Kattenoverlast

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door Pim »

Vangkooi plaatsen in eigen je tuin en de kat afleveren bij de dierenbescherming of uitzetten op de Veluwe.

Klaar.

Een houder is verantwoordelijk voor zijn dier. Dat geldt voor hondenbezitters maar ook voor kattenbaasjes. Helaas lijkt het, ook onder agenten, een soort 'gewoon' te zijn dat katten vrij rond lopen hun schade aanrichten in andersmans tuin en hun behoefte daar schijnen te mogen doenen.

Vervang in de discussie met een onbegripvolle agent de 'kat' door een 'hond' en hij zal zeggen dat jouw hond niet in de tuin van de buren mag komen, daar de planten mag beschadigen of zijn behoefte mag doen. Vraag hem waar dat staat voor honden. Als hij het al weet (Wet Dieren) dan zal hij daar lezen dat de hond of kat niet specifiek genoemd wordt maar wel het woord 'dier'.

Lees ook even artikel 2.11 lid 2 Wet Dieren
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door Pim »

Verder is het een civiele zaak als dieren van de buren schade toebrengen aan u of uw eigendommen. Raadpleeg een advocaat, bureau voor rechtshulp of juridisch loket.

Communiceer schriftelijk als u afspraken maakt of voorwaarden stelt zodat deze zaken naderhand exact reproduceerbaar zijn. Neem een datum op in de documentatie.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door speedo »

volgens mij zijn dit soort zaken ( heel recent ook ) onder de rijdende rechter geweest en meestal moet de overlast veroorzaker dan maatregelen nemen. is maar even een insteek mijnerzijdsburgwal .
Never change a winning team
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door SWAT »

De rol van de politie is, vanwege het hoog civiele karakter, daarom erg beperkt. De politie is geen Haarlemmer olie en dus geen oplossing voor elk probleem. Al menen veel mensen dat wel.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Pim schreef: 10 jun 2022, 11:27 Vangkooi plaatsen in eigen je tuin en de kat afleveren bij de dierenbescherming of uitzetten op de Veluwe.

Klaar.

Ik had een keer overlast van buurtkinderen; gevangen en op de Veluwe weer uitgezet..
Eerlijk is eerlijk, het werkt goed..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
WilH_te_E
Infopolitie Gast

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door WilH_te_E »

Het is de keuze van de bezitter van een kat of het een binnen- of buitenkat wordt.
Wij hebben al jarenlang katten en omdat wij weten hoe vervelend het is om de poep en urine van katten op te ruimen, houden wij ze altijd binnen.
Nee, dat is niet zielig of slecht voor het beestje, maar het is wel ontzettend goed voor de relatie met je buren.
Als je al last van katten hebt dan zou je de tuin een stuk kat-onvriendelijker kunnen maken door je beplanting aan te passen.
https://roomed.nl/planten-tegen-katten/ of https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... _verjagen/
De eerder genoemde vangkooien zijn ook effectief. Mede omdat de meeste dierenasielen een vergoeding vragen als de kat wordt opgehaald.
De eigenaar betaalt dus een boete voor elke keer dat hij een kat terug wil hebben. Met 4 loslopende katten kan dat behoorlijk op gaan lopen.
imperial
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 256
Lid sinds: 14 mar 2012, 23:38
Roepnaam: Remco
Contact:

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door imperial »

zijlvaart67 schreef: 10 jun 2022, 14:42
Pim schreef: 10 jun 2022, 11:27 Vangkooi plaatsen in eigen je tuin en de kat afleveren bij de dierenbescherming of uitzetten op de Veluwe.

Klaar.

Ik had een keer overlast van buurtkinderen; gevangen en op de Veluwe weer uitgezet..
Eerlijk is eerlijk, het werkt goed..
Het spijt mij zeer, maar deze reactie lijkt werkelijk helemaal nergens naar, zou bijna denken dat het een reactie van een kattenvrouwtje is . Schijten de buurtkinderen dan bij u in de tuin? moorden de buurtkinderen jonge vogeltjes uit ? Gillen de buurtkinderen 's'nachts de hele buurt bij elkaar omdat ze zin hebben in een wip?. Kat is een uitheemse invasieve diersoort wat hier in Nederland niet thuishoort en dus zeker niet los op straat hoort rond te zwerven . Natuurlijke vijanden hebben ze hier niet op 205/45R 17 en soortgelijk na .
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door Mitch »

:lol:
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door maestro »

Men mag katten houden en het is ook niet direct onrechtmatig als deze nu en dan de tuin van de buren bezoeken, zolang het binnen de perken blijft.
Tegen grote aantallen katten wordt wel al snel opgetreden, het gaat dan om meer dan 10 katten. Bij overlast moet men vaak het aantal katten terug brengen tot bijvoorbeeld 2.

Wil je snel resultaat dan zou ik gewoon schrikdraad spannen. Kijk wel in de APV of er daarvoor regels gesteld zijn. Het schrikdraad zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan een rechtzaak.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2021:5759
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Berichten: 897
Lid sinds: 07 apr 2004, 11:34
Roepnaam: marcel
Locatie: axel
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door donmarcello »

Mensen kunnen tegenwoordig maar weinig hebben ...... en dat is de uitspraak en daar moet u het maar mee doen :wink:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Exact dat, Marcel.
imperial schreef: 11 jun 2022, 00:00 Het spijt mij zeer, maar deze reactie lijkt werkelijk helemaal nergens naar, zou bijna denken dat het een reactie van een kattenvrouwtje is . Schijten de buurtkinderen dan bij u in de tuin?
Euhm, pissen in ieder geval wel. Zeker als 't een weekendnacht is en ze weer eens dronken zijn..

imperial schreef: 11 jun 2022, 00:00 moorden de buurtkinderen jonge vogeltjes uit ?
Euhm, ja. Met luchtbuksen en weet ik veel wat voor goedkoop schiettuig nog meer..

imperial schreef: 11 jun 2022, 00:00 Gillen de buurtkinderen 's'nachts de hele buurt bij elkaar omdat ze zin hebben in een wip?
Euhm, ja. Je moest eens weten hoeveel condooms er in buurten worden achtergelaten omdat dronken 17 jarigen weer eens willen ****** en het thuis niet mag..

imperial schreef: 11 jun 2022, 00:00 Kat is een uitheemse invasieve diersoort wat hier in Nederland niet thuishoort en dus zeker niet los op straat hoort rond te zwerven .
Dus omdat een kat een invasieve diersoort zou zijn mag deze niet los rondzwerven? houd op hoor..

In Nederland is het nou eenmaal goed gebruik dat een kat losloopt en een hond niet. Moeilijker is 't niet.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door Hilde »

Amen..

(Oftewel.. eens! Als moeder en kattenvrouwtje)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
MK27
Infopolitie Gast

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door MK27 »

donmarcello schreef: 11 jun 2022, 09:50 Mensen kunnen tegenwoordig maar weinig hebben ...... en dat is de uitspraak en daar moet u het maar mee doen :wink:
Een keer een kat in de tuin is niet zo'n probleem.
Dag in dag uit gillende en vechtende katten van je buren in de tuin en in je huis da's wel een probleem.
Da's niet een gevalletje 'weinig kunnen hebben' maar een kwestie van 'we willen wel de lust maar niet de lasten van een kat en we nemen 4 katten'.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door Pim »

Ik bepaal wat ik in mijn tuin toelaat.
Mijn hond komt niet in een ander zijn tuin.
Mijn hond schijt dus ook niet in een ander zijn tuin.

Ik zie niet in waarom een ander zijn kat in mijn tuin moet gedogen.

En als een ander de benadeelde gaat adviseren zijn tuin te overnetten om van een ander zijn katten verschoond te blijven en de kattenbezitter weet te zeggen dat hij niet weet wat hij eraan moet doen om zijn kat geen overlast te laten veroorzaken dan zijn we denk ik aardig van koers geraakt.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door Hilde »

MK27 schreef: Dag in dag uit gillende en vechtende katten van je buren in de tuin en in je huis da's wel een probleem.
Als die katten gillen en vechten in hun eigen tuin, is er net zoveel overlast.

Ik zeg niet dat ik het eens ben dat ze in andere tuinen (en huizen!) moeten komen, maar dát deel van de overlast verdwijnt niet als het aan de andere kant van de schutting gebeurt.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten