Handboogbaan naast weiland

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Helene
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Helene

Handboogbaan naast weiland

Ongelezen bericht door Helene »

Graag zou ik meer willen weten over de volgende situatie: ik woon naast een restaurant waar gasten ook mee kunnen doen aan activiteiten zoals minigolfen, maar ook handboogschieten. Deze baan ligt helaas tegen mijn land aan en in het verleden zijn er pijlen in mijn land terecht gekomen. Ik zou graag weten wat de wettelijke regels hiervoor zijn.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Handboogbaan naast weiland

Ongelezen bericht door maestro »

Ik zou het eerst met de beheerder van het restaurant bespreken en deze vragen de veiligheidsmaatregelen (vangnet of schutting) aan te passen. Levert dat niet de gewenste resultaten op dan zou ik contact opnemen met de gemeente en daar uw zorgen uiten en bezien of een en ander aan de vergunningseisen voldoet en of het boogschieten past in het bestemmingsplan.

Maar als u spreekt over het verleden vraag ik mij af of het alleen over de pijlen gaat of dat er meer speelt.

Hoe scherp zijn de pijlen? Een handboog valt niet onder de wet wapens en munitie, maar een pijlpunt kan daar wel onder vallen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Helene
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Helene

Ongelezen bericht door Helene »

Dank je voor je reactie. Gelukkig speelt er verder niks. Ik heb al een gesprek ingepland met hen. Het is voor mij alleen niet duidelijk wat er precies wel en niet mag.

Wat betreft de punten, deze vallen niet onder de wapenwet. Ze zijn wel hard en kunnen zeer veel schade veroorzaken. Er staat een houten schutting, maar omdat het om onervaren schutters gaat, gaat er wel eens iets mis. Er heeft een net omheen gestaan, maar dat hielp ook niet afdoende.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Men moet afdoende maatregelen maken, maar men hoeft ook weer niet alle mogelijke maatregelen te nemen. Dus het is afhankelijk van de exacte situatie en hoe vaak het gebeurd.
Je kunt bijvoorbeeld bij https://www.handboogsport.nl/ eens vragen welke maatregelen zij aanbevelen aan leden en bekijken of dat overeenkomt met de situatie bij het restaurant. Als het restaunrant niet aan die aanbevelingen voldoet heb je een mooi punt tegenover het restaurant en de gemeente. Met het weghalen van het net is de situatie mogelijk zelfs verslechterd.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten