Is zoenen met iemand met PTSS strafbaar

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
JR22
Infopolitie Gast

Is zoenen met iemand met PTSS strafbaar

Ongelezen bericht door JR22 »

Goedemiddag,

Ik heb een vraag.

Ik heb een lieve man ontmoet die in het verleden seksueel is misbruikt, en daardoor een depressie en PTSS heeft gekregen. Verder heeft hij even op speciaal onderwijs gezeten vanwege een motorische achterstand, maar cognitief is hij altijd in orde geweest.
Hij is op dit moment niet in behandeling, maar heeft geregeld herbelevingen naar het seksuele misbruik, afgewisseld met periodes waarop hij helder is en het beter gaat. De man heeft een uitkering, omdat hij niet goed in staat is om te werken. Dit laatste kost hem teveel energie en moeite.

Hij wil met mij gaan zoenen omdat wij elkaar leuk vinden, maar volgens artikel 247 Strafrecht mag je geen ontuchtige handelingen met iemand plegen wanneer diegene een ziekelijke stoornis van de geestvermogens heeft, en als gevolg hiervan beïnvloed wordt in de wilsvorming omtrent de gewenste handelingen. Oftewel, ook al wil een persoon ontucht met jou plegen - ondanks de ziekelijke stoornis, dan zou dat alsnog strafbaar zijn.

Ik vraag mij af of een persoon met depressie en PTSS, als gevolg van seksueel misbruik in het verleden, in beginsel zodanig in de seksuele wil wordt beïnvloed, dat hij/zij niet in staat moet worden geacht om te beslissen in de ontuchtige handelingen.
Of slaat bovenstaand artikel (met element 'ziekelijke stoornis van de geestsvermogens') op personen die van meet af aan gestoord zijn, en dus ook onvoldoende idee hebben van wat de betreffende handelingen inhouden, laat staan dat zij zich kunnen verzetten.

Ik heb geen zin in een juridisch proces, zodoende dat ik eerst navraag doe op dit forum.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

JR22
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Artikel 247 Strafrecht Ontucht met een gestoorde - depressie en PTSS

Ongelezen bericht door Pim »

Huiswerk?

Ik heb me nog nooit afgevraagd wat iemands geestesgesteldheid was als ik ging zoenen. En of die persoon onder artikel 247 SR zou vallen.

En ook niet of iemand die in goede doen is misschien een heldere periode heeft maar eigenlijk onder artikel 247 SR zou vallen.

Laat staan dat ik van een wetboek van strafrecht had geweten als ik niet bij de politie had gewerkt.

En ik werk wél bij de politie en kende de inhoud van artikel 247 SR niet.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Artikel 247 Strafrecht Ontucht met een gestoorde - depressie en PTSS

Ongelezen bericht door SWAT »

Artikel 247 lijkt mij niet van toepassing zijn omdat de man, ik neem aan niet minderjarig is en niet is opgenomen in een inrichting vanwege zijn (mogelijke) geestelijke stoornis.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Artikel 247 Strafrecht Ontucht met een gestoorde - depressie en PTSS

Ongelezen bericht door maestro »

Voor 247 Sr hoef je niet opgenomen te zijn, het geestelijk onvermogen de eigen wil te bepalen is leidend.

Uit het verhaal van OP krijg ik niet direct de indruk dat de persoon niet instaat is zijn eigen wil te bepalen. Een stoornis op zich is onvoldoende.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Artikel 247 Strafrecht Ontucht met een gestoorde - depressie en PTSS

Ongelezen bericht door Hilde »

Pim schreef: 28 apr 2022, 23:26 Huiswerk?

Ik heb me nog nooit afgevraagd wat iemands geestesgesteldheid was als ik ging zoenen. En of die persoon onder artikel 247 SR zou vallen.

En ook niet of iemand die in goede doen is misschien een heldere periode heeft maar eigenlijk onder artikel 247 SR zou vallen.

Laat staan dat ik van een wetboek van strafrecht had geweten als ik niet bij de politie had gewerkt.

En ik werk wél bij de politie en kende de inhoud van artikel 247 SR niet.

Eens Pim!
Daarom :slotje:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Artikel 247 Strafrecht Ontucht met een gestoorde - depressie en PTSS

Ongelezen bericht door Hilde »

Weer opengezet na uitleg JR22
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
JR22
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid sinds: 29 apr 2022, 21:08
Contact:

Re: Is zoenen met iemand met PTSS strafbaar

Ongelezen bericht door JR22 »

Goedenavond,

Iedereen bedankt voor de reacties.

Inmiddels hebben wij met elkaar gezoend.
Na het zoenen heeft hij een herbeleving gekregen, maar direct na het zoenen, en toen de herbeleving klaar was vond hij het zoenen met mij prettig, en zou hij het zo weer willen.

Mijn vraag kwam helemaal niet voort uit huiswerkopdrachten, maar uit mijn eigen geestelijke beperking en onervarenheid. Ik ben iemand die alles eerst uitzoekt. Ik heb immers geen zin om in een procedure te belanden.

Nogmaals bedankt en een fijne avond,

JR22
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Is zoenen met iemand met PTSS strafbaar

Ongelezen bericht door Frans »

JR22 schreef: 08 mei 2022, 19:27Na het zoenen heeft hij een herbeleving gekregen, maar direct na het zoenen, en toen de herbeleving klaar was vond hij het zoenen met mij prettig, en zou hij het zo weer willen.
Dus de trigger is zoenen waardoor hij in een dissociatie terecht komt maar toen hij daar weer uit was vond hij dat zoenen wel fijn en zou hij diezelfde trigger nog wel een keer willen?

Ik denk het niet, maar goed, ik wens jullie samen toch enorm veel zoenplezier.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten