Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
GastJenA
Infopolitie Gast

Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door GastJenA »

Hallo lui, bedankt voor een ieder die de tijd neemt het volgende te lezen. In het kort gaan de vragen over: Aangifte doen, valse melding maken en huis uit gezet worden maar ook over integriteitsschending/mutaties/wijkagent/burgemeester en meer.
De situatie is als volgt,
Jongen van 21 woont samen met huisgenoot (ik, 21) in huurhuis van zijn moeder.
Moeder woont paar straten verderop in de stad bij haar nieuwe partner al 10 maanden. Wij betalen allebei huur en hebben afspraken over geen overlast en dergelijke en hebben nooit klachten.
Jongen krijgt op een dag ruzie met zijn moeder over rechtszaak van moeder en zijn vader (al jaren gescheiden nog aan het vechten).
Moeder zegt in de ruzie dat jongen maar weer bij vader moet gaan wonen.
Moeder bedreigd jongen dat haar nieuwe partner bij we ze nu woont er voor zal zorgen dat hij haar huis uitgaat en dat zij niks meer met hem te maken wilt hebben omdat hij gehersenspoeld zou zijn door zijn vader.

Jongen schakelt huisarts en een wijkteam in voor zijn gemoedstoestand (Zwaar depressief) en dreigend dakloos te zijn en moet 3 dagen wachten op hulp.

Op dag 1 probeert hij zijn moeder om de tafel te krijgen over de rechtszaak maar word bij de voordeur weggestuurd door partner van moeder. Later die dag probeert hij aan te kaarten in de familie groepsapp dat hij hulp nodig heeft en wilt maar word de groepsapp uit gegooid.
Op dag 2 probeert hij bij zijn opa en oma een stoel te krijgen maar de deur word dichtgedraaid en hij krijgt dezelfde opdracht: je gaat maar bij je vader wonen.
Later die avond appt hij met broer die verteld hem dat hij gehersenspoeld is door vader en gunt hem ook geen respect of ruimte.

Diezelfde avond is hij paranoïde en bang en legt hij me uit dat zijn moeder tot van alles in staat is.  Ik was ook ondertussen betrokken bij heel veel en koos 100% zijn kant en we besloten samen einde van die maand ergens anders te gaan wonen. Dit heeft hij zijn moeder geprobeerd te vertellen maar die had hem zo geblokkeerd dat hij haar niet te pakken kreeg in die 3 dagen.
Die avond hebben wij ook zitten googelen op wetten en rechten van mensen die op straat gezet dreigen te worden en hij zei hardop tegen mij: Je moet je niet verbazen als ze ervoor liegt. Daar is ze toe in staat.

Dag 3: Hij kon niet slapen in de vroege vroege ochtend en besloot toen met veel herrie een camera middenin de woonkamer te hangen.
Die beelden hebben wij nu heel vaak gezien en ze spoken ook in mijn hoofd wel eens rond nog.

Paar uur slaap verder word er om half 9 door moeder en partner op de tuindeur gebeukt. hij loopt met een tandenborstel in zijn mond naar beneden en doet de deur van het slot en groet met: Goedemorgen.
Moeder en partner gaan aan de eettafel zitten middenin de woonkamer en ik sta ondertussen beneden naast huisgenoot in de woonkamer nog koffie uit te delen!
Moeder kijkt zoon aan en zegt:
Je gaat eruit.
Jongen zegt: Dat gaat me niet lukken mam, ik heb vanmiddag een afspraak met iemand van het wijkteam, geef me een paar weken/ dagen minimaal om zaken te regelen
Moeder:
Nee, je gaat er nu uit, je heb het te bont gemaakt. Je krijgt een half uur de tijd van me
Jongen:
Dat gaat me uberhaupt niet lukken, hoe zie je dat voor je?
Moeder:
Dan bel ik de politie want je heb te luisteren
Jongen:
Nou doe dan dat maar, ik heb niks verkeerd gedaan !
- Hier gaan wij de hond uitlaten maar we hebben via de camera later kunnen meeluisteren.

Moeder belt 112> Vraagt om politie> geeft adres door>
Moeder:
Ik heb politie nodig mijn zoon weigert mijn huis uit te gaan.
112: (...)
Moeder: Er staan al mutaties op het adres van de wijkagent maar, ja, nee, we noemen het maar gewoon zo
112: (...)
Moeder: Ja hij wilt niet, hij gaat niet, weigeren, ja? uh? (kijkt partner aan)
wat doet die verder?
Partner moeder: AGGRESIEVE HOUDING, DREIGEN
Moeder naar telefoon: Ja, Agressieve houding uhh.uhh.. dreigend, hij wilt niet weg. Wijkagent is op de hoogte gister nog gekomen en hij had ook gezegd dat als het niet meer gaat moet je de politie bellen..
ja.. nou.. ja, hij is geestelijk niet in orde -  ja... --  ja, dankjewel.
EINDE GESPREK.

Partner moeder vraagt: Ze komen?
Moeder: ja als er dingen veranderen moeten we nog een keer bellen, draai jij de voordeur alvast van het slot voor zometeen.
Partner: Ja gaat goed komen zometeen moppie
Moeder: Hij wilt het toch zo via politie? nou dan regelen we dat toch.

-- Partner van moeder is hier de woning aan het rondlopen en merkt dan de camera op. Sommeert moeder naar buiten te lopen en buiten waren ze onverstaanbaar voor de camera.
Huisgenoot en ik kwamen terug van hond uitlaten en vroegen nog: En? politie komt niet voor niks toch?
Waarop moeder reageert: Ze komen je halen.

Vervolgens hebben we met zijn allen gezellig 40 minuten zitten wachten op politie. Moeder en partner buiten in de tuinstoelen en ik en huisgenoot binnen met muziek aan koffie en een broodje.
Na het lange wachten kwamen 2 agenten via de voordeur binnen en lukte het ons om af te spreken middenin de woonkamer verder te gaan met praten.
2 agenten horen verklaring van moeder aan. tijdens die verklaring is 1 van de agenten naar de voordeur gelopen om na te bellen hoe dat zit met die mutaties en wijkagent en het verhaal van moeder. De andere agent is nog binnen en zegt tegen moeder dat het niet zomaar kan iemand op straat zetten en dat ze goed moeten onderzoeken of zij in haar recht staan want hun moeten in hun recht staat blah blah.
noemenswaardig nog, moeder zegt/liegt in verklaring: Dit is mijn zoon, hij is mentaal gestoord, heeft mij lopen bedreigen , fysiek ook en ja uhhh hij moet eruit.
Nog steeds zitten huisgenoot en ik op de bank koffie te drinken en schrikken we van alles wat moeder zegt natuurlijk, maar we mogen niet onderbreken want deze agent luistert eerst naar moeder.
Dan mag zoon zijn verklaring doen en wonder boven wonder gaat de agent in discussie met hem. Hij begint nog goed: Wat mijn moeder u verteld klopt niet, kan niet verder dan de waarheid zijn zelfs en ze gebruikt u hier vandaag om mij eruit te krijgen. Ik ben al dagen bezig met hulp zoeken omdat dit boven mijn hoofd hangt
Waarop hij als antwoord krijgt van de agent:
Ja dat weet ik niet en was ik niet bij ook wat er hiervoor gebeurt is.
De agent heeft het verder veel over overlast veroorzaken en veilig thuis voor moeder ook. En zelfs nadat huisgenoot al 3x gezegd had dat die eens aan het werk moet gaan en de waarheid moet onderzoeken, leek deze agent nog niet te begrijpen waarom wij hier een probleem van maakte. Voorbeeld: hij heb geen seconden mij gevraagd wie ik was en wat ik kwam doen terwijl ik daar overduidelijk woonde.
Hij is er gewoon vanuit gegaan dat zijn moeder de waarheid spreekt en dat zei slachtoffer is van een mentaal gestoord fysiek bedreigend kind. Dit alles terwijl onze muren volhingen met posters van o.a: Pink Floyd, Led Zeppelin, Breaking bad, Game of Thrones en onze woonkamer was ingedeeld in 2 gaming stations met 1 racestoel en 1 VR hoek.

Tijdens de verklaring van mijn huisgenoot komt de andere agent naar binnen en die hoeft ook niks meer te horen of weten of wat dan ook maar zegt gelijk het volgende:
Ik heb het nagevraagd bij de meldkamer met al die mutaties en dergelijke, en het klopt, u staat compleet in u recht. ( kijkend naar moeder)
Vervolgens kijkt hij naar MIJ!:  Voor jou, betekend dat dat je nu de woning moet verlaten, je krijgt hiervoor 15 minuten. Doe je dat niet gaan we over op aanhouding en krijg je een proces verbaal van me. Gaat dat je lukken?
Waarop ik hem dus moest wijzen op het feit dat die de verkeerde aanwees.
Mijn huisgenoot lacht en zegt: Als u dat zegt luister ik er natuurlijk naar, ik zal wel moeten, en is zijn spullen gaan pakken en is toen voor het eerst echt oprecht uit zijn plaat gegaan, tijdens het trap oplopen riep hij namelijk naar beneden nog:  Je gaat hier niet mee weg komen al kost het me jarenlang een advocaat (ingaande op de rechtszaken van moeder en zijn vader al die jaren)

Ik ben hier natuurlijk ook mee naar boven gelopen om met hem zijn tas in te pakken.
Op de camera is te horen en zien dat de agenten met moeder en partner in gesprek zijn. Hier vallen een paar dingen weer op, ten eerste dat de agent die de meldkamer had gebeld nu zegt: Ik kreeg de meldkamer niet te pakken maar heb de wijkagent gesproken en die bevestigd u verhaal mevrouw blablabla.
Maar ook bijvoorbeeld dat beide agenten op een moment vragen aan moeder wie die andere jongen is en dat moeder gewoon openlijk toegeeft:
Dat is zijn huisgenoot een vriend van hem, ik woon bij mijn partner verderop als: proefwonen, zegmaar.
En het meest opmerkelijk:
Partner van moeder zegt hier tegen agenten die dus misschien iets van argwaan begonnen te ruiken (zal toch wel), dat de burgemeester ook op de hoogte is en betrokken is!

Nou, dat was de situatieschets van die dagen. Die vriend van mij is in een daklozenopvang terecht gekomen na een paar nachten op straat en is al en al nu na 2 jaar aardig op zijn plek met een eigen huurhuisje en een redelijke baan.  Echter, hij kan niet dealen met deze gebeurtenis, eerst vond die het geen trauma maar was het normaal in zijn milieu. Toen hadden zijn therapeuten hem ervan overtuigd dat het wel een trauma is en dat die er wat mee moet doen.
Dus hij een klacht indienen bij de politie. Word uitgenodigd door de politiechef van onze gemeente, om de tafel met de baas van de veiligheidscommissie van de gemeente erbij omdat hij in zijn klacht iets gezegd had over integriteitsschending en de burgemeester. Hij daar bij hun vragen of aangifte de juiste weg is. Krijgt die als antwoord: Kan je proberen, maar moeilijke kwestie zo zonder bewijs.
Waarop hij verteld dat hij bewijs heb, wat het bewijs is en dat hij graag nog een keer een gesprek wilt met een agent en niet de chef om aangifte te bespreken.
Politiechef zegt dit te gaan regelen en geeft zijn whatsapp werk nummer, maar laat NIKS meer van zich horen.
Dit gesprek was ondertussen alweer 1,5 jaar geleden. Hij zat toen nog in de daklozenopvang bijvoorbeeld en begon met zijn mentale hulp traject pas net en is toen zelf er ook niet mee verder gegaan.
Tot de afgelopen weken dan, hij heeft slachtofferhulp en advocaten aangeschreven maar die helpen hem niet gratis voordat die aangifte doet. Alleen ALS die aangifte doet. En op dat punt zitten wij nu nog. Hij wilt graag de waarheid en zekerheid boven tafel, maar de drempel en angst is te groot. Gister riep hij nog dat als die word aangehouden en ze zijn naam intypen er misschien wel staat dat die gestoord en agressief is met alle gevolgen van dien. Dit is natuurlijk heel moeizaam voor hem al, maar al helemaal omdat deze jongen 2 jaar terug nog een toekomst bij defensie had en in die periode 3x solliciteerde bij de politie in Amsterdam.

De vragen voor dit forum zijn dus:
Waar kunnen wij heen voor bijstand in deze situatie?
-
Missen wij iets? Bijvoorbeeld: Langsgaan bij de voordeur kan een wijkagent als dreigend opschrijven..
-
Wijkagent/mutaties en waarom is de wijkagent niet bij ons geweest?
-
Hoe komen wij aan informatie over de mutaties/burgemeester en dergelijke?
-
Is aangifte voor het maken van een valse melding genoeg om de waarheid boven tafel te krijgen? Of moet het toch groter/breder en moeilijker opgeschreven worden met een advocaat in de hand?
-
Waarom heeft de politiechef en de man van de veiligheidscommisie onze klacht niet serieus nemen?
-
Hoe komen wij aan informatie over de mutaties/burgemeester en dergelijke?
-
Stel nou dat de moeder of partner in dit verhaal dus een politiek prominent persoon zou zijn, zou dat ook maar iets uitmaken?

EN nog veel meer vragen die door ons hoofd spoken. Alle tips zijn welkom.
Bij voorbaat dank,

J en A
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door SWAT »

Een heel verhaal waar de politie maar een kleine rol in heeft gespeeld.

Jullie willen nu, kennelijk twee jaar na dato aangifte doen. Als eerste zal je moeten bedenken van welk strafbaar feit jullie aangifte willen doen?
Ik kom in het hele verhaal namelijk geen strafbaar feit tegen. Niemand heeft iemand geslagen, niemand heeft enige doodsbedreiging geuit oid.

Ik begrijp dat dit zich afspeelde in het huurhuis van de moeder van je vriend. De enige die in dit huis mogen verblijven zijn de huurder(s) en hun minderjarige kinderen.
Ik begrijp dat je vriend en jij met toestemming van moeder in de huurwoning mochten verblijven nu moeder kennelijk (tijdelijk?) elders verbleef.
Ik lees nergens dat je vriend of jij medehuurder waren van de woning.
Het "recht" tot verblijf in de woning vervalt dan direct bij het intrekken van de toestemming tot verblijf tenzij daar andere (schriftelijke) afspraken over zijn gemaakt. Hoe de woning daarbij is ingericht is niet relevant.

Dan de vragen:

De vragen voor dit forum zijn dus:

Waar kunnen wij heen voor bijstand in deze situatie?
- De gemeente waar je staat ingeschreven, nu twee jaar na dato zal die echter niets meer gaan doen of een advocaat als je meent dat moeder niet het recht had jullie uit de woning te laten verwijderen. Ook hier geldt twee jaar na dato zal dit niets meer uithalen.

Missen wij iets? Bijvoorbeeld: Langsgaan bij de voordeur kan een wijkagent als dreigend opschrijven..
- De wijkagent noteert wat hem verteld wordt. Als moeder het "bezoek" van zoon als bedreigend of intimiderend ervaart en zo meld zal de wijkagent dat ook zo noteren.

Wijkagent/mutaties en waarom is de wijkagent niet bij ons geweest?
- Dat zouden jullie de wijkagent moeten vragen.

Hoe komen wij aan informatie over de mutaties/burgemeester en dergelijke?
- Jullie kunnen bij de politie een aanvraag doen voor inzage in de mutaties waarin je betrokkenheid geregistreerd is. Let wel alleen je eigen mutaties dus niet die van je vriend of omgekeerd. BIJ de gemeente idem.

Is aangifte voor het maken van een valse melding genoeg om de waarheid boven tafel te krijgen? Of moet het toch groter/breder en moeilijker opgeschreven worden met een advocaat in de hand?
- Het doen van een valse melding is geen strafbaar feit alleen het doen van een valse aangifte is strafbaar. Wat is overigens het "valse" in een valse melding?

Waarom heeft de politiechef en de man van de veiligheidscommisie onze klacht niet serieus nemen?
- Daar kunnen we zonder nadere informatie niets over zeggen. In beginsel moet je vriend een schriftelijke uitspraak op zijn klacht hebben gekregen.

Hoe komen wij aan informatie over de mutaties/burgemeester en dergelijke?
- Die vraag is al beantwoord.

Stel nou dat de moeder of partner in dit verhaal dus een politiek prominent persoon zou zijn, zou dat ook maar iets uitmaken?
- In beginsel niet.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
ReactieJenA
Infopolitie Gast

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door ReactieJenA »

Ik probeer het samen te vatten..
man, 21 jaar word gesommeerd huis te verlaten door moeder die daar niet woont > jongen weigert rustig en gaat de hond uitlaten > moeder belt 112 en roept dat haar zoon weg moet die in huis staat met een agressieve houding en haar bedreigd > 40 minuten wachten op agenten > moeder verklaart/roept dat jongen mentaal gestoord is en agressief > jongen zit op de bank koffie te drinken > agent belt met meldkamer ( zegt later dat die die niet te pakken had gekregen, maar de wijkagent) > agent verteld jongen dat moeder in haar recht staat want dat zegt de meldkamer
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door Pim »

Waar komt de vraag vandaan of het uit zou maken als moeder bekend is.

Het antwoord op de vraag is in elk geval: nee.

En meteen een knetterende ruzie, de groepsapp uitgegooid, geblokkeerd zijn ook voor telefoongesprekken, je weg weten te vinden naar het wijkteam...

Alles duidt erop dat er veel meer gespeeld heeft dan je ons wil laten geloven.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door Frans »

GastJenA schreef: 02 jun 2022, 11:51Jongen krijgt op een dag ruzie met zijn moeder over rechtszaak van moeder en zijn vader (al jaren gescheiden nog aan het vechten).
Als dit alleen de aanleiding was, dan werpt het ook meer vragen dan antwoorden op. Hoezo stappen we van een gewone goeie moeder/zoon relatie in 1 ruzietje over op een persoon waarvan de wijkagent een dossier bij houdt? En dan is dit er voor mij 1 van velen. Zo kan de woning wel verhuurd worden door moeder, als officiële huurder (en ik neem even aan dat zoon er stond ingeschreven) heeft ie niet alleen de plicht om huur te betalen, ook het recht om er te wonen. Het is niet zo dat er een agent binnenstapt en zegt "binnen een kwartier opzouten". Zou een grappige wereld worden.

En dan ook nog even dit, of iemand een traumatische ervaring heeft gehad bepaald nooit een ander. Dat bepaald ie altijd zelf aan de hand van zijn verhaal. Een psycholoog bijvoorbeeld beoordeeld dan of het traumatisch is of niet of "slechts" een levensgebeurtenis met een grote impact. Beiden hebben hun eigen "behandeling" nodig. Je krijgt dus geen trauma omdat het hele buurthuis zegt dat dus wel heel traumatisch voor je moet zijn geweest. (Zonder de ernst ervan weg te nemen dat het hier ingewikkelde gezinsrelaties betreft die waarschijnlijk lang overhoop liggen)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door maestro »

Het is een vreemd verhaal, maar ik zie zo snel nog niets strafrechtelijks. Mogelijk zijn er valse verklaringen afgelegd, maar er is geen sprake van een aangifte. Een valse aangifte is wel strafbaar.

Wat over blijft zijn onrechtmatige daden, waarvan de huisuitzetting de belangrijkste is. Hiervoor kan men schadevergoeding eisen. Dan kan men eventueel een geldbedrag krijgen voor zowel de materiele schade als de immateriele schade. De immateriele schade is altijd moeilijk te bewijzen/vast te stellen. Maar dit is iets wat men met een advocaat moet bespreken. Ook omdat rechtzaken lang kunenn duren, stress met zich meebrengen en je kunt verliezen en voor aanzienlijke kosten moeten opdraaien

Het verhaal over de politie is zoals Frans aangeeft vreemd. Je kunt een verzoek om inzage indienen bij de politie over de gegevens die zij over je hebben. Zie: https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... iegegevens

Zou de politie jullie uit de woning hebben gezet dan kan er ook van de zijde van de politie een onrechtmatige daad zijn. Ook dit bespreek je het beste met een advocaat, na inzage van de gegevens. Ik begrijp dat de klachtencommisise jullie klachten heeft afgewezen. Dat zou opmerkelijk zijn op basis van het huidige verhaal. Het lijkt erop dat er meer aan de hand is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door SWAT »

Helaas reageert ts niet meer. De kern van het verhaal lijkt te zijn dat de moeder de huurder van de woning is en tijdelijk verbleef bij haar partner van destijds. Haar zoon heeft kennelijk eerst bij zijn vader verbleven en mocht kennelijk van zijn moeder in haar woning verblijven nu zij tijdelijk elders verbleef. Kennelijk heeft zoon zich onmogelijk gemaakt bij moeders en heeft zij haar toestemming ingetrokken waardoor het recht te verblijven in de woning van moeder verviel. Nu zoon kennelijk geen medehuurder was dient hij dan te vertrekken. Gezien de leeftijd had moeder ook geen zorgplicht meer over zoon.
In beginsel een civiele kwestie waar niet direct een rol voor de politie is weggelegd. Dat kan het uiteindelijk wel worden want weigeren te vertrekken zonder een rechtsgrond om wel te mogen verblijven levert uiteindelijk huisvredebreuk op.
Wellicht speelde er al het een en ander waar de wijkagent bij betrokken was, waardoor de politie gelijk dwingend heeft opgetreden.
Twee jaar later hier over klagen is echter te laat.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door Pim »

Te verduidelijking en onderbouwing:

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... -een-mythe
Edit: hellolaw bestaat niet meer :evil:

Kruip je zomaar in een woning... kun je er ook zomaar weer uit geknikkerd worden.

Dit geldt ook als de huurder niet je moeder is maar een derde of een (gemeentelijke) woningbouwvereniging.

Laat je bijschrijven in het huurcontract.
En ja, dat mag de verhuurder weigeren.

Vaak spelen deze problemen als kinderen weer intrekken bij een van hun ouders, soms als mantelzorg. En als ouder dan komt te overlijden sta je op straat. En dat heeft een legitieme reden: zo is ons sociale huursysteem opgebouwd. Met huurpunten en wachtlijsten.

Anders zou iedereen bij een ouder persoon in de woning kunnen intrekken en dan achterblijven na het overlijden en dan zou de woning niet op de huurmarkt terug komen of de verhuurder buiten spel staan.

Een inschrijving bij de gemeente geeft je géén extra rechten om op dat adres te verblijven en géén bescherming om er niet uitgezet te worden.

Jurisprudentie zegt dat inschrijving bij de gemeente slechts een administratieve waarde heeft. Voor je (overheids)post en dergelijke.

Net als de tenaamstelling van een auto niks zegt over wiens eigendom de auto is.
Yizu
Lid
Lid
Berichten: 121
Lid sinds: 27 apr 2018, 07:56
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contact:

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door Yizu »

Stappen we niet heel makkelijk over het feit dat de zoon en vriend wellicht een (mondelinge) huurovereenkomst met de moeder hebben als onderhuurder?
Een mondelinge overkomst is nm. veelal ook rechtsgeldig.

De heren hebben enkele maanden in de woning gewoond en hebben ook huur betaald aan moeder. Ik ga er vanuit dat hier een afspraak over is gemaakt tussen moeder en de heren.
Zoja, dan zijn de heren onderhuurder en dan heb je ook rechten.

Een verhuurder kan niet op de deur komen kloppen en vertellen dat je binnen 30min dient te vertrekken. Met mijn kennis kan de politie dit ook niet afdwingen.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door SWAT »

Een huurovereenkomst heeft alleen schriftelijk een bepaalde waarde. Kan mij niet herinneren ooit een succesvol beroep tegen te zijn gekomen op basis van een mondelinge huurovereenkomst.
Bij de meeste verhuurders is onderverhuur overigens uitdrukkelijk verboden.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals gezegd, er kan van de zijde van de politie sprake zijn van een onrechtmatige daad.

Het verschil met een insluiper is dat een insluiper niet zijn spullen in de woning heeft en niet op dat adres staat ingeschreven.
Een mondelinge overeenkomst is lastig te bewijzen (lees aannemelijk te maken, het civiel recht is minder streng). Maar hier was sprake van huurbetalingen, daar kan bewijs van zijn.
Bovendien werd men in de woning ontvangen terwijl de moeder en vriend in de tuin zaten. Dat maakt het verhaal eerder civielrechtelijk dan strafrechtelijk.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door SWAT »

Wellicht had de wijkagent al eerder vastgesteld hoe de feitelijke situatie was en konden de collega's daarom optreden zoals zij gedaan hebben.
We moeten zonder de casus echt te kennen nu wel erg veel veronderstellen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door taxikemperman »

TS laat na 2 juni helemaal niets meer van zich horen. Denk dus niet dat we nog antwoorden krijgen
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Uit woning gezet, mutaties, wijkagent, valse melding en meer

Ongelezen bericht door thijeleo »

Reden om dit topic te sluiten dus.
Gesloten