Klopt de wijze van handelen? (snelheidsovertreding)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
PieterS
Infopolitie Gast

Klopt de wijze van handelen? (snelheidsovertreding)

Ongelezen bericht door PieterS »

Beste lezers,

Deze avond heb ik een domme fout gemaakt, normaal rijd ik niet buitensporig hard, ik heb me echter een keer laten verlijden om een keer wat gas te geven door een auto voor mij welke het deed. Wat de reden ook is, het is dom en dit erken ik.

Echter wat er gebeurde is dat de agenten begonnen over dat ik bijna een fietser aan reed, ik schrok me kapot want ik had echt niks gezien op het gebied van bijna iemand aanrijden.

Toen ik om verduidelijking vroeg en de agenten aangaven waar het was, toen wist ik welke fietser ze bedoelde. Deze was al overgestoken voor de auto waar ik achter reed terwijl ik er niet dicht op zat. De fietser was de 2 baan weg al over voordat ik bij het zebrapad was.

Daarbovenop remde ik ook al voordat ik bij het zebrapad was. Waar ik hard reed was het goed verlicht en overzichtelijk. Daar is dat niet, daarom remde ik. Dat deed de auto voor mij niet.

Toen ik vroeg hoe veel ik te hard reed kreeg ik eerst als antwoord dat ze nog moesten kijken, daarna was het antwoord iets boven 30. Dus het zou via de officier van justitie moeten verlopen. Toen ik vroeg of ik de metingen of iets dergelijks mocht zien, toen kon dat niet.

Ik heb te hard gereden, dat is een actie welke ik zelf deed. Deze actie is dom en dit zal ook niet meer gebeuren. Het gevoel dat ik er bij heb is echter zeer vreemd door het stuk over de fietser dat gewoon niet klopt en ook een vage snelheidsomschrijving.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is want ik heb nog niet eerder zoiets gehad. Enkel geflitst met 10 te hard omdat ik een bord niet had gezien.

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan verschaffen. Bij voorbaat dank.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: Klopt de wijze van handelen?

Ongelezen bericht door Frans »

Als alles correct is gegaan (!) heeft u de gemeten snelheid te horen gekregen en welke wettelijke correctie daar nog vanaf is gegaan. Hoe die gemeten is is niet zo belangrijk, uiteindelijk vermelden de agenten dat wel maar dat maakt voor de meting zelf niet uit, enkel voor de eventuele toe te passen correctie.

Was dit binnen of buiten de bebouwde kom?
Frans
Beheerder
PieterS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PieterS »

Het was binnen de bebouwde kom, ik heb wel gehoord dat er correctie vanaf ging en dat ik geluk had dat ze niet de andere meter hadden. Hoeveel de correctie was en wat mijn originele en definitieve snelheid was kreeg ik niet te horen.
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Zoals @Frans al aangaf is dit gewoon correct gegaan en ik lees ook niets vreemds. Het stukje over de fietser is enkel en alleen om u er van bewust te maken wat er had kúnnen gebeuren. Iets waar u zelf klaarblijkelijk niet over nagedacht had voor u hier aan begon. Zie dit dan ook al een manier waarop de agent u probeerde te helpen om tot een inzicht te komen van wat u gedrag had kunnen veroorzaken. Niet meer en niet minder.
Of de fietser daar wel of niet reed is totaal niet van belang voor de snelheidsovertreding waarvoor u aan de kant gezet bent.
Dat u de fietser zelf niet gezien heeft onderschrijft maar weer hoe weinig je eigenlijk van de veiligheid rondom de weg meekrijgt als je binnen de bebouwde kom een strafbare snelheidsovertreding begaat.

V.w.b. de meting en de overschrijding hadden ze u alleen nog mede kunnen delen dat u een punt op het rijbewijs krijgt als u korter dan vijf jaar in het bezit bent van een rijbewijs B. Ik lees hier niets over terug dus ga ik er vanuit dat u langer dan 5 jaar in het bezit bent van uw rijbewijs.
Gesloten