wat kan ik verwachten van de politie nu mijn ex-partner stelselmatig valse meldingen doet van bedreiging

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: wat kan ik verwachten van de politie nu mijn ex-partner stelselmatig valse meldingen doet van bedreiging

Ongelezen bericht door Gast »

@pim: dit stukje kreeg ik een tijdje geleden van mijn advocaat geforward toen bijna exact hetzelfde bij mij speelde:

De politie geeft in haar voornoemde brief aan dat er geen sprake zou zijn van een strafbaar feit. Dit is onjuist. De Hoge Raad heeft al in 2005 het volgende bepaald (ECLI:NL:HR:2005:AR8250):

“Voorzover in de middelen het standpunt wordt ingenomen dat de verdachte het kind niet aan het gezag en het opzicht van de moeder kan onttrekken in de zin van art. 279 Sr, omdat ook de verdachte het gezag over het kind had, wordt miskend dat degene die (mede) het gezag over een minderjarig kind uitoefent, dit kind desondanks aan het gezag en/of het opzicht van een ander kan onttrekken bijvoorbeeld door zich niet te houden aan een bij rechterlijke beslissing vastgestelde (voorlopige) omgangsregeling. 's Hofs onder 3.3 weergegeven oordeel getuigt derhalve niet van een onjuiste rechtsopvatting.”

Dertien jaar na de uitspraak van de Hoge Raad was het nodig dat het Ministerie ingreep omdat bij diverse politiekorpsen in het land nog richtlijnen van kracht waren waarin werd aangegeven dat er geen sprake zou zijn van een strafbaar feit wanneer de ene gezaghebbende ouder een kind weghield bij de andere gezaghebbende ouder. Ik verwijs u naar de brief van de minister aan de kamer d.d. 19 oktober 2018 (Vragen van de leden Bergkamp en Den Boer (beiden D66) aan de ministers van Justitie en Veiligheid en voor Rechtsbescherming over een mogelijk incorrect politie voorschrift en de schijnbare willekeur bij het handhaven van een omgangsregeling (ingezonden 29 augustus 2018; 2018Z14960).
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: wat kan ik verwachten van de politie nu mijn ex-partner stelselmatig valse meldingen doet van bedreiging

Ongelezen bericht door maestro »

@Pim Niet nakoming wordt gezien als ontrekking aan het ouderlijk gezag en er behoort aangifte te worden opgenomen. https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 005:AR8250
Vervolgens wordt er alleen niets mee gedaan, tenzij er natuurlijk een veiligheidsrisico is of een dreigend situatie van ontvoering naar het buitenland. Buiten die gevallen wordt het in de regel aan de hulpverlening en uiteindelijk de civiele rechter overgelaten.


Tenzij de valse verklaringen tegenover derden worden geuit is er weinig aan te doen. Maar als het aantoonbaar vals is schiet de ex zichzelf uiteindelijk in de voet. Rechters houden er niet zo van en men geeft geen stabiele indruk van zich zelf. Wordt de beschuldigen wel tegenover derden verklaard, zoals de school, dan is er sprake van een onrechtmatige daad (aantasting van de goede naam) en kan de rechter worden verzocht een dwangsom op te leggen voor verdere overtredingen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7450
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: wat kan ik verwachten van de politie nu mijn ex-partner stelselmatig valse meldingen doet van bedreiging

Ongelezen bericht door SWAT »

Ja, er kan dan sprake zijn van onttrekking aan het gezag. Er moet wel sprake zijn van een rechtelijke omgangsregeling. Een onderling afgesproken ouderschapsplan heeft strafrechtelijk geen betekenis. De HR heeft dit een aantal jaren geleden bepaald. Het gezag ligt bij de ouder die op dat moment volgens de omgangsregeling het kind "onder" zich zou moeten hebben. Ondanks dat zal voor een bewijsbaar feit opzet vast gesteld moeten worden. Als een kind bijvoorbeeld aantoonbaar ziek is en daarom niet meegegeven kan worden is er geen opzet. Ook gaan we als politie niet aan de deur bij de mogelijk weigerende ouder om de kinderen op te halen en over te dragen aan de op dat moment "rechtmatige" ouder. Dat is niet onze taak. Wel is het raadzaam om bij meerdere meldingen cq aangiftes de wijkagent eens poolshoogte te laten nemen en veilig thuis te informeren. Feitelijk onderzoek gaan doen pas na voorgaand overleg met het OM omdat de strafrechtelijke vervolging in dit soort zaken echt het allerlaatste middel is wat ingezet moet worden.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: wat kan ik verwachten van de politie nu mijn ex-partner stelselmatig valse meldingen doet van bedreiging

Ongelezen bericht door maestro »

@"gast" Ik zag je reactie pas nadat ik de mijne had geplatst. Het is juist dat aangifte moet worden opgenomen. Maar izoals onder andere SWAT aangeeft, het OM doet er niets mee. Ik wil dat nogmaals benadrukken omdat de brief die je noemt hoop deed leven dat politie en OM nu zouden gaan optreden als er sprake is van ontrekking in strijd met een rechterlijke omgangsregeling.
Anders dan dat nu duidelijk is geworden dat aangifte moet worden opgenomen is er echter niets veranderd. Het vervolg ligt op het bordje van de kinderechter en niet van de strafrechter.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten