Laden lossen personenauto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Jackkkk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid sinds: 14 dec 2021, 17:15
Roepnaam: Jack
Contact:

Laden lossen personenauto

Ongelezen bericht door Jackkkk »

Hallo, ik heb een personenauto . Mijn auto staat op mijn bedrijf(webshop) . Ik moest een paar pakketjes afleveren bij dhl. Ik heb toen mijn auto op een ladenlossen plek geparkeerd ( met waarschuwingslampen) . Vervolgens bij instappen van auto kwam handhaving langs en gaf aan dat dit niet de bedoeling was. Ik heb dan ook een boete ontvangen.

Heeft een bezwaar hierbij nut gezien mijn bedrijfsactiviteiten?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Laden lossen personenauto

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De bedrijfsactiviteiten hebben daar verder geen invloed op, ook het feit dat de 'waarschuwingslampen' knipperen heeft voor de wetgeving totaal geen meerwaarde..

Het feit is dat het inmiddels wel vaste jurisprudentie is dat als men 'laadt' of 'lost' dit ook laden en lossen moet zijn en niets anders; de spullen uit de auto gooien cq inladen en weer wegrijden. Bij een bedrijf naar binnen lopen, de pakbon laten tekenen en wat allemaal nog meer, heeft niets met het juridische begrip 'laden en lossen' te maken.

Ik geef uw bezwaar heel weinig kans. De boa heeft waarschijnlijk geconstateerd dat de auto er verlaten bij stond en er dus niet gelost werd.. Tja..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 516
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Laden lossen personenauto

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik dacht ergens gelezen te hebben op het forum of ergens anders dat het van belang is wat de omvang/gewicht van de lading is.
Dat ze jou niet hebben zien "lossen" kan natuurlijk. Dan was je net op dat moment binnen met je lading. Ik ga er vanuit dat ze even hebben staan wachten om te zien of er sprake was van laden/lossen. Zo ja, wat was dan de reden van de boete? De omvang/gewicht van de pakketten? Ik zal eens kijken of ik daar wat van kan vinden.

Edit. Linkje gevonden https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... -en-lossen
Nu nog even kijken of de info die daar staat ook klopt.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Laden lossen personenauto

Ongelezen bericht door Pim »

1. De goederen dienen van enige omvang of betekenis te zijn.
2. Het moet bij bovenstaande goederen om direct laden of lossen van het voertuig gaan (en dus niet om bezorgen bij een pand).
3. De 'waarschuwingslampen' zoals u ze noemt zijn 'gevarenlichten' en mogen alleen gebruikt worden in geval van waarschuwen voor gevaar.

Dus niet om extra op te vallen als u het gevaar zelf bewust veroorzaakt. In dat geval dient u uw voertuig op een niet gevaarlijke plek te plaatsen.

Doorgaans wil een rechter nog graag weten of er een 'pardontijd' in acht is genomen door de (B)OA. Heeft de (B)OA een observatie gedaan van enkele minuten?
Daar staat niets over in de wet, dat is wat een rechter aan clementie weggeeft. De (B)OA schrijft dat in zijn bevindingen bij het insturen van de bekeuring.

Ook zijn de knipperlichten geen exuuslichten of 'pleur-maar-neer-lichten'.
Ze hebben op (B)OA's meestal een tegenovergestelde werking: het toont een soort schuldbesef aan van de bestuurder: "Ik weet dat wat ik doe niet mag maar ik zet daarvoor even mijn alarmlichten aan ten teken dat ik zo weer weg ben."
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Laden lossen personenauto

Ongelezen bericht door Frans »

@Carolien, goederen "van enige omvang en enig gewicht vloeit voort uit het waszakarrest. Hoewel ik het arrest zelf niet meer online kan vinden zijn er nogal wat verwijzingen naar. Het ging er om dat een man die (uit mijn hoofd) een zak wasgoed van 12 kilo met een doorsnede van omstreeks 60 cm met de hand dragend had kunnen vervoeren of daarvoor de laad/losplaats had mogen gebruiken, met andere woorden, was deze ene zak wasgoed eigenlijk wel "lossen"... en dat is de maatstaf geworden.

Je kunt dus niet 3 brieven gaan lossen in de brievenbus op een laad/loshaven, of 2 frikandellen gaan laden bij Kees Kroket, of je dat nu met een oplegger of met een fiat panda doet, met je alarmlichten aan of uit, met je klep open of dicht of met een briefje voor het raam "aan het lossen bij Nr. 34" (altijd een goeie gevonden) Het gaat om daadwerkelijke activiteit bij het voertuig waarbij wel wat juriprudentie is maar die is strikt. Koen heeft daarin eigenlijk gelijk, je moet je wasmachine bijna rijdend uit je auto duwen anders valt het al niet meer onder laden/lossen maar onder parkeren.

https://linkeddata.overheid.nl/front/po ... :2013:1311

Originele uitspraak uit 1999 (alsnog gevonden, weliswaar niet online!): ECLI:NL:HR:1999:AA2760
► Laat Spoiler zien
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Laden lossen personenauto

Ongelezen bericht door Jan »

Doorgaans wil een rechter nog graag weten of er een 'pardontijd' in acht is genomen door de (B)OA. Heeft de (B)OA een observatie gedaan van enkele minuten?
Daar staat niets over in de wet, dat is wat een rechter aan clementie weggeeft.
Dat is niet helemaal clementie, er is jurisprudentie van de Hoge Raad uit 2014 (die o.a. ook die uitspraak van Frans aanhaalt) die zegt :

Indien de belanghebbende zich erop beroept dat sprake is geweest van laden en lossen, zal daarom vastgesteld moeten worden of het voertuig uitsluitend heeft stilgestaan zo lang als nodig was voor het ononderbroken verrichten van het geheel van handelingen dat redelijkerwijs noodzakelijk is om zaken als hiervoor in onderdeel 3.3.2 bedoeld ter plaatse in ontvangst te nemen en in het voertuig te brengen, dan wel uit het voertuig te halen en aan de geadresseerde af te geven.
Blijft natuurlijk de vraag over : wat zijn dan goederen van enige omvang en enig gewicht,die niet of bezwaarlijk op een andere wijze dan per voertuig ter plaatse kunnen worden gehaald of gebracht .
Als ik als particulier ergens een klein pakketje moet afgeven zal die vlieger voor mij niet opgaan, maar ik kan me voorstellen dat een rechter over bijvoorbeeld een beroepsmatige DHL chauffeur anders oordeelt.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Laden lossen personenauto

Ongelezen bericht door Vent »

Pim schreef: 14 dec 2021, 22:51 Ook zijn de knipperlichten geen exuuslichten of 'pleur-maar-neer-lichten'.
Ze hebben op (B)OA's meestal een tegenovergestelde werking: het toont een soort schuldbesef aan van de bestuurder: "Ik weet dat wat ik doe niet mag maar ik zet daarvoor even mijn alarmlichten aan ten teken dat ik zo weer weg ben."
Het is bedoeld als herinnering aan de pardontijd. Maargoed, ik lees dat een BOA geeft liever een boete aan iemand die weet hij wat hij doet en slechts (mogelijk) heel even in overtreding is, dan iemand die stront in de ogen heeft, verkeerd de auto neerzet, en uren weg blijft. Apart.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Laden lossen personenauto

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

De antwoorden zijn wel gegeven.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten