Huiszoeking gehad maar niks meer van gehoord

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Sk20
Infopolitie Gast

Huiszoeking gehad maar niks meer van gehoord

Ongelezen bericht door Sk20 »

Goedendag

Ik heb in december een huiszoeking gehad om dat er vermoedelijk vuurwerk was. Ze hebben toen een handje vol vuurwerk mee genomen, en ze vertelde dat ik snel zou horen van hoe en wat het veder zou gaan.

Ik heb na 3 weken contact gehad met de agent via de politie site. Hij belde mij en zei dat ober 2 week het rapport klaar zou zijn en ik dan op verhoor zou moeten komen.

Alleen het is nu bijna 6 maand later en ik heb nog steeds niks gehoord. Ik heb ook nergens een uitnodiging.

Is dit normaal? En zit er een limiet aan hoe lang het mag duren?

Mvg
.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Huiszoeking gehad maar niks meer van gehoord

Ongelezen bericht door SWAT »

U moet volgens het Europees verdrag binnen een redelijke termijn vervolgd worden. Die termijn vangt aan op het moment dat u als verdachte bent gehoord door de politie.
Wat is een handje vol vuurwerk en wat de aard van dit vuurwerk. Mogelijk dat de hoeveelheid en aard onvoldoende prioriteit heeft verdere vervolging en ligt uw zaak onderop de stapel.
Voor strafbare feiten gelden verjaringstermijnen. Vervolging moet dan binnen een bepaalde termijn plaats vinden.
Stay safe out there.
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

SWAT schreef: 31 mei 2022, 21:10 U moet volgens het Europees verdrag binnen een redelijke termijn vervolgd worden.
Gisteren toevallig ook naar de NPO gekeken? ;)

Tegenwoordig worden art 8 zaken ook zo'n 1.5 a 2 jaar later pas behandeld. Ik heb eergisteren nog een verzekeringsbon getekend van de zomer 2019. Die redelijke termijn is met alle krapte en drukte op het politionele en justitiële systeem een redelijk rekbaar begrip.
Sk20
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sk20 »

Het ging over 3 Cobra’s, en legaal vuurwerk wat ze ook hebben mee genomen. Zelfs cat 1 vuurwerk wat het hele jaar mag.

Ik was toen en nu nog even minderjarig, speelt dat ook mee? Maar aangezien cobra’s niet meer onder vuurwerk vallen in Nederland lijkt me dat ze dat wel serieus en snel aanpakken
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Dan is die vezekeringsbon bijna verjaard. Overtredingen dienen binnen 3 jaar na de pleegdatum vervolgd te worden.

De HR heeft de redelijke termijn op twee jaar na het verhoor gezet. Afhankelijk van de overschrijding van die termijn, het waarom van die overschrijding en of verdachte daar enige bemoeienis mee heeft gehad, kan dit leiden tot strafvermindering of in het uiterste geval niet ontvankelijk van het OM.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals SWAT aangeeft is de redelijke termijn mede afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Het geldt zowel in het civiel-, straf- als bestuursrecht. Achterstand bij politie of OM is geen reden om de redelijke termijn op te rekken. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens laat het aan de rechter over om afdoende compensatie te verlenen bij overtreding van die termijn.
Dat kan zijn een lagere straf of niet ontvankelijk verklaring, maar bijvoorbeeld ook een geldbedrag ter compensatie.

Voor TS: de straf voor het bezit van illegaal vuurwerk door een minderjarige is doorgaans een taakstraf bij de eerste keer. Maar alles is afhankelijk van de omstandigheden. Zou je gepakt zijn tijdens het afsteken dan is de straf hoger.

Edit: een meerderjarige krijgt ook een strafblad, bij een HALT afdoening (taakstraf) krijg je die niet.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Frans »

Proost schreef: 31 mei 2022, 21:48
SWAT schreef: 31 mei 2022, 21:10 U moet volgens het Europees verdrag binnen een redelijke termijn vervolgd worden.
Gisteren toevallig ook naar de NPO gekeken? ;)

Tegenwoordig worden art 8 zaken ook zo'n 1.5 a 2 jaar later pas behandeld.
Ben meer een SBS - VI persoon. Zag daar laatst dat het OM 's avonds met pen en papier voor de buis zit om aantekeningen te maken en de volgende dag al tijd heeft voor Derksen om zaken die volgens elk weldenkend mens én de wet in 1993 verjaard zijn alsnog te willen onderzoeken, kennelijk hebben ze tijd genoeg dus.

Overigens, dit is geen persoonlijke mening over de wel/niet smakeloosheid van het verhaal, dat is een andere discussie.
Frans
Beheerder
Plaats reactie