomaar kunnen kloppen.

Over uw andere opmerking dat uw scooter standaard is omdat u er zelf op rijdt (en niets merkt) kan ik zeggen: de begrenzers werken tegenwoordig elektronisch met afstandsbediening. Na starten het sta draadloze knopje indrukken en hij rijdt harder. Motor afzetten en weer starten en hij rijdt weer begrenst. Zonder afstandsbediening zult ú er niks van merken.

Ik zeg daarmee dus niet dat de scooter is opgevoerd maar wel dat uw controle zou falen als dat is door er af en toe op te rijden en te zien hoe hard hij rijdt.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 49

Ongelezen bericht door rai »

Het enige wat ik bij deze casus zou kunnen bedenken zijn de feitcode N090b/c/d.

Deze feitcodes zijn gebaseerd op artikel 5.6.9 Rv en kloppen ook met het bedrag van 170 euro.

Alleen wordt het dan verder gissen welke ze gebruikt zouden hebben, geen idee dat is afwachten tot de beschikking binnen is.
Ronald74!
Infopolitie Gast

En weer bedankt.

Ik ken de technieken van begrenzers en alle foefjes om op te voeren redelijk goed. Laat ik het zo zeggen, we hebben de scooter na aankoop volledig gestript en veel nieuwe mooie dingen er op gezet. Mijn zoon heeft nog nul ervaring met sleutelen en kijkt een beetje over mijn schouder mee.

Maar ik begrijp natuurlijk uw opmerkingen wel. Het kan natuurlijk zomaar anders zijn.

Nog een vraag ; komt de boete dan van het RDW?
Ronald74!
Infopolitie Gast

Bedankt, ik heb de artikelen opgezocht en dit komt denk ik in de buurt van wat er speelt.

Op zich nog wel arbitrair, maar dat zullen we dan gaan zien als ik bezwaar ga maken.

Ik kan helaas geen foto posten van de tankdop maar laat ik het zo zeggen: een erg duur gaatje is het wel
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 34

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Ronald74! schreef: 17 jun 2022, 22:38Nog een vraag ; komt de boete dan van het RDW?
Nee, het RDW kan maar een beperkt aantal feiten beboeten (APK en verzekering middels registercontroles). De boete zal door de politie opgelegd zijn en via het CJIB binnen komen.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.
alex52889
Toplid
Toplid
Roepnaam: Alex
Geslacht:
Leeftijd: 22

Ongelezen bericht door alex52889 »

Ik ben ook erg benieuwd naar dit geval.
Op mijn quad heb ik in de dop ook een gaatje met een slang erin zitten, en inderdaad zodat de tank zich niet vacuüm trekt. Wanneer de boete ALLEEN is voor het gaatje, denk ik dat bezwaar nog misschien zou kunnen lonen (afhankelijk van de boete zelf (=feitcode)). Geen idee hoe agenten hierover denken.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik kan mij er wel wat bij voorstellen. Een normale tank of tankdop heeft een ontluchting, die er tevens voor zorgt dat er geen benzine gaat lekken als de bromfiets omvalt of wat voor andere reden dan ook. In dit geval kan er benzine lekken met kans op brand.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
alex52889
Toplid
Toplid
Roepnaam: Alex
Geslacht:
Leeftijd: 22

Ongelezen bericht door alex52889 »

Misschien dat het verschil zit in
Gaatje in tankdop waar een slang aan is gemaakt en
Gaatje in tankdop zonder slang.

Zoals ik al zei bij mij zit op m'n quad ook.
Plaats reactie