Uitlaat Regels DB

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
DutchBike
Infopolitie Gast

Uitlaat Regels DB

Ongelezen bericht door DutchBike »

Ik heb een vraag. Ik zit te denken aan een nieuwe uitlaat, alleen staat op de RDW website de DB stationair gemeten etc. Er staat stationair 79db. Mag de uitlaat die ik wil kopen 88db geluid produceren of krijg ik hier een boete voor. De winkel verkoper zegt van niet.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Uitlaat Regels DB

Ongelezen bericht door Mitch »

DutchBike schreef: 16 mei 2022, 23:27 Mag de uitlaat die ik wil kopen 88db geluid produceren of krijg ik hier een boete voor. De winkel verkoper zegt van niet.

Op welk deel van de vraag slaat het antwoord van de winkel?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Uitlaat Regels DB

Ongelezen bericht door Pim »

Er wordt alleen stationair gemeten.
Een agent meet uw uitlaat niet op een circuit als u voorbij rijdt.

Op het typeplaatje van uw motor staat het toerental en het aantal dB's dat de motorfiets mag veroorzaken.

Laat u niks op de mouw spelden door de verkoper. Hij heeft zijn omzet al binnen voordat u problemen krijgt. Vraag hem maar eens of hij op de aankoopbon wil zetten dat hij de boete betaalt als u die krijgt. Wedden van niet?

Is het aantal dB's dat de te kopen uitlaat veroorzaakt door de fabrikant ook specifiek gemeten bij montage op uw merk en type motor? Want de motorfiets is wel bepalend voor wat er uit de uitlaat voor herrie komt
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 264
Lid sinds: 01 dec 2021, 14:15
Roepnaam: Alex
Geslacht:
Leeftijd: 24
Contact:

Re: Uitlaat Regels DB

Ongelezen bericht door alex52889 »

DutchBike schreef: 16 mei 2022, 23:27 Mag de uitlaat die ik wil kopen
Ja, u mag hem kopen
DutchBike schreef: 16 mei 2022, 23:27 Mag de uitlaat 88db produceren

Ja, maar u mag hem niet onder je voertuig monteren voor gebruik op de openbare weg. Als de uitlaat die u wil stationair ook 79DB geluid produceert is er niks aan de hand, zie het antwoord van de agenten hierboven.
Gebruikersavatar
WilH_te_E
Infopolitie Gast

Re: Uitlaat Regels DB

Ongelezen bericht door WilH_te_E »

88 Decibel valt in het bereik van het het geluid van een straaljager die door de geluidsbarrière breekt.
Waarom zou je willen dat een voertuig dat soort herrie maakt in een tijd dat de hele maatschappij aan het werken is aan reductie van omgevingsgeluid?
Er worden miljoenen besteed aan onderzoek en maatregelen om de voortdurende geluidshinder in te perken, maar blijkbaar zijn er nog steeds mensen die dichter bij de gorilla's staan die hun dominantie bewijzen door met veel bombarie op hun borst te kloppen, dan bij weldenkende beschaafde mensen.
Jammer dat onze wetgevers nog steeds achter de feiten aan blijven hobbelen door het bezit / gebruik van dit soort onzin te verbieden maar de verkoop toe te staan.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Uitlaat Regels DB

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Na deze zeer genuanceerde mening stoppen we er maar mee want anders daalt het niveau teveel..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten